Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strömbergshyttan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Strömbergshyttan

Kan denna vas vara gjord av Asta Strömberg eller är det Nylund på Strömbergshyttan?

Den är signerad "Strömbergshyttan B894" och ca. 14 Hög. Vad talar vi då för årtal?
    Bifogade filer

Är den likadan som denna, som enligt gello, också är signerad Strömberg B 894?

Rebessin svarade där: "Den aktuella vasen är designad av Gunnar Nylund. Vet inte vad modellen/serien heter men jag har en exakt likadan i samma färg samt två andra i serien. De är signerade "Strömbergshyttan 1956 GN". Det är alltså Gunnar Nylunds design, och jag vet att de tillverkades även in på 1960-talet eftersom jag sett med egna ögon när Kjell Andersson satt och drev sådana här vaser i sin mästarstol på Strömbergshyttan."

Dessutom svarade Asta Strömberg, privat till mig: "Den asymetriska vasen med färgkärna är ritad av Gunnar Nylund. Blåst av Kjell Andersson och hans skickliga team."

Från 1954 till 1967 var konstnären Gunnar Nylund verksam som formgivare vid Strömbergshyttans Glasbruk. Hans signatur "GN" markerades på en del av hans glas, förutom "Strömberg" eller "Strömbergshyttan" samt modellbeteckning, men man signerade inte "GN" på alla hans glas - tyvärr!
    Last edited by Rebello; 2009-03-30, 07:43. Anledning: tillägg om gello

Comment

Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
      Är den likadan som denna som är signerad Strömberg B 894?
      http://www.precisensan.com/antikforu...ht=Str%F6mberg
      Nej denna är ju annorlunda i öppningen. Inte denna upphöjning. Men annars så.
      Kan det vara samma sign. på olika modeller av vaser?

Dessutom svarade Asta Strömberg, privat till mig: "Den asymetriska vasen med färgkärna är ritad av Gunnar Nylund. Blåst av Kjell Andersson och hans skickliga team."
      Ja asymetrisk är den ju i formen. Hm

Jag köpte denna förut.

Som är signerad : Ja se bild: Som tillskrevs Nylund. Ville nu utöka samlingen. Men blev osäker på den första vasens signeringen samt att den inte har upphöjningen i öppningen.
      Bifogade filer
      Last edited by Rubus Arcticus; 2009-03-29, 18:57.

Comment

Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
        Nej denna är ju annorlunda i öppningen. Inte denna upphöjning. Men annars så.
        Kan det vara samma sign. på olika modeller av vaser? - - -
        Du menar väl samma modellnummer, men något olika utformning av mynningskanten - kan det förekomma? Det skulle kunna tänkas att modellen har undergått en viss förändring efterhand vad gäller utformningen av öppningen. Konstnären GN och mästerblåsaren KA kan ha resonerat sig fram till en förändring då de samarbetat vid drivningen vid mästarens hyttstol. "Vi kan prova att göra så här i stället . . ." och sedan har man inte brytt sig om att ändra modellnumret vid signeringen.

Men - era båda vaser är väl inte särskilt lika - och jag har kommit fram till en annan förklaring: Gellos vas har nog en svårläst siffra i signeringen. Det ska nog vara B 884 på hans vas. Här hos Freeforms finns nämligen en sådan vas som Gellos och som uppges ha modellnumret 884: http://www.freeformsusa.com/glass/misc.htm. Jag upptäckte denna åtta där nu i kväll.

Någon med tillgång till Strömbergshyttans produktkatalog kan väl kolla dessa båda vaser - din resp. den hos gello och Freeforms! Finns det en B 884, h=18 cm (Gellos och Freeforms vas) och en B 894, h= 14 cm (Rubus Arcticus vas).

Har din vas verkligen asymmetrisk färgkärna? Alltså en sådan asymmetri att ena lodräta sidans klarglasvägg är riktigt tjock och den motsatta sidan är tunnväggig - så som hos Gellos vas i tråden Strömberg/Strömbergshyttan. Jag kan inte se sådan asymmetri i din bild -och du tvekar väl själv när du skriver "hm".

En sådan felläsning på Gellos vas torde ha lett in på fel spår i det förra inlägget - men jag satsar en slant på att även din vas här på tråden är designad av Gunnar Nylund! Den påminner ju i formen om min vänstra Nylundminiatyr i bilden nedan - beskrivs i inlägg nr 105 och 107 i tråden Strömberg/Strömbergshyttan - och jag har ytterligare en miniatyr i samma färg som din.
        Bild från http://www.precisensan.com/antikforu...6mberg&page=11
        Bifogade filer

Comment

Ja jag menade ju modellnummer.

Nä de är inte särskilt lika. Men den du hittade på FreeForms stämmer ju med Gellos.

Min har ju inte assymetrisk färgkärna. Den är mer lik din till vänster.
          Har den också något modellnummer eller sign? Fina pjäser är det.
          Jag tackar för ditt engagemang.
          Ser fram emot att inte behöva ta emot din SLANT.

Få se om någon med har produktkatalogen Strömbergshyttan kan kolla upp detta.
          Last edited by Rubus Arcticus; 2009-03-30, 08:48.
          ________________________________________________________________________
          "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
          så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
          Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

- - -
            Min har ju inte assymetrisk färgkärna. Den är mer lik din till vänster.
            Har den också något modellnummer eller sign? - - -
            Nej de är osignerade. Jag skrev så här på den gamla tråden:
            Jo enligt min notering är det GN. Fick dem för flera år sedan av dåvarande hyttmästaren på Strömbergshyttan: Sven-Erik Bergqvist. Tyvärr finns han inte längre bland oss - så mitt tidigare glasorakel och säkra källa att kolla med finns ej mer. Han ledde arbetet i hyttan från 1949 till 1979 och hade koll på varje modell - allt som var förknippat med dem fanns i hans "minnesmodul".

Som Bay Åkerblom påpekat, har som regel inte Strömbergshyttans kataloger uppgift om formgivaren till resp. glaspjäs - att beklaga!

Comment

Nej de är osignerade. Jag skrev så här på den gamla tråden:
              Jo enligt min notering är det GN. Fick dem för flera år sedan av dåvarande hyttmästaren på Strömbergshyttan: Sven-Erik Bergqvist.
              Men då skall det väl vara 100 att dina vaser, min överst samt min och Gellos i andra tråden är GN? Vet du när GN var på Strömbergshyttan?

Köpte denna vas också, men har inte fått hem den ännu.
              Signerad i botten med Strömberg 1193.
              Höjden är ca 6,5 cm och öppningen är 5,5cmx 3cm.
              Vad kan vi säga om den?
              Bifogade filer

Comment

Men då skall det väl vara 100 att dina vaser, min överst samt min och Gellos i andra tråden är GN? Vet du när GN var på Strömbergshyttan? - - -
                Svar 1: Jag tvekar inte om GN här.

Svar 2: Gunnar Nylund (1904 - 1997) var verksam som formgivare vid Strömbergshyttan från 1954 till 1967. Han föddes i Paris som son till den finske bildhuggaren Felix Nylund och den danska målarinnan Fernanda Nylund född Jacobsen. G. N. är främst känd som formgivare för Rörstrand 1931 - 67 och var i unga år verksam vid Bing & Gröndal 1925 - 28.

Svar 3: Här spårar jag Asta Strömberg. Det var ett typiskt drag i Gerdas glas med den fasade mynningskanten - men denna är så sen att det lär vara en av Astas vaser. Även Asta använde sådan snedfasad kant.

Helmut Ricke skriver i Glas in Schweden vid vasen B 868 som har h=14,8 cm och är trekantig med snedfasad överkant: "Formgivning Gerda eller Asta Strömberg, 1957/58. Utförande slutet av 1950-talet eller under 1960-talet." Inte ens konsthistorikern Ricke fick fram ett klart besked om formgivningen! Den vasen finns också med kärna i grönt underfång och med höjd 23 cm, formgiven av Asta S; (en vas i vilken min hustrus rosenbukett brukar hamna).
                Last edited by Rebello; 2009-03-31, 08:31. Anledning: förtydligat i slutmeningen

Comment

Svar 1: Jag tvekar inte om GN här.

Helmut Ricke skriver i Glas in Schweden vid vasen B 868 som har h=14,8 cm och är trekantig med snedfasad överkant: "Formgivning Gerda eller Asta Strömberg, 1957/58. Utförande slutet av 1950-talet eller under 1960-talet." Inte ens konsthistorikern Ricke fick fram ett klart besked om formgivningen! Den vasen finns också med kärna i grönt underfång och med höjd 23 cm, formgiven av Asta S; (en vas i vilken min hustrus rosenbukett brukar hamna).
                  Tack Rebello för dina informativa svar. Har du vasen B 868 på bild eller så. Fint med Rosor till frun. Detta verkar inte vara helt enkelt med vem som formgivit vad det gäller Gerda eller Asta.

Comment

- - - Har du vasen B 868 på bild eller så.
                    Digitalkameran är på reparation!
                    Boken Glas in Schweden 1915-1960 av Ricke-Gronert är väl inte så lättillgänglig. Där finns den i helsidesbild på sid. 241.

När jag nu bläddrade där, fann jag ett par av Vicke Lindstrands vaser från Kosta som påminner om Gunnar Nylunds från Strömbergshyttan. En liknande din här i början på tråden, men med underfång i "svart med dragning mot violett", höjd 11,9, signerad LH 1419 Kosta, från 1957.

Ytterligare en vas med två underfång - innerst blågrönt och därpå blågrått samt tjockt färglöst överfång - höjd 29,3 samt formgiven och tillverkad 1957. Den har asymmetrisk färgkärna - men inte med i ena kanten uppdragen mynningskant, som på gellos vas. Signerad KOSTA V. LINDSTRAND. Ricke uppger att den troligen är ett provexemplar som inte gick ut i produktion. Finns på Smålands museum.

Inte ovanligt att konstnärerna sneglade på varandra och gjorde liknade alster.

Comment

Svar 3: Här spårar jag Asta Strömberg. Det var ett typiskt drag i Gerdas glas med den fasade mynningskanten - men denna är så sen att det lär vara en av Astas vaser. Även Asta använde sådan snedfasad kant.
                      Vet du när denna kan vara gjord? Och då är den en av Asta's vaser förstår jag.

Bytte man modellnummer vid en viss tid och tog bort B framför siffrorna eller står B för något?
                      Denna är ju också signerad med hela namnet Strömberg vilket de andra jag har inte är, utan med ett S (som den på bild inlägg 3), vilket jag antar att dina vaser också har.
                      Är detta då en tidsepok eller av någon annan betydelse?
                      Skickar med en bild ialla fall. Hemkommen.
                      Bifogade filer

Comment

Tack Rebello för dina informativa svar. Har du vasen B 868 på bild eller så. - - -
                        Vasen B 868 hittade jag här http://www.precisensan.com/antikforu...ht=Str%F6mberg.
                        Detta är den lägre vasen - inte min rosenvas.

Comment

Vet du när denna kan vara gjord? Och då är den en av Asta's vaser förstår jag.

Bytte man modellnummer vid en viss tid och tog bort B framför siffrorna eller står B för något?
                          Denna är ju också signerad med hela namnet Strömberg vilket de andra jag har inte är, utan med ett S (som den på bild inlägg 3), vilket jag antar att dina vaser också har.
                          Är detta då en tidsepok eller av någon annan betydelse?
                          Svar 1: Vet inte exakt när din 1193 är formgiven resp. tillverkad, men det höga numret tyder på 1960/70-tal. Slopad bokstav skulle kunna bero på att det möjligen är en cigarettbägare och inte en egentlig blomvas? Fast nog kan man ha tussilago eller vintergäck och snödroppar i en sådan! Jämför med den lilla cigarettbägaren vid askfatet H 61 i länken i svar 2!

Svar 2: Man bytte inte modellnummer. B = vas (Blomvas). Bokstaven i modellnumret framgår i inlägg nr 6 här: http://www.precisensan.com/antikforu...ad.php?t=15209.
                          Men man har tydligen utelämnat bokstaven ibland. Ofta har man inte signerat alls på mina exemplar, men det beror väl på att de har kommit direkt från min bror hyttmästaren - han tänkte väl att jag visste ändå vad det var.

Svar 3: Man har inte varit riktigt konsekvent vid signeringarna. Det kan stå Strömbergshyttan eller Strömberg eller Sh eller S.

Svar 4: Svårt att koppla till viss tidsepok, men olikheterna beror nog på att det är olika personer som har signerat och även vid olika tidsperioder.
                          Last edited by Rebello; 2009-03-31, 22:21.

Comment

Minnet svek mig betr. "rosenvasen" med grönt underfång. Den är fyrkantig (inte trekantig) och är i en annan modellserie, torde vara B 916. Den ges här i bild och med ett hjortmotiv. (Dessa exemplar som är till för att användas med blommor i, de är som sagts osignerade. Den gröna har dimbildning upptill och nertill, men det syns inte då den står framme med vatten och rosor i.) På bild 1 finns också ett ex av den lilla vasen B 868, ty Arcticus skrev: "Har du vasen B 868 på bild eller så."
                            Bifogade filer

Comment

Minnet svek mig betr. "rosenvasen" med grönt underfång. Den är fyrkantig (inte trekantig) och är i en annan modellserie, torde vara B 916. Den ges här i bild och med ett hjortmotiv. (Dessa exemplar som är till för att användas med blommor i, de är som sagts osignerade. Den gröna har dimbildning upptill och nertill, men det syns inte då den står framme med vatten och rosor i.) På bild 1 finns också ett ex av den lilla vasen B 868, ty Arcticus skrev: "Har du vasen B 868 på bild eller så."
                              Verkligen fin den Gröna Blomvasen du har. Även den trekantiga B 868. Vad är det för höjd på dessa ting? Jag har vitsippor i den lilla med svartunderfång.
                              Då efter all din info bör denna vara G N. ? 14 hög
                              Bifogade filer
                              Last edited by Rubus Arcticus; 2009-04-04, 09:53.

Comment

Working...
                              X