Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ibland kan man inte låta bli...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ibland kan man inte låta bli...

Var på auktion igår, och jag tror säkert att ni känner igen känslan av att "det här är egentligen inte något jag behöver eller borde köpa, men just här och just nu går det inte att motstå". Så var det igår när denna rätt maffiga (20 cm i diameter, väger runt 2 kg) signerade Öhrström-Ariel dök upp, och när budgivningen dog en bit under tvåtusenkronorsstrecket så fattade jag ett snabbt beslut om att den fick följa med hem. Nu har jag ett par Graalar och en Ariel, så nu behöver jag bara en Ravenna och en Kraka för att få ihop en egen liten GARK-samling!
    Bifogade filer

Verkligen magnifik, cjf! Den påminner om slipgraal, men här är det breda bladliknande luftsträngar.

Ja - så har du två till att addera till samling GARK (om du inte har dem): slipgraal och mykene. GARK+SM!

Betr. slipgraal framgår det av namnet, att man slipar fram mönstret i graalämnet.

Den av Vicke Lindstrand presenterade tekniken mykene är "en variation av graaltekniken, där man använde karborundompulver, vilket förgasades då posten värmdes in och blåstes upp. Motiven framträdde som fält av täta blåsor och fick en distinktare karaktär än arielglasens men var gjord i en närbesläktad teknik." Citat från Dag Widmans avsnitt i boken Orrefors - Ett hundra år av svensk glaskonst. Där finns också bild på VL:s "Mykene no 4" från 1936.

I den boken finns också en praktfull vas i slipgraal av Edward Hald, från 1955, med höjd 27 cm - formad nästan som en karaff och där slipränderna bildar ett finmaskigt, diagonalt nätmönster.

Jag har tyvärr inga exemplar att visa, men kanske någon annan här på PES kan visa upp?
    Last edited by Rebello; 2009-04-06, 05:56.

Comment

Slipgraal

Här i avsnitt nr 49 skrev daniel s om slipgraal nr 35, men visade inte någon bild.

Comment

Mykene

Om mykene kan läsas här på PES i ett inlägg från Kaptenen - men ingen bild på mykeneglas där:

Herkules var son till gudarnas konung Jupiter och den dödliga kvinnan Alkmene. Jupiters fru Juno var mycket svartsjuk, och gjorde allt för att förstöra för Herkules. Hon förtrollade honom, så att han i ett tillstånd av förvirring dödade sina båda barn. Som straff från gudarna för sitt dåd, tvingades han att under tolv år stå till tjänst hos kung Eurysteus i Mykene, vilken tvingade honom utföra det ena storverket efter det andra.

Citat från nov 2007: http://www.precisensan.com/antikforu...mykene&page=13

Comment

Tack Rebello för de vänliga orden och de som vanligt mycket informativa inläggen!

En av mina graalar är faktiskt en slipgraal, så den är avklarad. Mykene blir dock en utmaning! Jag kan inte ens påminna mig om när jag såg en sån ute till försäljning sist, det hör väl inte till vanligheterna?

Comment

Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
            - - -Mykene blir dock en utmaning! Jag kan inte ens påminna mig om när jag såg en sån ute till försäljning sist, det hör väl inte till vanligheterna?
            Nej - det har du rätt i att mykene inte är så vanliga. Jag har sett ett par i Agnes Hellners samling. I den nämnda Orreforsboken finns uppställningar över graalnumreringar och för ariel, kraka, ravenna och slipgraal - men ingen tabell för mykene!

Vi får i stället nöja oss med E.B.s spindelvävsvaser http://www.precisensan.com/antikforu...indelv%E4vsvas.
            Där är också posten rullad i karborundum - men med posten i det primära heta stadiet. Då får man ju inte samma möjligheter som för mykene, där man komponerar motivet i lugn och ro - i det rumsvarma ämnet - och sedan behandlar med karborundum på det återvärmda ämnet, sittande på pipan som en post i ett sekundärt skede.

Har du visat din slipgraal här på PES?
            Last edited by Rebello; 2009-04-05, 18:20.

Comment

Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
              Nej - det har du rätt i att mykene inte är så vanliga. Jag har sett ett par i Agnes Hellners samling. I den nämnda Orreforsboken finns uppställningar över graalnumreringar och för ariel, kraka, ravenna och slipgraal - men ingen tabell för mykene!
              Har snabbt bläddrat mina standardverk, hittar inte ens en bild i hastigheten, men får gräva lite djupare...

Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
              Har du visat din slipgraal här på PES?
              Nej. Eller jo, nu har jag det:
              Bifogade filer

Comment

mykene

Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
                Har snabbt bläddrat mina standardverk, hittar inte ens en bild i hastigheten, men får gräva lite djupare...
                Resultat av min grävning:
                Orrefors - Ett hundra år av svensk glaskonst, sid.55 - där finns bild på VL:s "Mykene no 4" från 1936.

Kärlek till glas, sid. 234-35: katalognr 123 och 124, karborundum-behandlade, förstadium till mykene.

Sid 295 katalognr 128: mykenevas i vit kristall med luftblåsor i lilatonad karborundum. Unik. Signerad: Orrefors 1932.

Sid. 238-39 och 297, katalognr 136: klotformad mykene, dekor av fiskar och vattenväxter. Signerad: MYKENE No 3 ORREFORS LINDSTRAND 1936.

Sid 240-41 och 297, katlognr 137. Enligt sid 297 osignerad men på sid 240 anges sign VL 1937 (!). Vas, ariel och mykene i kombination. Ariel i form av luftformade harar. Runt denna dekor jämnt blåsmönster genom karborundompulver.

De tre senare exemplaren finns alltså i Agnes Hellners samling som kan beses i Villa Spökslottet på Drottninggatan 116 i Stockholm. Tror att det krävs tidsbeställning före besök. Denna samling av Orreforsglas är donerad till Stockholms Universitet.
                Last edited by Rebello; 2009-04-05, 21:00.

Comment

Tack för detta, tyvärr prickade du dock två av de böcker som står högst på min inköpslista, men när jag väl får tummarna loss att köpa dem vet jag vilka sidor jag ska titta på först!

Comment

Cjf, tjusig skål i slipgraal! Jag minns att Edward och Gustaf vid en högtidsdag i Strömbergshyttan överlämnade en av de första, ovala slipgraal-skålarna till Knut. Knipslugt frågade de om han kunde lista ut hur de hade gjort den. Minns ej om han klarade av denna utmaning om hur de hade utvecklat hans graalmetod.

Har ej tillgång till denna skål så att jag kan visa den. En liknande oval skål fann jag nu här http://www.auktionsverket.se/: välj äldre kataloger och 2008 Svenskt konstglas, sid 3 nr108. Gjord samma år som den jag omnämnde. Men till skillnad från den och din skål, cjf, så var Knuts skål finmaskigt och flerfärgs rutformad i mönstret och med klack.
                    Last edited by Rebello; 2009-04-05, 22:15.

Comment

Vacker Ariel cjf. Min slipgral har Du i den här länken plus 2 andra gral
                      Lasse

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                        Lasse

http://www.precisensan.com/antikforu...highlight=gral
                        Ah, den rutiga hade jag glömt, men det var ett kärt återseende!

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                          Lasse

http://www.precisensan.com/antikforu...highlight=gral
                          På den länken diskuterades också, kanske något oklart, signeringsnumren - och Peter S ville ha mer förklaring. I boken Orrefors - Ett hundra år av svensk glaskonst finns en tabell över signering av slipgraalarna från 1940 till 1982. Dessutom en inledande förklaring:

"Signeringen är Graal S + nummer eller S-Graal + nummer till år 1950, då en bokstav tillkommer efter numret (börjar med B följt av L)."

1940: S.21-S.64; 1941: S.65-S.183; 1942: S.184-S.204; 1943: S.205-278; - - - 1950: S.51B-52B samt S.53L-S.847L; 1951: S.400L-S.847L. - - - 1955 dyker där upp en M-serie och 1956 en N-serie osv. Man behöver nog se hela tabellen för att få full klarhet i systemet och kunna hitta rätt.

Samma bok har också bra tabell för nummer-signering av graalar, ariel, slottsglas, edvinglas, kraka, ravenna, expo, samt förteckning över gravörerna och målarna med signaturer och årtal.
                          Last edited by Rebello; 2009-04-05, 22:32.

Comment

Intressant, Lasse C din skål har en annan typ av rutat mönster än den jag omnämnde i avsnittet ovan. Där är det finmaskigt och flerfärgs rutformat i mönstret - och överkanten är på något sätt dubbelt omvikt.

I Orreforsboken står det bl.a.: "Den slipade dekoren förenklas, ofta geometriskt i ränder, rutor eller ringar. - - - 1956 började Edward Hald tillsammans med Heinz Richter att vidareutveckla slipgraalen till något som kom att kallas aquagraal." Vidare redogörs för hur man på ämnet då lade krossglas och bindmedel och senare porslingsfärg i st f krossglas - att man signerade Aqvagraal och som ingår i samma nummerserie som slipgraal.
                            Last edited by Rebello; 2009-04-06, 05:51.

Comment

Jag vet inte men kanske cjf skulle lägga ihop de här trådarna
                              Lasse

Comment

Working...
                              X