Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

c.1930 brun vas med åsatte plomber

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• c.1930 brun vas med åsatte plomber

Jag første hoppas det var Holmegaards glas, men det är inte.

Kunde det vara Svensk?

Höjd = 285mm. Diameter = 135mm.

Apologies if my Swedish is incomprehensible - I'm not stupid, just English.

Det skulle kunna vara Erik Höglund, men jag är inte alls säker, kanske tittar daniel S in, han vet säkert bättre!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Tack för ditt svar.

Vasen är troligen äldre än Höglunds formgivningar. 1920-1940.

Jacob Bang gjorde mycket liknande vasar c. 1937 för Holmegaard, men de var inte identiska. Han tog många stil och inspiration från svensk glas.

Comment

Ursprungligen postat av pinkspoons Visa inlägg
        Tack för ditt svar.

Vasen är troligen äldre än Höglunds formgivningar. 1920-1940.

Jacob Bang gjorde mycket liknande vasar c. 1937 för Holmegaard, men de var inte identiska. Han tog många stil och inspiration från svensk glas.
        Varför tror du den är äldre än från 1950-60-talet!?
        Jag skulle då sätta en slant på Gunnar Ander (den evige) formspråket på vasen får mig att tänka på honom.

Comment

Jag kanske var fel - jag vet bara Dansk glas. I Dansk formgivning är denna form och färg mycket spartansk / 'modernist', och typiskt 1930.

Denna flaska är från Jacob Bang, c. 1937:

Comment

Det syns inte så bra på bilden, men påklippen av glas på kvinnan är ganska typiskt uttryck för 1960-talets design.

Comment

ej EH. Även jag har sett denna tidigare med bestämd formgivare. Tyvärr sviker dock minnet i detta fall.

Comment

Daniel. Tacka för svaret. Hållar i minnet du om var ett Svenskt glasbruk?

Comment

en ren gissning men gabriel burmeister designade en del pjäser med medaljonger på målerås glasbruk 1920-30 tal
                  behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Från boken om Edward Hald där ovanstående vas finns med på bild.

Vas på fot av bruntonat sodaglas. Droppform på svagt utställd fot. Dekor av påklippta medaljonger med figurer. HS 1002 Sandvik.
                    I’m a real mean bitch!

Comment

Många tack! Mysterium löste.

Comment

Här har vi ytterligare ett glas för Lasses Sandvikstråd!

Comment

Eftersom han kommer på tal i den här tråden måste jag visa förra veckans lilla fynd; för visst måste denna vara Burmeisters / Kosta?

M.v.h.
                          Bifogade filer

Comment

Working...
                          X