Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Finska glasbruk - Hjälp med begreppen..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Finska glasbruk - Hjälp med begreppen..

Hej,

Finns det någon som kan berätta hur det ligger till med företagsstrukturen hos de större finska glasbruken?

Undrar framförallt om Nuutajärvi/Notsjö. Föremål som gjorts där, t ex Oiva Toikkas glasfåglar, är signerade Nuutajärvi... Men bär också Ittalas etikett...

Antar då att Nuutajärvi ägs av, eller ingår i Ittala -koncernen, stämmer det? När blev det så?

Hur är det med Riihimäki Glasbruk – Riihimäen Lasi, är det fortfarande "självständigt" och verksamt?

Tack på förhand!
    CVH

Notsjö/Nuutajärvi glasbruk
    Glasbruk i sydvästra Finland, grundat 1793. Satsade på konstglas först på 1940-talet med Gunnel Nyman. Hyttan brann ned 1950 och företaget såldes till Wärtsilä/Arabia. Kaj Franck blev konstnärlig ledare 1951. Slogs ihop med Iittala 1988. Från 1990 ingår bruken i Hackman-koncernen.
    Riihimäki Lasi grundades 1910 och lades ner 1990.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Tack Äjth. Intressant. Köpte Arabia Notsjö direkt i samband med branden 1950? Antar att dom då gjorde det till ett dotterbolag el motsvarande, och att Notsjö behöll sitt varumärke. Har aldrig sett något glasföremål märkt "Arabia" vad jag kan minnas..?

Kan man alltså säga att föremål märkta med Nuutajärvi, den blå etiketten med en fisk-liknande symbol, tillverkats före 1988?

Mvh
      CVH

PS. Hela Itallagruppen ägs tydligen av "fiskars" numera, sedan 2007.

Comment

de arabiagrejer som är av glas brukar om jag minns rätt vara märkta med "finncrystal"

Comment

Hej, först & främst, "Iittala" heter det ju, jag stavar som kratta ibland..

Hittade en bra sammanställning över finska glasbruk:
          Äjth har ju fått med det mesta i sitt svar, men mer detaljer finns här för den som är intresserad:

Nuutajärven Lasi
          Orter: Nuutajärvi-Notsjö, Urjala 1793 - 1950
          1950 brann Nuutajärvis glasbruk och Wärtsilä köpte den
          Som varumärke antogs Arabia-Nuutajärvi.

Arabia-Nuutajärvi
          1950-1971

1971 Nuutajärvis produkter lades under Arabias varumärke
          Arabia
          1971-1977

1977 Nuutajärvis varumärke togs åter i bruk
          Nuutajärvi
          1977-1988

Guygil, finncrystal - den märkning har jag sett, kanske var det den som användes 1971-77?

Mvh
          CVH

Comment

hur länge de använt den märkningen vet jag inte utan bara att jag sett den användas

Comment

Working...
            X