Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Signe och Wirkkala

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Signe och Wirkkala

Hej fyndade dessa objekt häromdagen.
    Vad gäller Signe pokalen hittar vi ingen information alls, någon som sett den förut?

Wirkkala vasen är (sign.Tapio Wirkkala Ittala) inget årtal eller artikelnr. Vet att modellen heter "Iceberg" och att en liknande vas fast märkt Wirkkala.55 gick för en sjuhelsikes massa pengar. Men vad är skillnaden när det gäller signeringen.
    Vasen har en repa(ca.20mm)på sidan så den är inte helt perfekt.
    Om någon har ytterligare information är jag ytterst tacksam.

Mvh. Lasse
    Bifogade filer

hej baily signe melinglaset kan jag inte säga något om men wirkkalas iceberg skulle jag gärna vilja ha det är en mäktig pjäs, och clownglasen som skymtar är heller inga dåliga grejor
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Signeglaset var nytt för mig.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

Comment

Tog mig friheten att vända på bilden och lägga in den i den stora tråden om Signe:

Större chans att vi får svar då.

Hoppas det var OK bailey?
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

Comment

Ballonggreven. Tack, vet inte varför jag inte lyckades få bilden på rätt håll, har precis skaffat Picasa för bildhantering, får väl läsa på mer.

Harley. Ja den är mäktig, frågan är om man ska försöka få repan bortpolerad eller låta den vara som den är ?

Lasse.

Comment

Hittade inte Signes glas vare sig i boken om henne eller i Glasbodens glasidentifieringsguide.
            Konfucius

Comment

Ang din Iceberg, som ju för övrigt är mäktig, så vet jag att den finns nämnd i boken Iittala ..125 years of Finnish Glass...är jag inte helt ute o cyklar så gjorde han den 51 till Milan Triennalen..Wirkkala fick för övrigt flera pris på Triennalen det året..om det var för precis den vasen vet jag inte
              Last edited by engelsson; 2009-01-06, 13:57.

Comment

Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
                Ang din Iceberg, som ju för övrigt är mäktig, så vet jag att den finns nämnd i boken Iittala ..125 years of Finnish Glass...är jag inte helt ute o cyklar så gjorde han den 51 till Milan Triennalen..Wirkkala fick för övrigt flera pris på Triennalen det året..om det var för precis den vasen vet jag inte
                stämmer precis det engelsson finland tog 6 grand prix 1951 varav wirkkala tog 3 men det står att det var i design i kristall och plywood objekt inget om något speciellt objekt men wirkkala hadde 37 glasobjekt enligt min bok till milan 1951 bla iceberg
                behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
                  stämmer precis det engelsson finland tog 6 grand prix 1951 varav wirkkala tog 3 men det står att det var i design i kristall och plywood objekt inget om något speciellt objekt men wirkkala hadde 37 glasobjekt enligt min bok till milan 1951 bla iceberg
                  Sedärja..då hade jag rätt för mig..något litet minne har jag om att ett av de tre prisen handlade om metall..kan du verifiera det--eller minns jag fel

Comment

Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
                    Sedärja..då hade jag rätt för mig..något litet minne har jag om att ett av de tre prisen handlade om metall..kan du verifiera det--eller minns jag fel
                    det står inget om metall bara att wirkkala fick 3 grand prix för exhibition design crystal objekts and plywood items

Comment

Var tusan har jag då läst det...måste rota runt lite*L*

Comment

Working...
                      X