Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det någon som känner till ursprunget? [ID: Kosta Glasbruk, Göran Wärff]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Är det någon som känner till ursprunget? [ID: Kosta Glasbruk, Göran Wärff]

Hej! Detta är min första post i forumet, så upplys gärna om jag bryter några koder eller beter mig nybörjaraktigt på något sätt.

Jag har i min ägo ett glasföremål som jag skulle vilja veta mer om. det är ett stycke konstglas utan användningsområde förutom det estetiska. man kan ha den både liggande och stående då det finns plana ytor både i "foten" och på "baksidan" av den. aldrig sett en liknande och undrar om någon vet något. jag antar att den är svensk och den komemr från ett dödsbo där det fanns betydande mängder designföremål från 50 och 60-talen.
    Bifogade filer

Välkommen! Det var en fin sak. Hur hög är den? Det första som slog mig var Italien, Murano, apropo att du säger att den har två planslipade ytor för att kunna antingen stå eller ligga, men konstglas är inte min starka sida, så vi avvaktar andra åsikter.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Spännande! den är 22 cm hög eller lång, beroende på hur man ser det.

Comment

Ganska tung sak med andra ord, är det på baksidan, sett utifrån din bild, som den är avsedd att ligga på då.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

japp, den väger en del och ja, om man väljer att ha den liggande så är det som du säger ovansidan som är framsidan på bilden.

Comment

väntar spänt på att andra sa ge sig in och gissa (eller veta)!

Comment

om jag omformulerar mig lite, är det någon som vet hur jag kan bete mig för att få veta? finsn det experter att vända sig till direkt eller något slags referensverk att vända sig till?

Comment

Jag har inget att tillföra om vem som gjort den,
                jag tycker den liknar en brevpress, gjord i flera lager med glas,
                stuckna blåsor, den stora blåsan kan man sticka med ett vasst föremål i glaset, och sedan köra i lite tryckluft, då blir den sådan,
                pålagda glasvalkar vid sidorna ser det ut som, handarbetad är den,
                det blev väl inget svar på dina frågor kanske
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jo! men allt sånt är intressant! speciellt det där med brevpress. det har jag inte tänkt på men tycker att den är finare stående. tack hirvi!

Comment

jag bumpar den här frågan för jag är fortfarande nyfiken om någon vet något mer.

Comment

Skulpturen är formgiven av Göran Wärff vid Kosta glasbruk (Kosta Boda), bör vara tillverkad under 1980-90-talen. Om det inte finns nån märkning/signatur så är den av så kallad 2:a sortering.

Comment

oj! vad snabb du var och vilken precision i svaret! jag har inte sett någon signatur, menar du att det ska vara inristat i glaset någonstans? vad innebär 2:a sortering? är den utan ekonomiskt värde? jag tycker om den!

Comment

Jo, en märkning skall vara inristat i glaset och oftast under botten av föremålet men kan även vara vid kanten. 2:a sortering betyder att den har någon felaktighet som bruket inte har godkännt och det gör att värdet är lägre än ett 1:a sorteringsföremål.

Comment

Working...
                          X