Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Orreforsvas-Ingeborg Lundin?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Orreforsvas-Ingeborg Lundin?

Hej.
    Undrar över den här vasen. Signerad Orrefors D + ett nummer. Är det Ingeborg Lundin?? Har vasen något namn? Kristall? Värde?

mvh V
    Bifogade filer

Boken Orrefors - ett hundra år av svensk glaskonst ger info:
    efter "Orrefors" följer formgivarbeteckning, där Ingeborg Lundin fram till 1970 hade beteckningen "D" + modellnummer + årtalsbeteckning + ev gravörs signatur.
    Från 1980 ändrades systemet . . .
    Efter 1970 hade Ingeborg Lundin beteckningen "IL" (och ingen annan hade då "D").
    Last edited by Rebello; 2010-04-21, 19:58.

Comment

Tack för svar! Under min vas står det Orrefors D 4202-211. Vad kan det betyda? Står det i din bok? Vet du om det är kristall och om den är värd något?

Comment

Nej nu kan jag inte säga mer om signeringen - överlåter åt cjf m.fl.

Betr. "kristall" hänvisar jag till min introduktion till detta överkursämne - i ett svar på samma fråga, i #3 i den länkade tråden här, där det också finns litteraturanvisning: http://www.precisensan.com/antikforu...all#post129566 .
        I den tråden har vi ett exempel på sodaglas, dvs. icke-kristall (jfr bilderna i #1 och slutet av #5 där).

Något förenklat kan man väl säga att din vas är gjord i kristall, men ett mellanting mellan ytterligheterna sodaglas och helkristall: ett slag av kristall på vilket man använde benämningen halvkristall eller lättkristall eller specialkristall. Jämför med Carl Hermelins redogöresle från den tidens svenska glasbruk.

Svaret är egentligen inte så enkelt som att säga kristall eller inte kristall - eftersom det alltså finns varierande slag av kristallglas - men sodaglas lär inte detta vara.
        Last edited by Rebello; 2010-04-22, 10:33.

Comment

Tyvärr kan jag inte hitta denna i någon av mina kuranter, men 4202 är modellnumret och 211 sannolikt ett variantnummer (den gjordes förmodligen i flera storlekar och utföranden).

Comment

Working...
          X