Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förmodad Reijmyre Paul Kedelv från 1959 [ID:Paul Kedelv, Harlekin]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Förmodad Reijmyre Paul Kedelv från 1959 [ID:Paul Kedelv, Harlekin]

Jag förmodar och önskar om möjligt få bekräftat att denna skål är tillverkad på Reijmyre 1959 och formgiven av Paul Kedelv som var på glasbruket enligt uppgift från http://hem.passagen.se/gyllenetidera...konstnarer.htm

"Lennart Rosén på Reijmyre glasbruk var tvungen att förnya produktionen på bruket och anställde Paul Kedelv som jobbade på bruket ( 21 år ) fram till 1978 Paul hann med att skapa över 1 100 artiklar under sin tid på bruket. Paul var endast heltidsanställd på Reijmyre glasbruk mellan åren 1956-59, resten av tiden arbetade han för Nybrofabriken i Fröseke och Fåglaviks glasbruk."

Den är signerad R-e-59 och på motsatta sidan K-30. Höjden är 11 cm och mellan spetsarna är det ca 13 cm.

Det talas om serier som Harlekin, Sari och Sargasso med Kedelv som upphovsman för Reijmyre. Att denna skål inte tillhör Sargasso vet jag men är det månne någon av de andra två?
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2009-05-04, 00:23. Anledning: Storleksupgifter tillagda

det är väl en skål från serien harlekin, jag har en skål signerad R-E-58 och K-3 det är väl från samma serie harlekin av kedelv på rejmyre
    Bifogade filer
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Jo, det är nog serien Harlekin med underfång i två färger, även om formerna är ganska annorlunda.

Comment

Varsågoda
        Bifogade filer

Comment

Tackar allra ödmjukast för produktbladet för Harlequin-serien!
          Last edited by Kaptenen; 2009-05-04, 00:25.

Comment

instämmer med kaptenen och tackar
            behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Här är mina tre Harlekin. H 19, 27 och 35 cm.
              Bifogade filer

Comment

Är det nån som samlar på Harlequin så har jag en skål jag vill bli av med. En brun K1.

Comment

Bekin och ni andra, vet ni om det är klarglas både på insidan och utsidan av en skål i coquille? Det skulle i så fall kunna förklara nedanstående:

Min första reaktion när jag tittade på nederdelen av vaserna i Crafoordkatalogen var, att det där är väl underfång - på samma sätt som i somersovaserna av Nylund och Vicke m.f. I katalogen står det överfång. Själv har jag ingen men minns dem från min barndoms Småland.

I Gunnel Holmérs lilla katalog “Paul Kedelv – från trä till glas” – från 1990 står det: “Den första konstglasserien kallades för `Sidenmatt` och var utförd i underfång med opalglas. Av en gammal vän fick han rådet att göra något med färg. Det var nu som Kedelv skapade den konstglasserie som fick namnet ´Coquille´, vilket är franska och betyder snäcka. Dessa konstglas tillverkades i överfångsteknik och innehöll minst två färger, en av dessa var vit.”

Jag tänker mig att det skulle kunna vara en färg i underfång - under en klarglaspost och sedan en annan färg i överfång på detta. Någon som vet?

/tekniknörden rebello

Comment

Det är väl varken över- eller underfång i traditionell mening.
                    Som bilden visar gjordes i varje fall Kedelvs produkter vid Reijmyre.

1. Först fångades det an klart glas som formades till en massiv kula, det blåstas alltså aldrig in någon luft.

2. Därefter lades två lager emaljglas på toppen.

3. Ett lager tunt klarglas fångades an över hela kulan som därefter värmdes upp så den blev formbar igen.

4. Med en träbit (kallades "Povis" vid Reijmyre) trycktes en fördjupning i glaskulan.

5. Sedan värmdes kulan upp igen och fick sin slutliga form som t.ex. en vas, skål eller askfat.
                    Bifogade filer

Comment

Tackar ödmjukast, Bekin - du är fantastisk med dina teckningar!

Då är det alltså klarglas även inne i en coquilleskål - fastän det skiktet är tunt.
                      Det där lagret klarglas i figur 3, det finns ju kvar som ett tunt lager, underförstått, i figurerna 4 och 5.

Jag var som yngling någon gång på Flygsfors när min svåger handlade lampglas till sin armaturfabrik och fick någon C av Kedelv,
                      men jag tänkte inte då på att fråga om tekniken.

Det här senaste på tråden - det skulle väl platsa på tekniktråden . . .
                      Last edited by Rebello; 2010-08-18, 22:22.

Comment

Underfång, mellanfång och överfång

I katalogen för Crafoordauktionen nu den 5 september skriver man om Kedelvs Coquilleglas att de "tillverkades i överfångsteknik". De gjordes väl på motsvarande sätt som dessa Harlekin.

En bättre benämning på tekniken skulle förslagsvis vara mellanfång? Edvin Öhrström lär ha använt den benämningen för något sådant.

I fig. 3 ligger ju färgerna mellan två lager av klarglas, dvs. mellan två anfång. De färgerna har kanske inte fångats an ur deglar, utan kan ha klipps av från färgtappar.

Men så är ju också fallet med det påklipp från en färgtapp som blåsts ut till en liten färgkula - och som har kommit att ligga som "underfång" i sommersovaserna m.fl tekniker. Där ligger färgskiktet under (an)fång av klarglas.

Och i överfång kan lagret av färg, i form av en kula med färgen i underfång, ha krängts över ett (an)fång i form av en klarglaspost: ett tunt lager av färglas kommer då att ligga överst på ytan.
                        Last edited by Rebello; 2010-08-19, 20:25.

Comment

Stort tack!

Internet! Denna kunskapskälla äro outtömlig!

En Kedelvskål är min att hämta hos mina föräldrar, ett arvegods efter mina morföräldrar. Googlade idag bilder på Kedelv, och minsann, där fanns ju en bild på "min" skål - en likadan, alltså. Harlequin fick jag reda på att det var, och började söka vidare och hamnade här, något jag egentligen borde kunnat lista ut med lilltån, ärligt talat.

Signeringen har jag inte den blekaste aning om, men det ska jag nog spana efter direkt mina händer får hålla i den.

Tack för förklaring till teknik och för produktbladet! Ska jag nu trilla dit på Kedelvs föremål också?

/Cina PB
                          Last edited by Cina PB; 2010-09-02, 23:12.

Comment

Ja, man lär sig ständigt nya saker, o det är väl meningen. I mitt tycke¨helt underbar glaskonst.

Men jag har lärt mig ngt annat också ,ag har alltid förkniippat Coquilleglas med Flygfors glasbruk o ngn där, är för trött för minnas,visst är det ändå de som är

mest kända när det gäller den här tekniken??????

En som gillar det hur det är med det

Comment

Jaa, du Annestig, glas fascinerar mig enormt. Det finns massor att lära sig, hela tiden.

Vad gäller Coquille-föremålen så kännetecknas de av att det alltid finns vitt med i glasmassan, visst är det så, ni som kan och vet? *novis* Harlequinserien saknar vitt, och jag är tacksam över insikten över de olika färgsättningarna i serien. Min skål går i grönaktigt och mörkt ametistlila, snudd på svart, som mittersta vasen som visades tidigare i tråden.

Åh, vill få hem den NU!

Comment

Working...
                              X