Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gullaskruf & Gehlin?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Gullaskruf & Gehlin?

Var i Fjollträsk på dop i helgen och passade på att besöka var sitt syskon. Våra nyfikna ögon landade på en del glas som vi fotade. Det första torde ha Gullaskruf som ursprung, framförallt med tanke på proveniensen. Sambon får associationer till Gehlin. Kan hon ha rätt denna gång?
    Bifogade filer
    Last edited by Christer Gustavsson; 2009-02-01, 23:03.
    Connecting generations

Hmm, aldrig sett tidigare, och tycker spontant att den ser lite för utstuderad ut för att vara Gehlin. Men osvuret är ju som vanligt bäst...

Comment

har sett den här pjäsen nånstans i nån bok undrar om det inte är ollers eller dahlshog på kosta
      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Men om man jämför med fiskkaraffen som ni diskuterar på annan plats i PES
        Connecting generations

Comment

sten branzell designade 1929 på kosta en skål på fot liknande den här måtten på den är 30 cm hög och 24.5 uppe i cuppan, vad är måtten på den här christer?
          behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Får kolla det imorgon när ägaren är vaken, men den nog nåt åt hållet. Har du nån bild på Branzells skapelse?
            Connecting generations

Comment

Ursprungligen postat av Christer Gustavsson Visa inlägg
              Får kolla det imorgon när ägaren är vaken, men den nog nåt åt hållet. Har du nån bild på Branzells skapelse?
              jag får försöka fota ur boken i morgon men den är inte exakt lika, jag tror fortfarande på endera ollers eller dahlskog

Comment

Skålen är formgiven av Sten Branzell omkring 1930-talet, troligen för de Svenska Kristallglasbruken och då tillverkad vid antingen Reijmyre eller Kosta glasbruk.

Comment

Det stämmer min morfar jobbade hos Svenska Kristallglasbruken innan han kom till Gullasruf. F-N att jag inte fråga min morfar när man levde, men då som tonåring var jag intre intreserad......

Comment

S.Branzells ritning är daterad 1923 Reimyre. Skålen står som Frukt och konfektskål
                    "DELFIN"

Comment

Ursäkta en nyfiken fråga, men var hittar du ritningar av detta slag?
                      Connecting generations

Comment

Kopia i mitt arkiv, mins inte varifrån jag tog den

Comment

Tack vare den har diskussionen har vi fått klarhet i varför det finns en del glas bl.a från Eda och Rejmyre i sambons familj. Inte bara Gullaskruf som hittills varit det självklara.
                          Connecting generations

Comment

Working...
                          X