Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vetri Murano-lampa+ljusstake???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vetri Murano-lampa+ljusstake???

Hallå! Ny här på PES-forumet. Har köpt lite glassaker som jag hoppas att någon kan hjälpa mig att identifiera!

1. Svamp-lampa. Köpt i tron att det var en Monica Backström, men när jag fick hem den och såg den IRL, så kändes det som något helt annat. Efter lite Googling så kom jag fram till att den mest liknar en italiensk Vetri Murano-lampa. Kan det vara så, eller..?

2. Ljusstake i form av svamp i klarglas. Gjuten med utanpåliggande vertikala ränder. Trodde att det var en "Kantarelli" på bild, men är ganska säker på att det är något annat. Men vad???

All hjälp och alla vilda gissningar mottages tacksamt!

Jag vet inte så mkt om glas men lampan är en no-name-lampa och jag förstår att du först trodde....
    Kantarellikänslan gick om intet förstås, tror det här är en svensk historia av no special importance.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Puntel Visa inlägg
      Hallå! Ny här på PES-forumet. Har köpt lite glassaker som jag hoppas att någon kan hjälpa mig att identifiera!

1. Svamp-lampa. Köpt i tron att det var en Monica Backström, men när jag fick hem den och såg den IRL, så kändes det som något helt annat. Efter lite Googling så kom jag fram till att den mest liknar en italiensk Vetri Murano-lampa. Kan det vara så, eller..?

2. Ljusstake i form av svamp i klarglas. Gjuten med utanpåliggande vertikala ränder. Trodde att det var en "Kantarelli" på bild, men är ganska säker på att det är något annat. Men vad???

All hjälp och alla vilda gissningar mottages tacksamt!
      Hej Puntel och välkommen till forumet!

Din lampa är tillverkad av LampGustaf, en firma som fortfarande är i bruk och säljer designlampor. LampGustaf startades i slutet på 60-talet och ingår numer i Markslöjd Lighting Group. Jag har haft en likadan lampa som din, men i svart glas. Efter kontakt med firman fastslogs att dessa svamplampor är tidig produktion.

Här är en länk till min lampa:

Här är en länk till LampGustaf:

Comment

Ljusstaken kommer från Pukeberg.
        I’m a real mean bitch!

Comment

Otroligt vad snabba och duktiga ni är Tack så mycket för all hjälp! LampGustaf var en helt ny bekantskap för mig. Kul! Trevligt att få reda på att ljusstaken kommer från Pukeberg dessutom. Verkar finnas mycket kunskap samlad här!

Comment

Working...
          X