den här måste jag oxå kalla ett litet guldkorn, den fick jag med igår när ja bytte till mig glashästen, den kändes bekant och det är en liten lockask av simon gate den här är från 1923 och har beteckningen GS 555 och den finns oxå i klarglas år 1952 och har då beteckningen GS 585 lockasken är 8 cm hög på hösta punkt och 11 cm i diameter på det bredaste stället....färgen är mer gråbrun det är dagsljuset som inte är riktigt rätt att fotografera i
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
guldkorn nr 3
Collapse
X
-
ja det har blivit en del sådant glas nu ett tagUrsprungligen postat av Äjth Visa inläggÄr du inne i en rosa-lila-period harley?

men det verkar som mycket sekelskifte 18-1900 tal och tidigt 1900 talsglas har ofta dessa färger eller andra jordnära färger,och sulfatglas har blivit ett nytt samlarområde för mig (just nu i alla fall)
behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
Comment
-
Snyggt fynd, harley, och här är ju ursprunget klart!
Nu är jag dock lite petimetrig, men jag förstår inte riktigt hur du läser kuranterna harley. I 1923:an så anges väl den här som G 585/2, och i 1952:an verkar de ha släppt de övriga modellerna i 585-serien och kallar denna modell för bara GS 585. G 555 är en helt annan serie som inte är så lik denna, eller ser jag så fel på din bild?
Comment
-
nej då det är rätt som jag skrev, jag vet att du har glas in schweden se sidan 283 så har du den där GS 555/2 år 1923, och går du till sidan 306 så har du GS 585 från 1952..och det råder inga tveksamheter vad gäller gulkorn 1 heller kolla bilderna på botten jag tog så ser du signeringarna dom är svåra att maxa upp bilden på bara, men den blå sulfat vasen jag la in bild på idag är jag inte helt säker på ursprung men det lutar åt hald eller gateUrsprungligen postat av cjf Visa inläggSnyggt fynd, harley, och här är ju ursprunget klart!
Nu är jag dock lite petimetrig, men jag förstår inte riktigt hur du läser kuranterna harley. I 1923:an så anges väl den här som G 585/2, och i 1952:an verkar de ha släppt de övriga modellerna i 585-serien och kallar denna modell för bara GS 585. G 555 är en helt annan serie som inte är så lik denna, eller ser jag så fel på din bild?
behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
Comment
-
Vi är på samma, harley, men jag tror du läser fel. 555-serien är på bilden ovanför, vid din står det väl ändå "585/2"?
Vad gäller guldkorn 1 så är jag tyvärr inte övertygad, bland annat på grund av det du ser som en signering. Men den diskussionen hör hemma i den tråden...
Comment
-
det står bara G 555 inte GS som jag skrev först, på sidan 283 först min lockask sedan en karaff sedan ett fat och ännu en karaff och ännu en lockskål alla ur serien G 555 från 1923. och på sidan 306 från 1952 står det GS 585 och där är enbart bild på lockasken, det vore ju knepigt om den tidigare skulle ha högre tillverkningsnummer än den senare... och vad gäller guldkorn 1 det blir väl gärna så när man hittar något riktigt ovanligt, jag har varit med om tvivlare förrut, det är väl antagligen därför jag hittar guldkornen för jag går till botten med att hitta dom + information, och den som inte ser signeringarna vill antagligen inte detLast edited by harley; 2010-04-04, 23:06.behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
Comment
-
Ännu en fyndklenod harley, men: nu är vi där igen liksom i tråden "ett riktigt guldkorn" - du menar väl inte Glas in Schweden 1915-1960 av Ricke och Gronert (och som endast har 265 sidor med bilder) - utan du menar väl: SCHWEDISCHE GLASMANUFAKTUREN 1915-1960. Den är också utgiven av Helmut Ricke men i samarbete med Lars Thor. Då blir det ett par nya ord att plugga in, harley! Har den titel på svenska också: SVENSKA GLASBRUK 1915-1960?Ursprungligen postat av harley Visa inläggnej då det är rätt som jag skrev, jag vet att du har glas in schweden se sidan 283 så har du den där GS 555/2 år 1923, och går du till sidan 306 så har du GS 585 från 1952..
Betr. det riktiga guldkornet så ser jag fram emot en sommardag i vårt läns Solsta´n och få utrusta mig med din pannlampa och lupp - och kolla in din angivna signering "of KB" !Last edited by Rebello; 2010-04-05, 07:05.
Comment
-
Jag bifogar bilder från 1923 års kurant, först G 555 (som är på bilden ovanför på samma sida), och sedan på G 585. För mig är det fullständigt kristallklart att det står "G 585/2", och det bekräftas ju även i kuranten från 1952 som Lasse postade en bild på. Och varför skulle de på 50-talet byta modellnummer på en pjäs från 1918-19?
När det gäller den andra pjäsen så önskar jag dig lycka till med att gå till botten med detta. Det är väl möjligt att jag är pessimistisk och du får gärna kalla mig tvivlare. Jag har ju inte på långa vägar sett lika mycket Sandviksglas som ex.vis. Bay och Lasse, men en hel del har jag ju stött på genom åren och ingen annan stans har jag sett en sådan märkning (utformning och placering) på ett Sandviksglas; dessa är ju dessutom bara undantagsvis är signerade över huvudtaget. Hittar du en kurant, en ritning eller liknande som styrker ursprunget ska jag ställa mig först i kö för att erkänna att jag hade fel. Till dess drar jag mig tillbaka från de här trådarna.
Comment
-
ja ger mig jag kapitulerar,det är ju f,n att man ska behöva en sån där förstorningsglaslinjal när man läser
texten är ju lite snirklig till mitt försvar
Comment
-
När det gäller den andra pjäsen så önskar jag dig lycka till med att gå till botten med detta. Det är väl möjligt att jag är pessimistisk och du får gärna kalla mig tvivlare. Jag har ju inte på långa vägar sett lika mycket Sandviksglas som ex.vis. Bay och Lasse, men en hel del har jag ju stött på genom åren och ingen annan stans har jag sett en sådan märkning (utformning och placering) på ett Sandviksglas; dessa är ju dessutom bara undantagsvis är signerade över huvudtaget. Hittar du en kurant, en ritning eller liknande som styrker ursprunget ska jag ställa mig först i kö för att erkänna att jag hade fel. Till dess drar jag mig tillbaka från de här trådarna.[/quote]
.................................................. .................................................. .................................................. ........det finns inga kuranter för dessa glas cjf, och det finns fler på forumet som sett mycket sandviksglas än nämda och varit kanske närmare kärnan,och det finns riktiga glasblåsare på forumet oxå som vet tekniken och hur det skall se utbehandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
Comment
Comment