Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskar - Murano eller Ronneby?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fiskar - Murano eller Ronneby?

42 cm hög.

En sockel som jag vill ha till Murano och en vän till Ronneby. Själv tycker jag nedanstående länk talar till min fördel och har fått bifall såtillvida att den pjäs han tidigare sett möjligen skulle varit felaktigt attribuerad till Ronneby:

Någon som kan låta vår diskussion komma till ände?
    Bifogade filer

Enligt min mening är detta inte Ronneby.

Murano .... kanske ..... fick en liten tanke åt Kina men jag vet inte,
    det kanske är Murano, jag låter det vara osagt.

.
    Last edited by alegni; 2009-12-19, 02:29.

Comment

Ursprungligen postat av på femte våningen Visa inlägg
      att den pjäs han tidigare sett möjligen skulle varit felaktigt attribuerad till Ronneby:
      Jag kan tillägga att det är inte ovanligt att objekt felaktigt tillskrivs Ronneby.

Jag såg en säljare (på eBay) som sa sig ha 7st FM Ronneby till salu,
      det visade sig att 5st av dessa inte var Ronneby.

Nyligen såg jag (på Tradera) en Reijmyre fågel som såldes som Ronneby.

.

Comment

Är det din mening att det inte är Ronneby så är det vår också, med respekt för den kunskap du besitter vad gäller detta. Men sen skriver du Kina... hur tänker du då? Syftar du på varianten China Trading, jämte kungfu-skor och matpinnar så tystnar mitt bifall vid föregående rad. Menar du att det finns något i utförandet som talar för att pjäsen inte är ett kvalitetsarbete?

Comment

...noterbart är också att den matta "ringen" runt sockeln inte är slipning utan slitage. Jag vill således påstå att den inte heller är helt purung...

Comment

Är det din mening att det inte är Ronneby så är det vår också, med respekt för den kunskap du besitter vad gäller detta. Men sen skriver du Kina... hur tänker du då? Syftar du på varianten China Trading, jämte kungfu-skor och matpinnar så tystnar mitt bifall vid föregående rad. Menar du att det finns något i utförandet som talar för att pjäsen inte är ett kvalitetsarbete?
            Man får komma ihåg att kineserna blir bättre och bättre med tillverkning av glas.
            Och ibland är Made in China föremål märkta Made in Murano, och smugglas in i Murano.

Med utgångspunkt från bottenslipningen kan vi i alla fall konstatera att detta inte är Ronneby.

Om det är enkel Murano eller en bra Kines (eller något annat lågprisland) kan jag inte säga.
            Det kan vara en RBA, Olofström.

China Trading? Nej, jag tänkte mer på Cervera där liknande föremål står jämsides
            med andra svenska glasbruk såsom Orrefors, Nybro, Mats Jonasson Målerås ...

.

Comment

Det är möjligt att du har rätt även om jag klamrar fast vid Murano (och ingen behöver nu fälla putslustiga kommentarer om att jag "vill" att det ska vara Murano - den poängen är tagen nog så många gånger). Jag är tacksam för ditt seriösa svar Alegni. Kina tenderar annars att i första hand att refereras till när en frågeställare ska sågas vid fotknölarna, förutsatt att det inte sker i en keramiksträng. Nu inser jag förvisso att du inte delar min förtjusning över fiskarna men också att du försöker lotsa mig rätt i mitt informationssökande, så tack.

Vad gäller Olofström har jag bara sett tämligen risiga rip offs på muranoclowner och dylikt; har de vandrat i den här fållan också m.a.o.? Och så slutligen, för jag är verkligen nyfiken på hur du tänker, är du av uppfattningen att denna skulle kunna vara gjord från 1980-talet och framåt?

Comment

...noterbart är också att den matta "ringen" runt sockeln inte är slipning utan slitage. Jag vill således påstå att den inte heller är helt purung...
                Jag uppfattar inte det här som slitage. Det här uppfattar jag som slipningen,
                dvs. att dom inte gjort sig besväret att slipa hela bottenytan.

Om RBA kan du läsa i tidigare tråd på PES:

Hur jag tänker?

Jag gör nog som alla andra, tittar på helhetsintrycket/detaljerna, färg och form, och slipning av botten.
                Stil, elegans, känsla ......

När jag la ihop mina intryck så fick jag en känsla av 'lågprisland'. Detta är min uppfattning, tyvärr så
                kom det inte in några fler kommentarer från andra PESare.

Sedan om det är import av RBA, Murano eller vi får säga "okänd" om upphovet .... ja, det spelar ju roll
                om du ska sälja på Tradera. Om du gillar dina fiskar så pryder dom din hylla oavsett vem som tillverkat dom.

.
                Last edited by alegni; 2009-12-19, 22:25.

Comment

Det ringer en liten klocka och jag säger Murano, 1960-tal och Salviati... De har gjort modeller som är mycket lika din fisk, men visst kan det lika gärna vara grannhyttan ett halvår senare.. Lite märkligt är det ju att den är kulslipad och polerad i botten, men bara grovplanad i kanten (så att den kan stå). Men 60-tal betyder turister och hög omsättning av produkter så kvalitén var nog inte på topp alltid.

Nog för att rba's skit snart översvämmar världen, dock så tror jag inte att de är ansvariga i det här fallet...

Comment

Ursprungligen postat av mi.ke. Visa inlägg
                    men visst kan det lika gärna vara grannhyttan ett halvår senare.. Lite märkligt är det ju att den är kulslipad och polerad i botten, men bara grovplanad i kanten (så att den kan stå). Men 60-tal betyder turister och hög omsättning av produkter så kvalitén var nog inte på topp alltid.
                    Nog för att rba's skit snart översvämmar världen, dock så tror jag inte att de är ansvariga i det här fallet...

Det här ser inte ut att hålla samma klass som Salviati. Slipningen av botten tyder ju knappast på ett av de bättre glasbruken.
                    Titta på Salviati fiskarna på den här länken: https://antiquehelper.com/item/337896

Mitt intryck säger fortfarande "lågprisland", eller så tar vi "grannhyttan i Murano" (dvs. hög omsättning av produkter så kvalitén var nog inte på topp alltid.)

.

Comment

Tack också för de senaste svaren.

Kanten är helt visst slipad precis som ni säger. Där åtminstone var jag ute och cyklade. Okunnig som jag är beträffande hyttarbete undrar jag dock hur ytan ter sig efter grovslipning? Har nu tagit ett par närbilder på kanten och det är den oregelbundna struktur som finns där som jag tagit för "naturligt slitage" snarare än slipning. Detta skulle naturligtvis inte säga något om ursprunget men åtminstone indikera viss ålder.

Sen Algni; frågeställningen kommer sig av ett generellt intresse för glas, inget annat. Jag har en tämligen omfattande glassamling och har sålt minst lika många föremål på Tradera. Men oavsett vad jag gör av mina köp så tycker jag att det är intressant och relevant att känna till glasets ursprung. De felattribueringar du nämner ovan utgör några exempel på endera lurendrejeri eller felaktig magkänsla. Hade avsikten varit, vilket det inte är, att sälja denna enligt-magkänsla-murano-pjäs på Tradera skulle den i dagsläget inte säljas som Murano. Det är väl ändå ganska vettigt?
                      Bifogade filer

Comment

Sen Algni; frågeställningen kommer sig av ett generellt intresse för glas, inget annat. Jag har en tämligen omfattande glassamling och har sålt minst lika många föremål på Tradera. Men oavsett vad jag gör av mina köp så tycker jag att det är intressant och relevant att känna till glasets ursprung. De felattribueringar du nämner ovan utgör några exempel på endera lurendrejeri eller felaktig magkänsla. Hade avsikten varit, vilket det inte är, att sälja denna enligt-magkänsla-murano-pjäs på Tradera skulle den i dagsläget inte säljas som Murano. Det är väl ändå ganska vettigt?

Jag vet inte när jag har sagt något annat?

Jag har t.ex. en fråga om ursprung här

I den tråden undrade jag över ursprunget ..... i den här tråden undrar du.

.

Comment

Har nu suttit och slipat på det här svaret en stund när jag sent omsider ser att jag läst fel i ditt tidigare inlägg; fick det till att du menade att ursprunget inte spelade någon roll vare sig jag skulle sälja på Tradera eller gillade mina fiskar. Ursäkta dängan.

Comment

Har bara följt er på avstånd i denna tråd,
                            har väl inte så mycket att tillföra, men på dom sista bilderna ser det inte slipat ut i botten, ser mera ut som äkta slitage där,
                            men en sådan pjäs bör ju inte blivit så sliten normalt,
                            men sådant går ju att fixa om man vill,
                            högst 50 år tror jag på.
                            Hirvi
                            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ogillar en smula att gå i clinch med expertisen men efter min kovändning vill jag nu istället ha det till att sockeln faktiskt är partiellt slipad. Vrider vi runt närbilden lite till är den matta ytan så skarp i kanten att det känns högst osannolikt att det skulle uppstå av ojämnheter i underlaget. Att fiskarna skulle vara i 50-årsåldern har varit min tanke hela tiden p.g.a. färg- och formspråk.

Vad gäller slitaget kan jag inte annat än hålla med om att det... förekommer i överkant. Jag har haft någon vas från uppskattningsvis samma tid med motsvarande patina men en sån här sak bör ju inte rimligen hasas fram och tillbaka på samma sätt som man kan tänka sig att en normalfuntad, icke-samlande brukare gör med sina vaser. Förbryllande.

Comment

Working...
                              X