Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vacker klarblå skål glasbruk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vacker klarblå skål glasbruk?

Den här skålen har ingen stämpel (i motsats mot den jag nämnde tidigare den gula)

Men jag har fått den av min mor o jag vet att den kommer fr ngt glasbruk, lagt ner en del arbete på den är det också.

Så alla ni som kan mkt inom glasets värld o jag vet det är en hel del hjälp mig som nybörjare i denna gissalek

Det vore naturligtvis bra att kunna få så mkt fakta som möjligt eftersom jag ska lägga ut den på tradera o investera i porslin, pressglas oännu fler böcker så jag kan förkovra mig o vara med er o diskutera, det känns utanför annars
    Bifogade filer

är et ingen som tror sig kunna??

Är det inen som skulle våga sig på en provning o gissa eller ha sina aningar vilket glasbruk denna vackre skål komme ifrån?

Det är ju så stor skillnad om man lägger in en glasskål på tradera utan att veta något om den än om man har lite o berätta om objektet

Skulle betyda mkt för mig

Comment

Nu lägger jag in den här tråden på osign glas

Nu lägger jag in den här frågan på osignerat glas el övrigt glas o med ett bättre foto + ett till inlägg med ett annat foto o
      jag hoppas ngn tittar o svarar. Jag är intr o det är vikt att veta om en sak kommer fr ett glasvruk helst vilket både för en själv o om man ska sälja den för att kunna köpa sånt man verkligen vill ha.
      Hade inte tingeling o rosa gett mig länken till tradera då det gällde min iof sig sign orrefors skål tror den heter colorata ursäkta mitt minne hade jag satt in den som en vanlig glasskål o då hade budet på den legat på 160kr igår

Värdet har viss betydelse, eller är det bara jag o Kim von Platen som tycker det, varför är alla intr av det då på antikrundan ÄVEN om de inte ska sälka o det har gjorts undersökn efteråt o ca 75% sålde inte , det finns ju andra typer av värden som oftast går före men inte alltid.
      Bifogade filer
      Last edited by annestig; 2010-04-24, 14:06. Anledning: vill lägga in på annat glas

Comment

Jag har ingen aning om vart din skål är tillverkad.

Men några allmänna tips kanske jag kan ge dig och andra som inte får omedelbara svar på sina frågor.

- Beskriv föremålet så noggrant som möjligt. (Mått, färg, eventuellt slitage, märkning; signering, etikett, stämpel). Färgen på glasmassan är viktig att den blir rätt på bild. När Du tittar på Dina bilder ser Du att färgen är mycket olika. På den sist tagna bilden verkar färgen närmast turkos.

- Se till att ta bra bilder på dessa "kännetecken". Även om det kan kännas självklart, att t ex en Orreforsetikett är en Orreforsetikett, så finns det ett otal varianter som för den invigde kan ge mycket information.

-Ställ frågan, visar de bilder som jag har tagit hur jag själv uppfattar föremålet och om svaret blir nej. Ta fler bilder gärna med en vit neutral bakgrund. I detta fall får jag inte något grepp om skålen och förmodligen är jag inte ensam. Är det bubblor/blåsor eller är det knottror?

- Genom att gå igenom trådar under glas och titta på bilder, så får Du exempel på hur Du kan fotografera. Ett exempel som jag själv lärt mig, är att fotografera med bildskärmen på datorn som bakgrund. Hur bottnen på skålen är bearbetad är också viktigt. Så gör det till en regel att ta en bild på denna. Detta är särskilt viktigt om föremålet saknar signering.

-Proviniensen är också viktig. I detta fall, säger Du att skålen har varit Din mors. Det säger tyvärr inte så mycket. Däremot om Du kan dra Dig till minnes när den gavs som gåva eller när den införskaffades kan detta ge en uppfattning om tiden när den tillverkades.

För att få ett bra pris på Tradera är dessa tips också giltiga.

Komplettera gärna den här tråden utefter de tips jag gav och slutligen ha tålamod!

Comment

Tack för alla tips kaptenen!!

Nu äntligen ska jag upp för examensprov, det känns nästan så, men pos.
          Måste bara fråga att fotografera undersidan gäller det även poslinsfigurin som ser ut 40 tal o står import under, jag vet inte har föe mif jagläste nånstans att det var bättre det stod import än inget.
          Slut på denna passus nu till skålen det är en kungsblå skål som är 8 cm hög 11cm diameter i öppningen. Det är som jag hoppas du kommer att se av mina foton knottror 4cm längst ned på skålen, alltså halva skålen den andra halvan består av också utstickande 1 cm långa tunna månskärvsliknande former
          Den är inte sliten eller syns att den är brukad, inga defekter. Det finns ju många glaso keramikbruk men det ska bli intressant o se vad du har att säga om skålen o min förkovring.
          Bifogade filer

Comment

Skålen är fortfarande ett mysterium, men bättre bilder och beskrivning, gör nu att att vi kan anta att det rör sig om pressglas. Varifrån är fortfarande en gåta! Utländsk är mycket möjligt.

Examensprovet tycker jag att Du har klarat med glans när jag ser Dina frågor som Du ställt under porslin.

Hoppas att någon annan kan hjälpa Dig!

Comment

Jag tror dessvärre att det kan bli mycket svårt att få ursprunget klarlagt. Min personliga gissning är att detta är ett maskintillverkat glas från de senaste decennierna och att värdet därför är begränsat till bruksvärdet, men det vore såklart roligare om det skulle visa sig att jag har fel.

Comment

Även jag tror på cjf teori om skålen.
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Working...
                X