Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lars Hellsten eller Vicke Lindstrand eller vem?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Lars Hellsten eller Vicke Lindstrand eller vem?

Hej

Jag har fått en fin blå skål.
    Någon som vet vem som är konstnär.
    Den är signerad Orrefors LH 5149 13.
    LH Kan det vara Lars Hellsten eller Vicke Lindstrand.

Etiketten är blå. Vad betyder det?
    Bifogade filer
    Last edited by eeee; 2010-04-28, 22:47.

Jag skulle tippa på att det är Lars Hellsten. Vicke Lindstrand tror jag bara signerade L.
    Pes är mitt google.

Comment

Lars Hellsten
      I’m a real mean bitch!

Comment

Källa om signaturerna: Tabell över formgivares beteckningar i Ulrika Rudings sammanställning Signeringar, tekniker och formgivare,
        som finns i boken Orrefors - Ett hundra år av svensk glaskonst.

Lars Hellsten hade (före 1970 signaturen T och) efter 1970 LH.
        (men det anges också att han var verksam vid Orrefors från 1972 !?)

Vicke Lindstrand hade L fram till 1970 och efter 1970 VL och han var verksam vid Orrefors 1928 - 40.

Betr. de om Vicke angivna något förbryllande perioderna "efter 1970" och "verksam 1928 - 40":
        En konstnärs/formgivares glasritningar används i allmänhet för produktion långt efter att ritningarna har kommit till.
        Och: det är oftast inte formgivaren själv som gör själva signeringen (ristar in konstnärens beteckning).
        Last edited by Rebello; 2010-04-29, 08:05.

Comment

Några reflexioner kring detta med signering och formgivare.

Uttrycken "formgivare" och "gjort av" (som dock inte eeee använder här) - de missförstås allt som oftast vad gäller glas,
          eftersom konstnärerna vid de stora glasbruken inte själva har kunnat forma glaset vid glasugnen.
          De har haft de i sitt hantverk mångårigt skolade och skickliga glasblåsarna till sin hjälp att utföra det arbetet.
          Förhållandet är dock annorlunda vid de små studiohyttor där konstnären ofta har utbildat sig till glasblåsare vid glasskolan i Orrefors
          eller vid Kosta glasbruk.

Simon Gate yttrade en gång till min syster på Orrefors, att han inte ens hade kunnat klara av att vara inbärare i hyttan -
          det där arbetet vid glasugnen överlåter jag åt din far och de övriga mästerblåsarna.
          Men forma glas med ritstiftet på sitt skissblock, det kunde han som bekant med bravur!

Det kan också tilläggas att det oftast var ett samarbete och diskussion på ritkontoret,
          mellan konstnärerna Gate och Hald och deras glasblåsarmästare och gravörer -
          och även vid hyttstolen vid glasugnen samt i gravörverkstaden - innan den slutliga formen var funnen.
          Exempelvis Carl Hermelin har gett en mustig och utförlig skildring av detta samarbete - i Kronobergsboken 1973.
          Detta samspel finns än i dag ute i hyttorna - man ser ofta konstnären/formgivaren resonera samt peka och gestikulera brevid sin glasblåsarmästare i aktion.
          Last edited by Rebello; 2010-04-29, 08:02.

Comment

blå etikett och tid?

Tack så mycket för hjälpen.
            Jag tror också mest på Lars Hellsten.

Vad betyder det att det är en blå etikett? Jag trodde att all 1:a sortering hade röd etikett. Visar en bild på etiketten men eftersom glaset är blått så syns den dåligt. Men kanske ngn hjälp.
            Bifogade filer

Comment

Är du säker på att den är blå? Jag tycker det ser ut som den genomskinliga förstasorteringsetiketten...

Comment

den är bara några år gammal. Lars Hellsten. Genomskinlig etikett som betyder förstasortering. Detta styrks av att den är signerad.

Comment

blå etikett -nej

Tack igen.
                  Det är helt rätt. Etiketten är inte blå, den är genomskinlig.
                  Tack så mycket.

Comment

Hellsten efter 1980. H är hyttarbetat på Kosta...på Orrefors är beteckningen för hyttarbetat U. Jag är ganska säker på att din vas är från 90-talet.

Comment

jag har precis ordnat min bokhylla och med det nya, ganska opraktiska, systemet så är det jobbigt att ta fram litteraturen.

Den heter iaf SPUTNIK och fanns iaf i produktion 2002.

Comment

Ursprungligen postat av daniel s Visa inlägg
                        jag har precis ordnat min bokhylla och med det nya, ganska opraktiska, systemet så är det jobbigt att ta fram litteraturen.
                        Psst....vilket system använder du?

Comment

för att spara och utnyttja all plats så ligger viss litteratur, allt hårt packat, varvid det nästan är stört omöjligt att ta fram något utan att behöva plocka om allt. Det rör sig om kanske 7-800 böcker.

Comment

litteraturen?

Vilken bok hittar du den typ av info i?

Comment

produktkataloger

Comment

Working...
                              X