Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Långfredagskvällsgissning II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Långfredagskvällsgissning II



    Här kommer sannolikt en svårare nöt att knäcka. Formgivare okänd, men vilket glasbruk? Höjd 12 resp 24 cm.
    Bifogade filer
    p-son

  • #2
    Drar till med Trellerborgs Glasbruk, vilket borde vara alldeles för enkelt.
    I’m a real mean bitch!

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
      Drar till med Trellerborgs Glasbruk, vilket borde vara alldeles för enkelt.
      Helt rätt, Maria! Så fick Trelleborg lite reklam igen. Jag menar, vi har eller har haft mer än ett allsvenskt fotbollslag. Kan berätta att glasbruket startades av trelleborgsindustrins fader, Joh. Kock., vilken startade ett flertal företag
      som bryggeri, snickeri (nuv. DUX), gummifabrik m.m. Alla företagen utom gummifabriken ( i vilken Henry Dunker blev huvudägare) gick med förlust, men den gode Kock täckte förlusterna med inkomsterna från gummifabriken. Heder åt sådana kapitalister! Någon gång på 1950-talet köptes glasbruket av de anställda och kallades då Skånska Glasbruket, men dess saga blev kort.
      p-son

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
        Helt rätt, Maria! Så fick Trelleborg lite reklam igen. Jag menar, vi har eller har haft mer än ett allsvenskt fotbollslag. Kan berätta att glasbruket startades av trelleborgsindustrins fader, Joh. Kock., vilken startade ett flertal företag
        som bryggeri, snickeri (nuv. DUX), gummifabrik m.m. Alla företagen utom gummifabriken ( i vilken Henry Dunker blev huvudägare) gick med förlust, men den gode Kock täckte förlusterna med inkomsterna från gummifabriken. Heder åt sådana kapitalister! Någon gång på 1950-talet köptes glasbruket av de anställda och kallades då Skånska Glasbruket, men dess saga blev kort.
        Ber om ursäkt att jag förstörde dina trådar, jag tycker Trelleborgs glas är intressant och underskattat precis som så mycket annat glas från dom små glasbruken.
        I’m a real mean bitch!

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
          Ber om ursäkt att jag förstörde dina trådar, jag tycker Trelleborgs glas är intressant och underskattat precis som så mycket annat glas från dom små glasbruken.
          Maria! Du har inte förstört någonting. Som "pedagog" blir jag glad varje gång någon svarar rätt, därmed inte sagt att jag blir ledsen om någon svarar fel.
          p-son

          Comment


          • #6
            Polsson!

            Har du mer trevligt Trelleborgs glas att visa? Varför inte starta en tråd om Trelleborgs glas.
            I’m a real mean bitch!

            Comment


            • #7
              God påskafton!

              Bra idé Maria - skulle exempelvis vara kul att se någon pjäs med Rune Strands gravyrer. (Rune som var skolkamrat och god vän hela livet till min äldre bror.) Rune Strand gjorde sina första försök med gravyrpenna under sin korta period 1949 - 1951 vid Trelleborgs glasbruk. (Det var en sorts tandläkarborr som han skickade efter från USA, som användes i dessa försök - sedan vidareutvecklade han tekniken till fulländning under sin Kostaperiod.) Men det blir nog inte lätt att hitta sådant glas: "Rune kunde inte erinra sig helt vad för slags glas han fick arbeta med förutom Remmare", skriver Brita Lundström i sin bok om Rune Strand.

              Vidare skriver BL: "Enligt uppgift i boken om glasbruket lär man under senare delen av 40-talet ha blåst bl.a. karaffer, likör- och punschglas, remmare och flera serviser t.ex. Hamilton, Minerva, Piper. Under de sista åren servisen Nibra. Dessutom var isoleringsglas samt flaskor och burkar en stor produkt."

              Hittade med sökmotorn Trelleborgsglas eller misstänkta Trelleborg här - en lång lista att välja ur och försöka få fram upgifter om glas som nämns där: http://www.precisensan.com/antikforu...archid=1088799 .

              Här skrev Johan B: "Är novis på området men googla kan jag. Fann en bok med titeln Trelleborgs glasindustri 1919-1955 och Skånska glasbruket 1955-1957 : Sveriges sydligaste glasbruk": http://www.precisensan.com/antikforu...bruk#post41511 och där finns flera inlägg i ärendet - bl.a. cjf: "Trelleborgs Glasindustri AB gick i konkurs i början på 50-talet. AB Skånska Glasbruket uppstod ur resterna av denna konkurs."
              Last edited by Rebello; 2010-04-03, 07:11.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

                Här kommer sannolikt en svårare nöt att knäcka. Formgivare okänd, men vilket glasbruk? Höjd 12 resp 24 cm.
                När jag såg dessa röda vaser kom jag osökt att tänka på min lila jugendvas, kan den möjligen komma från Trelleborg oxå?
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                  Polsson!

                  Har du mer trevligt Trelleborgs glas att visa? Varför inte starta en tråd om Trelleborgs glas.
                  Något enstaka finns, men jag samlar inte på det. Letade som en galning igår efter en bok som jag har om Trelleborgs Glasbruk, men hittade den inte. Därför extra stort tack till Rebello som kom in som "Räddaren i nöden" utan att han/hon visste om det.
                  p-son

                  Comment


                  • #10
                    Jag har flyttat över till rubriken "Servisglas" AB Skånska Glasbruket
                    p-son

                    Comment

                    Working...
                    X