Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Ett glasblocksfynd - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett glasblocksfynd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ett glasblocksfynd

Detta vackra glasblock i mycket fint skick hittade jag på en loppis för endast 20 kronor nyligen. Kanske är den en av alla de ratade julklappar som sägs ha blivit så vanliga på senare år? Glasblocket är en tung rackare på 2,45 kg, "Wildlife Blue Marlin" skapad av Mats Jonasson på Målerås glasbruk enligt de uppgifter jag funnit på nätet. Blocket är 21 cm högt och 21 cm brett. Länge leve loppisar!

Olle
    Bifogade filer

grattis

Comment

Tackar tackar!

Olle

Comment

Mycket snyggt ... ett fint fynd för 20kr! Grattis!

Finns det någon inskription/signering i botten?

Är det någon som kan datera föremålet/etiketten?

.

Comment

Tack alegni! Nej, det står ingenting i botten, men där finns en del slitage så helt färskt är det inte.

Olle

Comment

Jag såg rätt mycket av Mats Jonassons glasskulpturer hos SEA Glasbruk i foajén, då vi var där i andra ärenden i början på 1990-talet.
            Jag gillade framförallt hans isbjörnar och vargar, och vad jag minns, var ingen av dem signerade.
            Det räckte liksom med etiketterna.
            Du har gjort ett mycket bra köp, Olle M.

Comment

Jag bugar och bockar Gideon! Ja, ibland har man mer än tur.

Olle

Comment

Ursprungligen postat av Olle M. Visa inlägg
                Tack alegni! Nej, det står ingenting i botten, men där finns en del slitage så helt färskt är det inte.

Vad som är intressant med etiketten är att Mats Jonassons namn saknas.

Har Mats Jonassons namn någonsin utelämnats på etiketten sedan 1981?
                Jag har sett etiketter med "Mats Jonasson Målerås", och etiketter med "Mats Jonasson" (utan att Målerås nämns).

Här hittar jag Blue Marlin med 'intro date': 25 november 1996

Den gröna etiketten ser äldre ut.
                Hur såg Målerås etikett ut innan Royal Krona perioden?
                Vilken produktion hade Målerås innan Royal Krona perioden? Fanns denna model redan då, och Mats Jonasson har sedan 'återskapat' den 1996?

.

Comment

Jag är inte rätt gubbe att uttala mig om det här men har sett ( på RoyalDesigne.se) att det här motivet gjordes/görs i olika storlekar och utförande. På min bifogade länk finns en bild på den storlek och det utförande som jag har, ...nästan. Min är 21x21 cm men på bilden står det 20x20 cm. Då är frågan om det ostraffat går att kopiera någons konstverk och marknadsföra det som sitt eget? Jag tänker då på upphovsrätten.
                  Hos Royal Design får du alltid design till rätt pris! Upptäck möbelnyheter och populära designklassiker. Flexibel betalning. Skickas inom 1-2 vardagar.

Olle

Comment

Ursprungligen postat av Olle M. Visa inlägg
                    Då är frågan om det ostraffat går att kopiera någons konstverk och marknadsföra det som sitt eget? Jag tänker då på upphovsrätten.
                    Jag tänkte snarare att Mats Jonasson har övertagit tillverkningsrätten av modellen.

Det kanske finns någon på PES som är kunnig på Målerås, och som kan ge ett svar!

.

Comment

Här finns lite att läsa om Mats Jonasson och Målerås.

.

Comment

Ja, det här var ju spännande och hade verkligen varit intressant att få veta mer om.

Olle

Comment

Working...
                        X