Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

läcker vas i frostat glas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• läcker vas i frostat glas

jag undrar om någon vet eller har någon ide om den här läckra vasen med kärna i lila glas överdraget med frostat klarglas,den känns som sammet att ta på, vasen är 34.7 cm hög
    Bifogade filer
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Är denna "frostning" en syramattering - på samma sätt som man syramatterade de första tre graalarna på Orrefors sommaren 1916 och även många av de onumrerade graalarna från hösten/vintern 1916 . . .

Comment

Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
      Är denna "frostning" en syramattering - på samma sätt som man syramatterade de första tre graalarna på Orrefors sommaren 1916 och även många av de onumrerade graalarna från hösten/vintern 1916 . . .
      ja den är frostad genom syrabehandling och den är alldeles len som sammet,hur dom första graalarna känns att ta på vet jag inte jag har aldrig haft lyckan att hålla i någon,men det vet du rebello och känns ytan len och fin som sammet på dem?
      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

ingen som har någon ide om ursprunget på vasen???

Comment

Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
          ja den är frostad genom syrabehandling och den är alldeles len som sammet,hur dom första graalarna känns att ta på vet jag inte jag har aldrig haft lyckan att hålla i någon, men det vet du rebello och känns ytan len och fin som sammet på dem?
          Nej, jag har endast sett dem på bild eller bakom glaset i monter. Den Graal nr 3 som min storebror råkade kasta boll mot och sabba - skärvan (underdelen) av den finns i släkten - men jag har inte hållit i den heller. Men - det är nog samma sammetskänsla på båda kategorierna av glas. Detta med syramattering får vi nog ta en vers om på tråden Olika tekniker - och syrapolering etc.

Comment

När jag såg att Ni pratade om syrabehandlat glas så kan jag inte låta bli att visa mitt, jag blev så paff när jag såg det. Har sedan tidigare 6 st och har sett åtskilliga på mässor, i antikaffärer och om man har tur på loppisar.
            Alltså RUBEN-glas av Signe Persson-Melin, men syrabehandlade.
            När, Var, Hur och Varför. En kul grej tyckte jag och inhandlade raskt
            glaset.
            Bifogade filer

Comment

Working...
            X