Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kanske en...skål?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• kanske en...skål?

Ingen lycka med den veckade skålen, nåväl, den här då? Den är duktigt stor och väldigt fin, speciellt när man inte ser den på ett extremt suddigt kort.

Någon idé kring varifrån den kommer och framför allt vad man ska ha den till? Mammas farmor och farfar hade fått den i present men tyckte att den var så ful att den fick stå undangömd. Den är ca. 40 cm hög någonting sånt..
    Bifogade filer

Ser ut som Dekorationsglas 744 från Trelleborg. Formgivare Ringheim. Jag tror man hade dem vid dukningar, så att blommorna inte skulle skymma bordsgrannen på andra sidan bordet. På senare tid (efter 1955) tillverkades dessa på Gullaskrufs glasbruk. Enligt kurant fins två höjder 300mm och 500mm.
    knappast meningslöst.

Comment

skojigt!! tack så jättejättemycket!!!

Comment

är du säker ralle??...det skulle kunna vara en brölloppspokal från glimma.Det ska i så fall finnas ett lock med ett urnament på...men foten verkar vara lite tjock...har även för mej att jag har sett liknande med kosta etikett på..mvh Lasse

Comment

Bifogar en Form-annons från TGB glasbruk, men jag har för mig att även andra bruk tillverkat liknande modeller.
          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Glasmannen Visa inlägg
            är du säker ralle??...det skulle kunna vara en brölloppspokal från glimma.Det ska i så fall finnas ett lock med ett urnament på...men foten verkar vara lite tjock...har även för mej att jag har sett liknande med kosta etikett på..mvh Lasse
            Jag är till 100% säker på att det ser ut som Dekorationsglas 744.
            knappast meningslöst.

Comment

Working...
            X