Hittade dessa koppar, påminner om Skansens Glas. Vad säger ni? Måtten är 10 i diameter upptill, 6 höga med foten.
Bifogade filer
Ja, jag ger mig inte. Är det Skansen Glas? Eller vet nån om en bra länk om Skansen Glas?
Det kan mycket väl vara en kopp från Stockholms Glasbruk.
Säker kan man dock inte vara utan att ha sett en likadan med etikett.
Krackglas tillverkades vid flera glasbruk och Stockholms Glasbruk har ingen dokumentation över tidigare tillverkning.
Ja det stämmer ju bra i färgen och att det finns ett brytmärke som inte är bortslipat . Men jag vet ju inte för Rejmyre gjorde ju sådant glas också . Trelleborg är det i alla fall inte för dom kulsipade bort märket och färgen stämmer inte heller . Har för mig att Äfors också gjorde så men hade på dom jag sett därifrån också en annan färg på glaset .
Ja det stämmer ju bra i färgen och att det finns ett brytmärke som inte är bortslipat . Men jag vet ju inte för Rejmyre gjorde ju sådant glas också . Trelleborg är det i alla fall inte för dom kulsipade bort märket och färgen stämmer inte heller . Har för mig att Äfors också gjorde så men hade på dom jag sett därifrån också en annan färg på glaset .
Tack för era funderingar o svar. Träffade på en så "kallad kunnig" person som sa att dessa var från Skansen Glas, För hon hade nog minsann sålt Skansen Glas förr, men jag kände mig ändå inte säker. Är det rökt utan etikett att spåra kopparna till ett Glasbruk?
Ja det är nog svårt att kunna garantera det utan etikettsignering eller annan signering . Jag skulle ju ju i alla fall tro att det är Skansen det är så typiskt i färgena så även om dom gjorde glas i andra färger så är det den vanligaste . Mvh
Comment