Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Askkopp Strömbergshyttan.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Askkopp Strömbergshyttan.

Hej,

Vill börja med och ursäkta om jag postat detta fel. Är inte så bra på forum då jag är ny på det hela

Nu till frågan. Jag snubblade på denna askopp/askfat från Strömbergshyttan, men är nyfiken på ålder och skapare. Jag har googlat mig trött på allt möjligt med Modellnummer och bokstäver samt Strömbergshyttan.. men inte en enda askkopp hittad med det ljusblå tonen i glaset. Kan det avslöja skaparen?

Har bifogat 2 bilder på det hela och hoppas att någon här sitter på mer kundskap Jag kan tyda Strömbergshyttan H110 eller är det något annat än 0 på sista siffran tro?..
    Bifogade filer

Vild gissning, men kanske skulle kunna vara Rune Strand.
    Pes är mitt google.

Comment

Det där med färgen på glaset när man har tagit fotobild - det är vanskligt!

Jag tycker att färgen i den vänstra delan av din bild är mest naturlig. Men både det rosa bakgrundsljuset och ett blåljus till höger ställer till det . . . Den skimrande blåa färgen till höger i glaset beror väl på en belysningseffekt.

Jämför med vilka färgskiftningar som uppstod i mina bilder här i # 255: "Tänk vad man rökte och gjorde askfat under..."
      http://www.precisensan.com/antikforu...erg#post136931 .
      Färgen hos den vänstra askkoppen i bilden där de står framför datorskärmen - den färgen är mest lik den naturliga.

Även vid direkt betraktande med ögat, kan färgen upplevas olika, beroende på vilka ljusförhållanden som råder.

Tidsbestämning av din askkopp: H står för askfat/askkopp och modellnummer 110 ritades ett bra stycke in på 1960-talet. Min tabell i den kurant jag har, går till 1962 och där är det högsta numret H 91.

Formgivare: jobbar med detta, men kan tänka mig Asta Strömberg. Problemet är att man inte har angett formgivare i Strömbergshyttans kataloger. På 1960-talet var Asta Strömberg vd och formgivare. Både hennes make Eric och dennes moder, den legendariska formgivaren Gerda Strömberg, hade avlidit 1960.

Rune Strand var glasgravör och ritade främst dekorer under sin tid på Strömbergshyttan 1963 - 1968. (Han blommade ut som formgivare sedan under sin tid på Hovmantorps glasbruk 1968 - 1977 och senare vid SEA och Studioglas Strömbergshyttan.)

Här har jag redigerat om din bild på askfatet H 110 ritat på 1960-talet och jämför med en nytagen bild på det ena av mina askfat H 26 ritat 1947:
      Bifogade filer
      Last edited by Rebello; 2010-05-10, 19:01.

Comment

Hej och tack för det fina inlägget Rebello!

Ja du har helt rätt, bilden är tagen under kökslampan vid skymning och därför blir vitbalansen inte som den ska, dumt att jag inte tänkte på det då. Den ser precis ut som din högra bild i normalt dagsljus.

Kul med all information i efterhand. Jag köpte den på Myrorna för 45:- och gillade designen då jag tyckte den såg lite "70-talig" ut, och den ljusblåa tonen i dagsljus. Nu har den blivit ännu mera intressant med all historia kring Strömbergshyttan!

Comment

Kul att du uppskattar min barndoms Strömbergshyttan och ditt glas därifrån!

Ett tips: Om man inte röker (en last som väl är ur tiden) så kan man ändå ha bruk för en sådan här askkopp: förslagsvis att ha i matsal eller vardagsrum - att förvara en intressant tändstiksask i - och för de avbrända tändstickor som gått åt till att tända alla ljus . . .
          . . . eller varför inte bara få stå där och glittra i ett stilleben:
          Bifogade filer
          Last edited by Rebello; 2010-05-11, 07:30.

Comment

Nylund - klappat och klart!

Click image for larger version

Name:	Concava askfat Nylund.jpg
Views:	1
Size:	25,7 KB
ID:	543251

Ursäkta en sen kommentar, men jag har nu i jul-nyårshelgen haft tid att gå igenom de ritningar efter Gunnar Nylund på Strömbergshyttan som min far klokt nog tog hand om när de skulle slängas vid nedläggningen av bruket 1979. Askfatet är ritat 1972 av Gunnar Nylund och ingår i en serie slutligen kallad Scania. Ritningarna redovisas i bilderna här. Den ena signerad GN/SH 72 (Gunnar Nylund Strömbergshyttan 1972).
            Bifogade filer

Comment

Working...
            X