Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sarpaneva eller Blomberg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Sarpaneva eller Blomberg?

Har lyckats samla ihop tre av Kjell Blombergs stora "pipvaser". Eller det är vad jag trodde.
    När jag tittar närmare på dessa två så skiljer de sig åt i färg, den vänstra är planare upptill och också mindre i öppningen. Nu är frågan: Är dessa båda Blombergs design eller är det Sarpanevas snarlika.
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Ursprungligen postat av Ballonggreven
    Har lyckats samla ihop tre av Kjell Blombergs stora "pipvaser". Eller det är vad jag trodde.
    När jag tittar närmare på dessa två så skiljer de sig åt i färg, den vänstra är planare upptill och också mindre i öppningen. Nu är frågan: Är dessa båda Blombergs design eller är det Sarpanevas snarlika.
    Min gissning är att faktiskt båda är Blombergs. Jag har två etikettmärkta som skiljer sig (lite) vad gäller färg och öppning. De av Sarpanevas jag har sett har dessutom en rak hals på ett par centimeter, men det kan säkert skilja mellan olika exemplar där också...
    Last edited by cjf; 2005-08-15, 19:34. Anledning: Behövde lägga till ett klargörande ord... (rak)

Comment

Sarpanevas har en rak öppning. ,men som cjf skriver, de kan ju skilja åt ex för ex.
      se nästan längst ner på denna sida.http://www.freeformsusa.com/glass/Iittala.htm
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Precis cjf. Detta är en "halsbrytande" fråga. Se bild:
        Bifogade filer
        knappast meningslöst.

Comment

vad blir då slutsatsen när man ser dessa två och jämför med Ballonggrevens bild? Svårt!

Comment

Ursprungligen postat av Äjth
            vad blir då slutsatsen när man ser dessa två och jämför med Ballonggrevens bild? Svårt!
            En annan skillnad verkar vara att midjan på Blombergs sitter lägre än på Sarpanevas, och lägger man detta till det övriga tycker jag att det är relativt tydligt att båda Ballonggrevens är småländska och inte finska.

Comment

Nej ,enkelt. Kolla blomkulans form och den avsaknade halsen. Ballonggreven har i sin ägo Kjell Blombergs blomkulor.
              knappast meningslöst.

Comment

Så rätt raoul, detta var för mig nästan lika knepgt som finn fem fel

Comment

OK och tack! Saken utredd. Men då återstår frågan huruvida Blombergs "blomkulor" (heter de så?) också finns i brunt?
                  "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                  Konfucius

Comment

Brun?

Jag har sett färgerna grönt, indigoblå, ametist och klarglas, men brun vete katten, möjligtvis bärnstensfägat glas. Men det är klart, jag har en Vinetaskål i aprikosfärg och den färgen finns inte, men den fanns den dagen de pressade den skålen.
                    knappast meningslöst.

Comment

Ursprungligen postat av Raoul Karlsson
                      Jag har sett färgerna grönt, indigoblå, ametist och klarglas, men brun vete katten, möjligtvis bärnstensfägat glas. Men det är klart, jag har en Vinetaskål i aprikosfärg och den färgen finns inte, men den fanns den dagen de pressade den skålen.
                      Bärnsten kan vi kalla den.
                      Konfucius

Comment

Ville bara visa denna skrytbild nu när jag fått den största till samlingen. Ni som vet: saknas det någon?
                        Bifogade filer
                        Konfucius

Comment

Ursprungligen postat av Ballonggreven
                          Ville bara visa denna skrytbild nu när jag fått den största till samlingen. Ni som vet: saknas det någon?
                          Vad har du för höjdmått på dem? Jag har en känsla av att det finns en mellan den lilla och mellanstora...

Comment

Hoppsan - här ligger det obesvarade frågor. Så kan vi ju inte ha det.

Den finns i minst 4 storlekar.

Enligt priskuranten är höjden: 150, 250, 350 och 450 mm.

De jag har är 115 och 165 mm.
                            knappast meningslöst.

Comment

Mina är 180, 300 och 450.
                              Lite svårt att veta vilka man har och vilka man saknar.
                              Konfucius

Comment

Working...
                              X