Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ålder och designer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ålder och designer?

Förutom etiketten kan ju det bubbliga, "orena" glaset och avsaknad av avslipad puntelmärke tyda på Björkhult. Men det vore ju trevligt att veta mer om vasen! Höjd ca 19.5 cm och vikt 420 g.
    Söffe
    Bifogade filer

designer är hans-christian wagner och ålder är väl 1960 tal
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Tack för svar! Det var väl viktangivelsen som ledde dig på spåren?
      Söffe

Comment

Jag lånar din Björkshult-tråd Söffe och lägger in frågan om detta också är H-C Wagner. (14 cm hög)
        Bifogade filer
        Last edited by Kaptenen; 2010-05-02, 18:05.

Comment

Snygg vas Kaptenen, men vad jag har förstått skall Björkshult saker ha rått puntelmärke. Men vad vet jag...?
          Söffe

Comment

Hei! Dette er Benny Motzfeldts kulevase, produsert på Randsford Glassverk. mvh pepita

Comment

Svårt det här med glas!

Tack Söffe och inte minst Pepita!

Jag har fullkomligt missat svaren, men när jag nu letade efter annat gjorde jag också upptäckten att det var Motzfeldt.

Det verkar som Benny Motzfeldt var verksam som konstnärlig ledare på Randsfjord glass under perioden 1967-70.

Last edited by Kaptenen; 2010-06-02, 21:34.

Comment

Hei igjen. Ja, glass er ikke enkelt. Denne kulevasen hadde antagelig en papiretikett med: Randsfjord Glassverk, design: Benny Motzfeldt. Kulevasene varierer i størrelse, jeg har sett 9-14 cm. Den inngår i en serie med andre vaseformer kalt "Glass i grupper". Jeg syns de er superfine! mvh pepita

Comment

Hej igen Pepita!

De jag har funnit nu på nätet verkar samtliga ha haft etiketter och som du skriver så är storlekarna 9 resp 14 cm och de varierar i färg från grönt med inslag av blått och till blått med inslag av grönt. Det skulle vara snyggt att ha en grupp av dem.

Comment

Mycket snygga vaser, söffe och Kaptenen!
                    Klotvaserna av Motzfeld skulle verkligen göra sig i grupp.
                    Söffes vas från Björkshult skulle passa fint med J.O. Lakes alster från Ekenäs.
                    Härligt algfärgade med en känsla av att kika ner i havet.

Comment

Working...
                    X