Hej, undrar om det finns någon som vet vem som signerade BA 3805/31 på orrefors, tackar på förhand, hubert
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
karaff
Collapse
X
-
3805 är en karaff till Silviaservisen och det bör stå 3805/831.
Vad Du menar med två hål i korken begriper jag inte. Kan Du inte lägga in en bild.
Silviaservisen är ritad av Ingeborg Lundin.
Antingen har Du fel på nummer eller på initialerna.
DG
Comment
-
-
Jag hoppas det är ok att jag 'hakar på'/kapar denna tråd
(Jag hoppas att det är ok att jag 'kapar' denna tråd som har några år på nacken...)
Jag har googlat och letat men Tack vare PES har jag idag fått lära mig att den Whiskykaraff som jag har i skåpet egentligen är en Shaker, i Silviaserien från Orrefors, ritad av Ingeborg Lundin. Jag har också förstått att märkt med "D" så hör den till en "äldre version". Tack till er här på forumet! Ni är en ovärderlig tillgång för oss nyfikna men okunniga!
Jag har alltså en likadan karaff. I botten finns "3805-931" handristat samt något som tog mig evigheter att klura ut vad där står... Men det måste ju stå "Orrefors/D 3805-931"! Eller hur - eller har jag tytt fel??

Men mina följdfrågor: Vad menas med "äldre signering" som Lasse C skriver ovan? Var i tiden hamnar vi då?
Jag är också nyfiken på vad 3805-931 står för? Jag har letat, men ej funnit...
Och vad är de två hålen i korken till för? För att sila/filtrera bort bär o d som Hubert123 skriver?
Någon som vill hjälpa en vilsen själ?
Tack på förhand, i så fall!
Edit: När jag har googlat en liten stund till så tror jag att "3805" står för karaffen i Silvia-serien. Och då förstår jag Lasse C's kommentar i #4 också. Om det är rätt uppfattat av mig, så återstår då de sista 3 siffrorna; "931" att förstå...
Last edited by Andeena; 2013-06-12, 23:18."Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt -
och till och med då är det omöjliga kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck
Comment
Comment