jag har den här vasen som jag från början trodde var något prov/experimentglas av vicke lindstrand det är ju helt klart en fiskmunvas och den är så repig i botten att jag än så länge inte hittat någon signering men nu när jag börjat att läsa och kolla allt jag hittar om karborundumglas funderar jag på om inte det här är en mykene vas det är i vilket fall helt klart ett karborundumglas den är ca 21 cm hög och ca 10 cm i diameter
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
trolig mykene [ID:Kalmar glasbruk, Tora Pors]
Collapse
X
-
det är små små små blåsor rebello man får kolla riktigt nära för att seUrsprungligen postat av Rebello Visa inläggVar är mönstret av små luftblåsor,
mykeneblåsor i dina bilder?behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
Comment
-
glömde fråga är "Myrica"oxå ett karborundumglas?eller vad använde hon i glasmassan?för att få detta skuggiga mönsterUrsprungligen postat av Bay Åkerblom Visa inläggVasen är inte en "Mykene" och inte formgiven av Vicke Lindstrand. Den är tillverkad vid Kalmar glasbruk och formgiven av Tora Pors, hon kallade tekniken för "Myrica". Perioden som den kom i tillverkning är 1950-talet. Hon vara knuten till bruket under åren 1947-1954.behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
Comment
-
Nej denna teknik har inget med karborundum att göra. Man kan säga att det i princip är en "svetsningsteknik" med olika färgtrådar som applicerades på glaset yta med en gasollåga och därefter stängdes in bakom ett klarglaslager. Tekniken "uppfanns" av Arnold Glave vid Kalmar glasbruk och kallades även för "glavering".
"Mykene" glaset som tillverkades vid Orrefors innebar att man "välsade" in ett lager av karborundum på ett ämne av varmt klarglas, oftast ganska så stort beroende på hur föremålet skulle få för slutgiltlig form. Detta ämne kyldes ner och man täckte vissa delar med en blästringstejp och därefte blästrade man ytan. De ytor som inte var täckta avlägsnades sanden ifrån. Därefter värmdes ämnet upp igen och detta innestängdes sedan mönstret bakom ett klarglaslager. Lite mer besläktat med "graaltekniken".
"Karbo" på en varm post invälsades karborundom och som fick täcka ytan. Detta innestängdes i varmt tillstånd bakom ett eller flera lager av varm glasmassa genom anfång innan det önskade föremålet blåstes upp till den formen som föremålet skulle ha. Sanden kan upplevas som små silverfärgade kulor inneslutna i glaset. Flera glasbruk och formgivare har använt sig av denna tekniken.
Comment
Comment