Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vas i Keckeblått

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vas i Keckeblått

Någon som kan ange ålder och ursprung på det här 20 cm höga loppisfyndet?
    Söffe

Fotografen kom med på bilden av misstag!
    Bifogade filer

Vi har en likannde som är 17 cm hög som påstods vara från Gullaskruf. Vi har en lägre och rundare modell med samma typ av hänklar sägs vara designad av William Stenberg på 1930-talet. Har jag fått rätt uppgifter?
    Connecting generations

Comment

Modellen heter vas 609, och är tillverkad på Gullaskrufs glasbruk. Vågar inte svära på vem som formgivit, men har för mig att det är Stenberg.

Det du säger kan säkert stämma, Christer, skulle exempelvis kunna vara en 209:a eller en 601:a. Du har inte möjlighet att sätta in en bild?

Comment

Tack för svaren!
        Söffe

Comment

Hänkelvas 1

Jag har inte haft min allra bästa fotokväll, men här kommer ändå ett par bilder av snarlika glasprylar. Ca 17 (höjd) x 11 (dia).
          Bifogade filer
          Connecting generations

Comment

Hänkelvas 2

En till, Ca 13,5 (höjd) x 9,5 (dia). En färgblinds bästa gissning är nåt åt brunt/grönt.
            Bifogade filer
            Connecting generations

Comment

Hänkelvas 3

Hittade en till i vår hylla, Ca 11,5 (höjd) x 10 (dia), i samma Keckeblåa färg.
              Bifogade filer
              Connecting generations

Comment

Den första är en även den en 609:a (originalet hade enligt kuranten bara en "ögla" på hänklarna). Den andra är en Birka vas 209 (av Stenberg), och den tredje är en pokal som saknar lock. Kan inte hitta namnet på denna i hastigheten, men är ganska säker på att Raoul visat den med lock här på PES tidigare.

Comment

Hänkelvas 4

Hoppsan, det dök upp en till i vår hylla, Ca 18 (höjd) x 11 (dia), i samma Keckeblåa färg.
                  Bifogade filer
                  Connecting generations

Comment

Denna sista är ännu en 30-talsmodell, modellnumret är 617.

När Raoul tittar förbi nästa gång kan han säkert bidra med betydligt bättre uppgifter på vem som är formgivare till modellerna i den här tråden, mina uppgifter är skrala på den punkten.

Comment

Working...
                    X