Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aurinkopullo-Solflaskor [ID: Riihimäen Lasi Helena Tynell Aurinkopullo Solflaska]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Aurinkopullo-Solflaskor [ID: Riihimäen Lasi Helena Tynell Aurinkopullo Solflaska]

Vackra loppisfynd.
    Har hittat fem Aurinkopullo 12,5 cm senaste tiden. De är gjorda av Helena Tynell Riihimäen Lasi 1964-1974.
    Bifogade filer
    Last edited by Maria; 2011-03-05, 14:52.

Då är det väl lila och blå som bara saknas om man inte räknar in alla nyanser inom färgerna, hoppas du hittar dem med!
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Är tydligen blåfärgblind i dag..........den stog ju redan där!
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Fann du dem på samma ställe???? Klarglas fattas oxå Tingeling.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Har egenligen aldrig letat efter dessa flaskor. Sprang på den blå och neongula i början av sommaren när jag var på Myrorna i Norrköping. 25 kr styck. I går var jag på ett annat loppis i Norrköping. Då hittade jag de andra tre, a´20 kr. Hittade också två Lankkuvaser a´30 kr, en glasklar och en grön 20 cm höga. Även de gjorda av Helena Tynell.
          Lite bonntur tyckte jag nog att det var.

Comment

Ursäkta - men jag är ganska okunnig - danska tillmed:

Vad är Aurinkopulla ?
            Kan vi få en närbild af een flaska ?

Dom ser jo mycket charmiga ut. Kanske kan man finne dom också i Danmark.

Comment

Aurinko betydert sol, pullo =flaska . De är designade av Helena Tynell på Riihimäki i Finland, finns i flera färger. Den största är 32 cm men den är inte vanlig, den största jag har haft var ca 24 cm hög. Skickar med en länk som är på finska, klicka bara dig fram så får du se alla varianter.

Om du börjar leta efter dem så finns det en del italienska kopior men de jag har sett har det faktiskt stått Italy under, du får ha ögonen med dig!

Comment

Tak for det. Det var jo fina bilder på länkan. Teksten hade säkert också varit intressant - om man kunne läsa den. Men det ligger lite tungt med finsk

Comment

Finska förstår jag bara enstaka ord av men det finns ingen liknande sida med svensk eller engelsk text så man får hålla tillgodo med vad som erbjuds

De få ord en finsk arbetskamrat lärde mig lämpar sig inte för PES......

Comment

Här kommer länk till finsk nätauktion med "aurinkopullo", verkar som om du gjort ett ekonomiskt fynd också.

Såg att någon hade ett märke i halsen?

Comment

Visst är flaskorna ett fynd. . På den blå flaskan finns Riihimäens etikett, den sitter ganska löst så om jag diskar vårdslöst faller den nog av. Annars var det ju så att på 60-70-talen ansågs det ju lite "fult" att ha etiketten kvar så man plockade bort den på det mesta. När jag hittade de två första tog jag reda på en hel del om Solflaskorna. Så på Huuto.net har jag varit, det är ett bra ställe att kolla finskt glas. Nu när jag har fem är jag lite sugen på att behålla dem. Väldigt dekorativa. Det finns liknade italienska flaskor, men där står Made in Italy i botten.

Comment

Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet
                        Annars var det ju så att på 60-70-talen ansågs det ju lite "fult" att ha etiketten kvar så man plockade bort den på det mesta.
                        Nu blir det lite vid sidan av ämnet, men meningen ovan fick mig att tänka på Winston Churchills motivering till att man alltid ska ta av gördeln på en cigarr:

If it's a cheap cigar, you don't want people to know, and if it's an expensive cigar, you don't want to show off...

Kan samma resonemang ha applicerats på glasetiketter på 60- och 70 talet månne?

Comment

I dag har jag hittat en glasklar Aurinkopullo (Solflaska) av helena Tynell. 10 spänn på Myrorna . Nu har jag sex st i samma storlek, 12,5 cm . De har även sällskap med en Stella Polaris, ljusblå, Nanny Still för en hundring, en ljusgrön Oscar II lomma och en grön Gökotta av Paula Von Freymann UE .

Comment

Då är det bara att hoppas att nästa solflaska blir den större varianten! Vad är en Gökotta av PvF?

Comment

Det skulle sitta fint med en större Solflaska. Det finns om jag inte minns fel sex olika storlekar. Gökotta är ett grönt krus av PvF ( Upsala-Ekeby) som har lite samma form som solflaskorna så det passade bra i samma hylla. Finns på bild www.blandannat-keramik.com under fliken 1963-73 och 16-20.

Comment

Working...
                              X