jag blev riktigt glad när jag fick se dessa ovanliga och otroligt snygga ljusstakar i facettslipad ljust blå kristall med EDA etiketterna kvar och båda signerade EDA 39 dom är tunga för att vara så små ca 1.5 kg ihop och dom är bara 5.5 cm höga och ca 10 cm i diameter
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
mina nya favoriter
Collapse
X
-
jag har svarat på Strömbergstråden - du är ju där också - och jag fick fram den förstUrsprungligen postat av harley Visa inlägghär är edaljusstakarna rebello visst är det samma som heter p.5 i strömbergshyttans katalog
Comment
-
Så här skrev jag på Strömbergstråden i går kväll
harley:
Jo dina ljusstakar signerade eda -39 och med etikett Eda är mycket lika de, som enligt tidstabellen på Smålands museum, är ritade av Gerda 3 år tidigare i Strömbergshyttan - men bilden från Sh-katalogen är liten . . . det hade behövts en tydligare än denna som har överförts till mig med telefonkamera och mail.
Frågan är om Gerda hade ritat en sådan ljusstake redan på Eda, innan de flyttade därifrån 1933 - och som man sedan fortsatte tillverka på Eda - eller om det finns annan förklaring?
Vi får se om min brorson med originalbilden kollar här och hör av sig . . .Last edited by Rebello; 2011-04-13, 10:02.
Comment
-
Svar har kommit om ljusstake Strömbergshyttans P 5
Han har svarat nu i dag,
(för 2 timmar sedan, men han verkar vara ute nu):
"P 5 finns som slipad och slät. Den är ca 11 cm i dia och 5 cm hög, vikten är 800 gr."
Harley, de måtten stämmer ganska gott med de som du anger här, ty 2 x 0,8 kg = 1,6 kg
och du skrev "ca 1.5 kg ihop och dom är bara 5.5 cm höga och ca 10 cm i diameter".
Vidare skriver han om antalet fasetter - men det verkar något oklart - så jag har just mailat och begärt en ny koll av antalet fasetter på katalogens P 5Last edited by Rebello; 2011-04-13, 11:53.
Comment
-
Edward och Gerda Strömbergs modeller och färger vid Eda Glasbruk
Betäffande modellerna yttrade Edward vid utställningen på NK 1929, om vem som skulle äras för kollektionen: "Det ska mina arbetare. De och jag hjälpas åt . . .de kunna sitt yrke och känna dess lagar. Härför göra de också vackra ting. - - - Arkitekt Zickerman ger oss goda råd ibland." Han lyfte då inte fram sin hustru Gerda till den plats hon hade förtjänat!
"Gerda skapade en lång rad modeller som kom att leva kvar i produktionen i många år", skriver Gunnar Lersjö vidare. Jag förmodar nu om harleys ljusstakar, att Gerda hade ritat den modellen på Eda, innan hon och Edvard och gruppen av glasblåsasare och slipare flyttade därifrån 1933, ner till Lindefors. Ljusstakar som man sedan fortsatte tillverka på Eda. Sedan vidareutvecklade hon modellen till ljusstake P 5 vid Strömbergshyttan.
Färgen finns med i Lersjös uppräkning i boken Minnesbilder. Strömbergs färger anges vara bl.a. brungrå, ljusgul (topas), gulgrå (beryll), gråblå, grågrön och ljusblå . "Både färgerna och modellerna levde kvar vid Eda efter det att Gerda Strömberg flyttat därifrån." En del av dessa färger använde Strömbergs även vid sin eget glasbruk Strömbergshyttan i Småland.
Det bör alltså vara så att denna ljusstake ritades av Gerda Strömberg innan hon flyttade till Lindefors 1933. Sedan har man fortsatt att tillverka den under epoken från 1935: Eda Glas & Lerkärlsfabrik Arbetarbolaget. Glasmuseet i Eda uppger att man har ett par av dessa ljusstakar där - och att de förekommer med jämna mellanrum ute i handeln.Last edited by Rebello; 2011-04-14, 18:05.
Comment
-
. . . min kontaktman i Eda Glasbruksförening har svarat i dag, att man inte hade så god tid att behandla mina frågor vid glasträffen där i går kväll. Lysterglaset var ju kvällens tema. Man återkommer med mer synpunkter. Men vad gäller funderingarna om ljusstaken och den blå färgen, håller man öppet för möjligheten, att kunskapen har funnits kvar efter att Strömberg lämnat Eda - likheten är stor vid jämförelse, skriver han.Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg- - -
Det bör alltså vara så att denna ljusstake ritades av Gerda Strömberg innan hon flyttade till Lindefors 1933. Sedan har man fortsatt att tillverka den under epoken från 1935: Eda Glas & Lerkärlsfabrik Arbetarbolaget. Glasmuseet i Eda uppger att man har ett par av dessa ljusstakar där - och att de förekommer med jämna mellanrum ute i handeln.
Comment
Comment