Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svarta tjocka pjäser(Vaser) [ID: Pukebergs glasbruk]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Svarta tjocka pjäser(Vaser) [ID: Pukebergs glasbruk]

Hej!
    Köpte dessa två på auktion. Frakten på 100kr/st var högre än priserna för vaserna. Dom är lite nötta här och var, kanske skavda mot varandra. Jag köpte dom för att jag tyckte det var något med dom som attraherade mig, kraftfulla, kanske någon stark, massivt känsla. Dom är i två olika storlekar, 20x20cm respektive 17x17cm, alltså klotrunda.

Jag undrar nu vad jag gjort för affär. Går det att härleda dom? Ingen signering. Hur tyder man sådana här slipade puntmärken? Betyder det att dom är blåsta? Jag känner mig så, därför försöker jag lära mig så mycket jag kan på det här härliga PES.

Börjepojken
    Bifogade filer
    Last edited by Maria; 2011-09-21, 10:03.

Känner du dig blåst Börje
    Någon annan vet nog var dom är jorda har sett liknande på PES tidigare.

Dom är munblåsta på pipa snurrade i formen, puntel påsatt i botten för att kunna driva ut halsregalinen med handverktyg,
    botten är finslipad plus att dom har kulslipat bort märket i mitten från punteln.

Fint slitage i botten.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Vilda gissningar från Mariannelund. 1. Åfors. 2. Engshyttan.
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

Comment

Engshyttan hade väl hänklar på sina.
        DG

Comment

Har likadan och är nyfiken

Hej
          JAg har också en sån här vas som jag fann på en loppis. Har du fått reda på var de kommer ifrån och värdet nu?

Hälsningar Helena
          Ursprungligen postat av Börje Visa inlägg
          Hej!
          Köpte dessa två på auktion. Frakten på 100kr/st var högre än priserna för vaserna. Dom är lite nötta här och var, kanske skavda mot varandra. Jag köpte dom för att jag tyckte det var något med dom som attraherade mig, kraftfulla, kanske någon stark, massivt känsla. Dom är i två olika storlekar, 20x20cm respektive 17x17cm, alltså klotrunda.

Jag undrar nu vad jag gjort för affär. Går det att härleda dom? Ingen signering. Hur tyder man sådana här slipade puntmärken? Betyder det att dom är blåsta? Jag känner mig så, därför försöker jag lära mig så mycket jag kan på det här härliga PES.

Börjepojken

Comment

nyfiken

Har med en likadan. Har du fått reda på var de kommer ifrån och värdet ännu?

Comment

Hej, nej jag vet inte mer än vad som är skrivet här i forumet. Jag har inte kollat vidare sedan jag lade in frågan. Det var rätt länge sen. Nu står dom bara där och pryder en plats. Det är nästan så att man glömmer bort vad man frågat om. Har du själv undersökt något och i så fall hur? Förstår inte riktigt hur man ska söka för ytterligare information.

Comment

Pukeberg glasbruk

Vaserna är tillverkade vid Pukebergs glasbruk och förekommer i flera färgsättningar som beige, grönt och grått. De kom i produktion omkring 1930-talets början och ingår i Cryopas-serien.

Comment

Tack för det svaret! Det kom överraskande. Det var så länge sen jag ställde frågan. Det senare inlägget väckte tydligen det hela till liv igen.
                  Det här betyder att mina två vaser är syskon till en beige skål med svart fot som står på hyllan.
                  Från klarhet till klarhet kanske man kan säga.

Hälsningar Börje

Comment

Underbart! Jag köpte min på en loppis för kanske 20 kr . kände direkt att det var något särskilt med den här vasen och att den var på fel ställe. Senare såg jag den på Sollentuna antikmässa och jag mins att priset var högt, om jag såg rätt (på längre håll). Tyvärr så tittade jag genom ett fönster, som de skärmat av detta lilla rum med bord vaser osv.., just innan stängning så jag fick aldrig reda på mer. Men nu så kan man ju söka svaret lättare . Tackar!

Comment

Working...
                    X