Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strömbergshyttan Vas.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Strömbergshyttan Vas.

Hej. Jag har en vas tillverkad på Strömbergshyttan (signerad Ströbergshyttan i botten, samt ett nr 9 troligen samt 7202 i en följd) vasen är 33,5cm hög.
    Har varit ute och letat och letat på nätet utan napp så nu ställer jag mitt hopp till er duktiga kännare här på PES. Else-lill
    Bifogade filer

Det bör vara design Gunnar Nylund.
    Han ritade flera typer av liknande vaser, t ex serien Chimaro: http://www.precisensan.com/antikforu...4908#post84908.
    En Nylundvas med parallella lodräta bruna ränder på ett underfång i grått såldes för 5 000 SEK på auktionen Svenskt Konstglas 2006-08-06 av Stockholms Auktionsverk. Den vasen uppges vara signerad 13668 GN S.
    En sökning i katalogerna hos Stockholms Auktionsverk eller Bukowskis kanske kan ge något mer.

Jag har vidarebefordrat din fråga ner till ett par kontakter i Glasriket.
    Och - Bay Åkerblom kanske kommer in här . . .

Har du kollat noga, att det inte står St Strömbergshyttan - som står för Studioglas Strömbergshyttan? I så fall är det inte Nylund.

Du skriver "ett nr 9 troligen samt 7202 i en följd". Kan det stå B 7202? Strömbergshyttan hade B som beteckning för vas/blomvas. Men det kan enligt SAV-vasen vara ett femsiffrigt nummer och utan ett B.
    Last edited by Rebello; 2009-07-19, 09:20.

Comment

efter att kollat med lupp får jag det till ett slarvigt g7202 och Sg-strömbergshyttan.Min sambo får det till en nia(97202)
      Last edited by else-lill; 2009-07-19, 09:38.

Comment

"Sg-strömbergshyttan" tyder på att det är Studioglas Strömbergshyttan. Jag har skickat en länk och frågar dem.

Comment

Glastillverkningen på orten Strömbergshyttan har behandlats på tråden Strömberg/Strömbergshyttan: http://www.precisensan.com/antikforu...ead.php?t=9174. Här ett sammandrag.
          På den ort som i dag heter Strömbergshyttan, vid väg 25 mellan Växjö och Kalmar, anlades ett glasbruk 1876: Lindefors glasbruk. Familjen Edvard och Gerda Strömberg arrenderade detta bruk från 1933 och köpte det så småningom samt gav det namnet Strömbergshyttan. Det bestod av hytta med en rundugn, glassliperi m.m. Detta bruk lade ner driften den 1 juni 1979. Bruksbyggnaden finns kvar och där säljs glas från Orrefors Kosta Boda.

Mitt emot den gamla disponentvillan startades 1987 Studioglas Strömbergshyttan AB av de tre mästarna Håkan Gunnarsson, Leif Persson och Mikael Axenbrant. Deras försäljningsbod finns kvar där men tillverkningen har flyttats till Bergdala glasbruk och man har bytt namn till Studioglas Bergdala.
          Om dagens Strömbergshyttan: http://smp.se/nyheter/lessebo/lesseb...er(1079164).gm.
          Och om Mäster Håkans verksamhet på Bergdala: http://www.smp.se/nyheter/lessebo/as...la(1285344).gm.
          Last edited by Rebello; 2009-07-19, 19:47.

Comment

Jag har nu skickat ett mail med bild på vasen till info@studioglas.
            Hör av mig när jag får närmare besked av dem.
            Håkan Gunnarsson verkar ligga närmast tycker jag just nu.
            Tack för hjäpen så länge REBELLO.

Comment

Ett svar i dag från en som var med på Strömbergshyttans glasbruk.
              Han menar att den färgen inte användes på Nylunds tid där.
              Däremot känner han igen både färg och form från Studioglas Strömbergshyttan.
              Och så har ni ju fått fram signeringen "Sg" för Studioglas. Vi väntar på brev därifrån . . .

Comment

Färg och utförande tyder för mig ganska tydligt att den är producerad på 80-90-tal.

Comment

Har idag fått ett mail från Fredrik Persson Studioglas Strömbergshyttan. Citerar:Vasen heter Samoa,Håkan Gunnarsson,Mikael Axenbrant och Leif Persson som startade hyttan hjälptes åt att skapa första kollektionerna så därför finns ingen eller rättare sagt alla tre som skapare av denna fina vas.slut citat. Tack Rebello för hjälpen med namn m m.

Comment

Working...
                  X