Tack Rebello för hjälpen,nu kan man detta också. Vet du möjligen också var man kan hitta upplysningar och bildmaterial om Glimma-glas ? Vore tacksamt.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Glimma glasbruk
Collapse
X
-
Ingen litteratur tillgänglig, och inte lätt att hitta på nätet.
Här en sida, där det står om glasmuseer:
"Konstnären Theresa Holmberg (stenstipendiat 2005) arbetar i glas och gör både stora praktfulla installationer och små föremål som ljuslyktor. Vill man däremot se hur glasprodukterna såg ut som förr producerades i kommunen finns två museer att besöka: i Glimåkra finns glas från Glimma glasbruk utställda av Glimåkra hembygdsförening på restaurang Västergårda och i Sibbhult har Sibbhults hembygdsförening Färe glasbruks produkter utställda."
Comment
-
Vill du veta mer om Glimma Glas följ då länken jag la ut tidigare, där står namn och telefonnummer, kontakta vederbörande, han är väldigt trevlig och hjälper dej säkert.
Bildmaterial om Glimmaglas, vad är det du vill se på?
Comment
-
Jovisst Maria,den länken är ingen hemlighet. Men är också i stort sett det enda som finns om Glimma på nätet. Precis som rebello påpekade. Men det har ju funnits en uppsjö av glasbruk under 1900-talet,inte minst i Småland,och samtliga är nog lika dåligt representerade på nätet. Med undantag av sporadiska prisuppgifter från tradera,dock av mindre eller inget värde.
Tror säkert Ingvar är trevlig,problemet f.n. är dock att han inte är hemma.
PS. Börje E. är också mycket trevlig och vänlig !
Comment
-
Trodde faktiskt att du Glasmannen var den som visste (nästan) allt. Du visste ju t.ex. med 100% säkerhet att de uppvisade blå sakerna med vit kant INTE kom från Glimma. Den kunskapen besitter nog inte många ,varken i Göinge eller annorstädes. Så du måste ju ha mycket material om Glimma och dess tillverkning. Och SÅ intressant är väl egentligen inte Glimma,det fanns ju massor av bruk av samma kvalitet. Men så var det detta med förväxlingen och begreppsförvirringen betr. ovan nämnda föremål.
Och glöm inte Börje,han har ju jobbat där rätt länge,och han vidimerar exakt dina uppgifter. Synd då att du inte kan lägga ut lite mer produktfakta här på nätet,inkl. bilder . Det saknas ju verkligen.
Men att sammanställa "lite material om Glimma",det har jag tyvärr varken tid eller ork till.
Men jag passar gärna bollen vidare....
Comment
Comment