Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johansson Orrefors 514

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Johansson Orrefors 514

Hej på er alla,

Johansson Orrefors 514 står det... nog... eller 524... på denna skål. Kan någon utifrån beskriven signering (och lite sämre bild) komma fram till vilken Johansson på Orrefors det är som är formgivare... Jan... Berit eller någon annan?

Tacksam för ert engagemang!
    Bifogade filer

Stor det inte W Johansson Orrefors på skålen?
    I’m a real mean bitch!

Comment

Står säkert W Johansson Skulle tro att den här är tillverkad på SEA åt Walter Johansson som sålde glas per postorder.
      DG

Comment

Tack för svar Maria och LasseC, jag har inte skålen här men jag ska be om närbild.

Om det nu är så att skålen är tillverkad åt SEA LasseC, varför står det då Orrefors...?

W Johansson... står det i så fall för Willy Johansson?

Comment

W står för Walter Han var varken designer eller glasarbetare. Från början var han frisör som sadlade om till att sälja glas. Inget som han tillverkade själv.
          Han köpte glaset från lite olika håll. bl.a. SEA (Jag vet inte om de hette det då).
          Kanske någon mer vet om nr mm på skålen.
          DG

PS Det var flera glasbruksorter som hade försäljare som utnyttjade ortens namn. DS

Comment

Ok, Walter var frisör och sadlade om till försäljare av glas men när i tiden är vi? Skålen är just nu i Göteborg (vilket egentligen inte... förhoppningsvis... har med sammanhanget att göra) och den har befunnit sig i min fasters hem sedan... puh... ja säger jag 1975-70 och jag tror inte att jag har fel. Stämmer detta med denne Walter i tid?
            Den kan alltså vara tillverkad på Orrefors eller Kosta eller varstans och har därefter blivit inköpt av Walter Johansson och sedan signerats Johansson Orrefors 514... Har det gått till på det viset? Har gods inhandlats och därefter signerats?? Men vem är då ändå formgivare??? kan Walter ha köpt signerat gods... kan han väl inte... men signerade han själv????
            Last edited by brattensby; 2010-02-06, 06:34.

Comment

Jag tror inte varken Kosta eller Orrefors levererade glas till W Johansson Jag tror att han importerade glas också. 70-tal kan nog stämma, men jag tror att han startade tidigare. Det var nog han själv som signerade, men det är en gissning från min sida.
              DG

Comment

han signerade sakerna ja

Comment

Skålen är en grundmodell från föregångsglasbruket till SEA som hette Ekeberga glasbruk verksamt 1953-56 och brukar ha en märkning typ D. E. K. 524. Samma modeller fortsattes sen att tillverkas vid SEA (1956-2008?).
                  Att Walter Johansson i Orrefors sålde produkter från olika glasbruk är känt och att han satte sin egen etikett på dessa samt märkte dem med sitt företagsnamn är vanligt.

Comment

Passar på att tacka er Maria, LasseC, daniel s och Bay Åkerblom för era svar på min tråd. Kände inte till Walter Johansson tidigare. Mycket givande!
                    Min förvirring, som var total, är tillfälligt stillad.... men snart nog kommer något annat föremål förbifarande och skapar samma sorts kan jag tänka

Om någon har exempel på Walters etikett/etiketter och annat glas han sålt under eget namn skulle det vara roligt att se.

Comment

Här har jag googlat upp ett helt gäng Johansson OF.

Comment

Haha skäms lite över mitt mindre kunnande i googlande i detta ämne... skulle väl ha kommit på det själv kanske...

Tack Kolmårdstrollet för tipset

Comment

Working...
                        X