Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nordsik kristallindustri, Malmö???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Nordsik kristallindustri, Malmö???

Den här vasen är signerad Nordisk Kristallindustri Malmö 1936 och E 175 alt 178 i botten. Höjd 14 och längd 20 cm. Någon som känner till något om denna firma? Mönstret är lite speciellt till utseendet, tycker jag, blästrat, eller???
    Söffe
    Bifogade filer
    Last edited by söffe; 2009-06-01, 18:27. Anledning: Felstavning

Ingen som vet något om Nordisk Kristllindustri???
    Söffe

Comment

Nytt försök att söka någon som känner till företaget!
      Söffe

Comment

Jag googlade och fann inte mycket mer än en 10p-uppsatts i juridik som citerade NJA (Nytt juridiskt arkiv) där Nordisk kristallindustri tas upp i en fråga gällande hembudsklausulen i en bolagsordning. Den enda matnyttiga informationen är att bolaget registrerades 1924 och hade ett aktiekapital på 30 000.
        Nej, det är inget loppspel.

Comment

Det är ju i alla fall mer info än jag hade tidigare! Kanske möjligen också ett hyfsat omfattande företag. Jag bodde tidigare i ett hus byggt 1936. Huset som uppläts med drygt 40 bostadsrätter då, kostade ca 30 000 att färdigställa.
          Söffe

Comment

Annons ur Skånsk konst och skånska konstnärer 1937: Skånes konstförenings publikation 1937 (1938)

NOKI-kristall, AB Nordisk kristallindustri, Södra Tullgatan 6, Malmö
            Bifogade filer

Comment

Trevligt Kaptenen!
              söffe

Comment

Även jag har funnit en vas därifrån. Min är signerad: Noki Konst A-B.Kristallindustri Malmö 1938. E 303/1. Vasen ser modernare ut än väntat för 1930/40-tal. Den mesta infon fick jag här på PES när jag googlade )Click image for larger version

Name:	073.jpg
Views:	1
Size:	87,3 KB
ID:	517152Click image for larger version

Name:	072.jpg
Size:	141,9 KB
ID:	517153
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Annons ur Anders Sten (1944), Utan Fernissa. Skånes konstförenings publikation n:r 9, 1943

Click image for larger version

Name:	AB Nordisk Kristallindustri, Malmö 1943-44 1.jpg
Size:	63,4 KB
ID:	530457

Comment

Working...
                  X