Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Av intrsse

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Av intrsse

undrar jag om någon vet när denna Karaff med Glass i lila ton kan vara gjord hos Bohemia Glas? Den är 21 hög o glasen 5,5. Kan även den andra karaffen vara från samma ställe och när.? Den sista röda är 31 h med proppen och har ett kraftigt puntelmärke. Tycker själv inte om färgat glas med dekor i guld.
    Ska tvätta förklädet dom står på senare...
    Bifogade filer
    Last edited by Rubus Arcticus; 2009-02-03, 18:11.

Åh vad fina saker, jag gillar det här skarpt! Tycker att den nedre ser lite äldre ut, hoppas att någon mer bevandrad kan ge dig några tips, Jag har en liten karaff i klart glas med likadan mynning eller öppning som den nedersta men lite annan form och slipat puntelmärke i botten.

Comment

Lyfter denna och frågar på den nedre karaffen?

Comment

Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
        Provar igen. Någon
        ________________________________________________________________________
        "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
        så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
        Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
          Inga svar?

Comment

Att döma av etiketten så tillverkades dessa under 50- eller 60-talet. Glasbruket hette (förmodligen) Borske Sklo. Exakt vem som har designat den är nog tyvärr omöjligt att få reda på. I sann kommunistisk anda så ansågs det inte särskilt viktigt att berätta vem som designat något, och av den anledningen så är knappt några pjäser från forna tjeckoslovakien signerade. Det är inte ens säkert att formgivarens namn finns med i produktkataloger eller i marknadsföringssammanhang.

"Bohemia Glass" var inte ett glasbruk för övrigt. 1948 så införde Kommunistregimen en statlig organisation vid namn Skloexport (Glasexport) som skötte all produktion och export (tillsammans med systerorganisationen Jablonex) av tjeckoslovakiskt glas de kommande 40+ åren. Etiketten är alltså bara en exportetikett.

MvH
            Emil
            Last edited by Emil Brannstrom; 2010-05-18, 17:56.

Comment

Tack för den informationen Emil. Känner du även till något om den nedre karaffen?
              Rubus

Comment

Nej, det enda jag kan säga att den liknar inte något Tjeckoslovakiskt från 1955 och framåt. Tjeckoslovakiska kannor/karaffer såg helt annorlunda ut på 50- och 60-talet och jag har aldrig sett ett sådant handtag på en Tjeckoslovakisk karaff. Den kan iofs vara äldre än 50-tal med tanke på punteln och mitt intresse sträcker sig bara från 1950-1990, äldre prylar vet jag inte så mycket om.

Dessutom så liknar inte mönstret något som man brukar hitta på Bhömiska pjäser, typ Egermann. I min värld finn det alltså inte mycket som tyder på att den är från Tjeckoslovakien iaf.

För övrigt så hade glasbruken i Tjeckoslovakien ibland vansinnigt långa produktioner. En serie formgiven 1921 producerades kontinuerligt fram till 2002. Det kan så klart göra det svårt att tidsbestämma en dåligt dokumenterad pjäs

MvH
                Emil

Comment

Halla Robus,
                  Kul att du är med efter semestern, men vad är det du har släpat hem? Inte i min smak,
                  men kul att titta på. So long...

Comment

Working...
                  X