Ja, var den inte brun den i mitten? Den hade jag mest fel om. Vilket kanske mest bara bevisar att det inte alltid bara var saft och läsk i mina flaskor 1984...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Edward Hald, Orrefors, Fiskgraal
Collapse
X
-
Vad det än var i dina flaskor 1984 så är det (importerat) nerande.Ursprungligen postat av Peter S Visa inläggJa, var den inte brun den i mitten? Den hade jag mest fel om. Vilket kanske mest bara bevisar att det inte alltid bara var saft och läsk i mina flaskor 1984...
Comment
-
Är den gjord av Hald?Ursprungligen postat av LasseC Visa inläggGraal Hald________________________________________________________________________
"Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
Då måste man ju nedvärdera nuet."
Comment
-
Nej, inte vad jag kan hittaUrsprungligen postat av Annna Visa inläggÄr den inte signerad på något sätt?
Comment
-
Nää.....den är gjord av Huld och det är ett akvarium.....så om du skickar den till mig så ska jag ha mina fiskar i denUrsprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inläggÄr den gjord av Hald?
Lyssna inte på mig--eller hur det nu va.
Comment
-
Osignerade graalvaser brukar betyda att de inte kommit ut på marknaden på rätt sätt.
Men en vas som liksom denna är mer oval har jag sett förr. Förutom att man hade satt blommor i den så den var full av kalkbeläggningar så fanns det en ca 2 cm hög "fot" på den i klarglas. Flera stora flisor var utslagna i denna. Samma sak kan ju ha hänt med den här och man slipat bort foten med signeringarna. Bara något som jag kan gissa över. Den skadade jag såg hade en snygg signering av Hald själv.
DG
Comment
-
Fiskskål orrefors
Jag ärvde en del konstglas efter min far när han gick bort för 15 år sedan. Nu är jag lite nyfiken på vad det är för något och vad de är värda. De har stått i mitt vitrinskåp och samlat damm, men tänkte mig kanske sälja något nu då jag börjar få lite dåligt med plats =) om det är värt något...
Hursomhelst -jag är bl a nyfiken på en fiskskål/vas klart glas med mörkgröna fiskar som inuti glaset runt om. Den är nästan helt rund och ca 10cm i diameter.

Under är den signerad (syns dåligt på bilden) "orrefors - Till Stenne från Morfar 1/8 1946. Det verkar som att den som gjort denna graverat in den bara som gåva till sitt barnbarn, det står ju alltså bara att det är Orrefors -inte vem som gjort den. Vem kan det vara och vad kan den vara värd?
Tacksam för lite hjälp =)
Comment
-
Det är en fiskgraal formgiven av Edward Hald. Att den inte är signerad enligt Orrefors vanliga märkningssystem tyder på att det är andrasortering, eller möjligen att den lämnat bruket på annat sätt än genom de vanliga kanalerna...
Vet du vem Stennes morfar var? Nån som jobbade på bruket kanske?
Comment
-
Tack för ditt svar.=) Kan man vara säker på att det är Edward Hald bara av utseendet? Nej- jag vet tyvärr inte vem Stenne var, kanske går det kolla om Hald har ett barnbarn vid det namnet (det är ju inget vanligt namn, kan det vara norskt tro?). Min pappa köpte den nån gång på 80-talet. (vet ej vart men han älskade antikaffärer och auktioner) Den är i väldigt fint skick.
Comment
-
Fiskgraal
Hur läser man ut årtalet på en signering på en fiskgraal av Hald från Orrefors? Har inte fått min nya (nygamla) bok än
Om man är ute efter en fiskgraal, ska man köpa en äldre eller kanske ska man köpa den för att man tycker om den i stället...eller inte alls...
Comment
Comment