Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
skål edward hald!
Collapse
X
-
Hej Christoffer och välkommen!
Jag håller med dig, det är verkligen en stilig skål, och baserat på modellnumret skulle jag tippa att den är formgiven nån gång i början av 20-talet. Tyvärr är inte slipat glas av den här typen i ropet just nu, så värdet är inte så högt som i alla fall jag tycker att det förtjänar. En tusenlapp eller två, kanske, men det är en gissning...
Ett tips för att få en bättre uppfattning är att kontakta Stockholms Auktionsverk eller Bukowskis, de har båda väldigt bra värderingstjänster via nätet.
-
Graverad med koppartrissor - se inlägg nr 95 och 96 här:
http://www.precisensan.com/antikforu...=12405&page=10.
Jämför med slipat mönster som behandlas i inlägg nr 98 där.
Det finns också metoden med gravyrpenna - se inlägg nr 97 - den metoden accepterades dock inte på Orrefors!Last edited by Rebello; 2009-07-17, 12:23.
Comment
-
Det var inte jag/Rebello som yttrade mig om auktionsvärde - utan cjf.
Jag var nu inne och kollade på Sthlm Auktionsverks glasauktion på Kosta 2008-08-03. Där var det hyfsade priser på graverat Orreforsglas av Hald och Gate. De pjäserna är dock mer speciella än denna - större än denna skålen och de har ett mer omfattande mönster.
Haldskålar klubbades för 15 000 (fyrverkeriskål) och 8 500 samt två graverade karaffer för 6 000 resp. 5 500 SEK.
Graverat Gate för 34 000 (!), 6 000, 7 000 och 15 000 SEK.
Comment
-
Host, ja, så var det ju såklart, gick lite fort...Ursprungligen postat av Bay Åkerblom Visa inläggVill göra ett tillrättaläggande i cjf's svar att den skulle vara "slipad", den är däremot graverad vilket är två olika tillverkningstekniker.
Comment
-
Antikmässor - deras priser på graverat glas har jag ingen erfarenhet av.Ursprungligen postat av CHRISTOFFER192 Visa inläggMen om jag ska sälja den på en antikmässa, vad tycker ni att ett rimligt pris borde vara, du som verkar rätt kunnig Rabello, vad tycker du?
Comment
-
hej christoffer det finns många samlare av dylika pjäser bla jag själv dels för att dom är snygga och dels för att man vet vilket arbete som det ligger bakom, priset sätter du själv, men jag vet att dylika pjäser är fina magneter om dom placeras väl på mässor och marknaderUrsprungligen postat av CHRISTOFFER192 Visa inläggMen om jag ska sälja den på en antikmässa, vad tycker ni att ett rimligt pris borde vara, du som verkar rätt kunnig Rabello, vad tycker du?behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
Comment
-
Är ingen expert men iakttagelse på utropspriser vid auktion så är i regel dessa lägre en vid en antikmässa. Allt beroende av föremål, skick etc. Är det en mer etablerad antikmässa kanske du kan få ditt objekt bedömt av en jury bestående av antikhandlare och musikchef och blir förmodligen priset högt. Vilken erfarenhet dessa antikhandlare har är okänt så nedvärdera inte dina egna tankar om värdet.
Comment
Comment