Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strömbergshyttan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
    Verkligen fin den Gröna Blomvasen du har. Även den trekantiga B 868. Vad är det för höjd på dessa ting? Jag har vitsippor i den lilla med svartunderfång.
    Då efter all din info bör denna vara G N. ? 14 hög
    Höjderna finns i citatet i inlägg nr 14.

Jag håller på GN för din vas - verkligen snygg - har inte sett den tidigare - vet inte om Asta designade underfång med uppdragen kant - däremot vet jag att hon ritade vaser c:a 30 höga och 8 i tvärsnitt med sådan färgkärna - de kallades sputnik på bruket.

Här finns en annan sida hos GN, om man får tro på den glasfirmans förmodan (Most likely designed by Gunnar Nylund): http://stores.maryantiques.com/-strs...ass/Detail.bok.
    Last edited by Rebello; 2009-04-04, 10:23.

Comment

Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
      Höjderna finns i citatet i inlägg nr 14.

Jag håller på GN för din vas - verkligen snygg - har inte sett den tidigare - vet inte om Asta designade underfång med uppdragen kant - däremot vet jag att hon ritade vaser c:a 30 höga och 8 i tvärsnitt med sådan färgkärna - de kallades sputnik på bruket.

Här finns en annan sida hos GN, om man får tro på den glasfirmans förmodan (Most likely designed by Gunnar Nylund): http://stores.maryantiques.com/-strs...ass/Detail.bok.
      Såg inte höjderna förut. Aha "reskamrat". Hur mäter du tvärsnittet?
      Kom inte in på länken tyvärr.

Comment

Såg inte höjderna förut. Aha "reskamrat". Hur mäter du tvärsnittet?
        Kom inte in på länken tyvärr.
        Med tvärsnittet menade jag diametern hos en vågrät tvärsnittsyta. Dessa vaser är runda i snittet, inte fyr- eller trekantiga.

Länk här direktkopierad från den hemsidan:
        http://stores.maryantiques.com/-strs...ass/Detail.bok.

Comment

Svar till glas på bild i post nr 7 och 11:

....Köpte denna vas också, men har inte fått hem den ännu.
          Signerad i botten med Strömberg 1193.
          Höjden är ca 6,5 cm och öppningen är 5,5cmx 3cm.
          Vad kan vi säga om den?
          Signeringen är lite slarvig tydligen. Modellen heter H93, inte 1193. H står för askfat/askkopp. Stämmer väl överens med katalogbilder för modell H93. Gjordes både i klarglas och med underfång i färg X76 (smokey grey) som denna, samt i X77 brun. Formodligen en av Astas modeller.
          Mvh, Nils/

Comment

Hej!
            Jag hittade denna vas idag. Mycket speciell färg och signeringen är B894 som nämns på helt andra grejer i denna tråd. Verkar finnas fler varianter alltså? Click image for larger version

Name:	DSC00932.jpg
Views:	1
Size:	88,1 KB
ID:	543522Click image for larger version

Name:	DSC00936.jpg
Views:	1
Size:	40,3 KB
ID:	543523Höjden är ca 21,5cm.

Comment

Ursprungligen postat av iggy-fan Visa inlägg
              Hej!
              Jag hittade denna vas idag. Mycket speciell färg och signeringen är B894 som nämns på helt andra grejer i denna tråd. Verkar finnas fler varianter alltså? [ATTACH]128742[/ATTACH][ATTACH]128743[/ATTACH]Höjden är ca 21,5cm.
              I mina ögon ser modellen likadan ut, alltså en B894. Men här i ett annat underfång. En märkligt ljusblå opaque-liknande färg? Tror inte detta är en variant av de som finns i katalogen från 1972. Måste vara en färg som tillkommit senare. Jag vet att modellen vid mitten av 1970-talet (när jag jobbade i hyttan där) även gjordes i ett underfång där posten doppades i ett specialpulver som jag tror var ett tvättmedel som fanns att köpa i vanliga affärer, och även då blev färgen ljusblå, men inte så tät som det verkar här utan med en massa blåsor och defekter i glaset som utnyttjades konstnärligt.

Comment

Working...
              X