Vet någon varifrån denna vas kommer? Tacksam för all hjälp.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Varifrån kommer min vas?
Collapse
X
-
Hej och välkommen till forumet!
Hero Glass Works, Philadelphia, PA (1869-1883), som tillverkade flaskglas, kan det inte vara
När jag söker i registret på http://www.deutschesfachbuch.de/info...6&part=4&word=
kommer ovannämnda tillverkare upp igen.
Stilen är art deco, men är den tillverkad under 1920-30-talet eller är den alldeles ny och i art deco-stil?
Jag känner inte igen Hero, men det kanske är ett namn som en återförsäljare beställt (jmfr namnet Richard som Loetz använde runt 1920 för att möta efterfrågan på franskt överfångsglas på den franska marknaden).
Comment
-
Michael Hero är kanske något att söka vidare på. Han verkar hysa en förkärlek till art deco.
Michael Hero designs can best be described as “table jewelry”. Michael Hero has over twenty-five years of jewelry design and manufacturing experience and can be found in major high end department stores such as Bloomingdales, Nordstrom’s and Macy’s . Each design is a piece of art, sculpted to be admired from every angle as the back, sides, stand and clips are as intricately finished as is the beautiful front.
och det visar sig förmodligen att Michael Hero inte finns i verkligheten utan är en divison i Nob Hill Luxury Group i Tamarac, Florida.
"Modern Jeweler; June 1, 2005 ; 494 words... Florida-based Nob Hill Luxury Group has named Paul Morton vice president of sales for its Michael Hero brand. He has held positions at Lenox, Baccarat, and Swarovski."
Last edited by Kaptenen; 2010-03-02, 18:51.
Comment
-
Tack för alla svar jag fått - dom visar i alla fall att min fråga inte är så lätt. Jag har lyckats få tag på den av Kaptenen föreslagna Glasmarkenlexikon, men de märkningar av Hero Glass Works som finns där tycker jag inte stämmer med märket på min vas (se bif. citat).
Nej jag måste nog gå vidare ill USA och se om jag kan hitta något där. Och jag behöver mer hjälp!
Hälsningar
Svea
Comment
-
Hej Svea, mitt tips är att titta österut också, mot ex. Ryssland, för det kan vara det ryska alfabetet som använts och då står det "Heгo" eller "Кeгo" (är liksom luchur inne på K-spåret) stämplat på din vas.
Hur länge har du/ni haft vasen? Är den nyfyndad eller har den "hängt med" ett tag?
Välkommen till forumet!
Comment
Comment