Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej Alegni!

Tack! Larven i grå effekt är verkligen vacker med miljoner små bubblor som verkligen gör att det gnistrar om den. Den tål att ses på!

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
      Hej Alegni!

Tack för ditt svar! Givetvis styr marknaden och efterfrågan ett företags produktion och ett företag måste ju också vara lyhörd för förändringar. Där är jag helt enig med dig. Det tycker jag också är tydligt i brödernas produktion genom åren. Tycker ändå att perioden slutet av 70 början av 80-talet står ut lite grann. Jag kan mycket väl tänka mig att det förekom andra influenser under den perioden än bara marknadsmässiga hänsynstagande.

Vacker liten kolibri! Kul också att den har en ovanlig FM-Etikett. Guld med svart kant. Ser man inte ofta!

Vill passa på att visa en figur som varit med på tråden tidigare. Dock inte riktigt visad på detta sättet. Jag har länge sökt efter just Nyckelpigan och fick äntligen tag i den i sommar. Den är väldigt mycket mer intressant än jag först trodde. Jag trodde det var rött glas med svarta prickar i glaset men denna skapelse är verkligen annorlunda. Tekniken man använder skapar verkligen en optisk villa. Intressant också hur man fått till de svarta prickarna. Verkar nästan som om de har droppat ner dom i klarglasmassan. Det röda ligger sedan som ett tunt löv ganska lång ner i glasmassan. Delningen av både kropp och huvud gör sedan att man får olika effekter av rött beroende på hur ljuset faller in. Väldigt annorlunda och väldigt fiffigt tycker jag!

Har försökt att fånga det på bild men det kanske kan förklaras av någon som kan det här med glasarbete? Kanske Hirvi vet hur man gjort?

Håll till godo!
      Mvh. Birger![ATTACH]136246[/ATTACH][ATTACH]136247[/ATTACH][ATTACH]136248[/ATTACH][ATTACH]136249[/ATTACH]

Man har börjat med den röda krossade färgen i lagret längst in, därefter ett lager klar kristall där prickarna är pålagda genom att man doppat i svart glaspulver utlagt i mönstret av runda prickar, därefter sista lagret med den slutgiltiga formen som en nyckelpiga. Hoppas det hjälpte!

Comment

• Ursprungligen postat av mi.ke. Visa inlägg
        Man har börjat med den röda krossade färgen i lagret längst in, därefter ett lager klar kristall där prickarna är pålagda genom att man doppat i svart glaspulver utlagt i mönstret av runda prickar, därefter sista lagret med den slutgiltiga formen som en nyckelpiga. Hoppas det hjälpte!
        Hej Mi.ke.!

Tusen tack för ditt svar! Det hjälpte bra! Eftersom jag själv inte har någon erfarenhet och kunskap om själva glasarbetet och olika tekniker, så känns det bra att kunna få hjälp med att räta ut vissa frågetecken, av människor som kan. Nu har jag lärt mig lite mer. Tack!

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av mi.ke. Visa inlägg
          Hej mi.ke.!

Tack för ditt svar.

Jag är inte riktigt med hur man lägger på det svarta?

Det svarta ligger på ytan, inget klarglaslager över.

När det svarta mönstret ska på så uppfattar jag att nyckelpigan redan har sin form.
          Kan man rulla den välvda glasytan över det svarta pulvret (utlagt i mönster) utan att det blir spill/kladd runtomkring? Och på huvudet, där är det svarta inte en rund form. Hur är det gjort på huvudet?

Tar med två bilder som varit med tidigare i FM-tråden.
          Bifogade filer

Comment

• Stor Anka!

Hej FM-Vänner!

Dags för lite nya bilder. Här kommer en riktigt stor och häftig anka i en bedårande grå fjädereffekt. Stora fjädrar som drar mer i färg mot ametist än grått. Tar med en liten kycklin i grå fjädereffekt som referens. Ankan är 30cm hög, 8cm bred 22 cm lång. Vikt 2,3kg. Silveretikett Handsculptured. Jag tror inte vi haft med den tidigare. I vilket fall så tål den att tittas på. Håll till godo!
            Mvh. Birger
            Click image for larger version

Name:	004.jpg
Views:	1
Size:	134,0 KB
ID:	550737Click image for larger version

Name:	001.jpg
Size:	115,7 KB
ID:	550736Click image for larger version

Name:	007.jpg
Size:	78,3 KB
ID:	550740Click image for larger version

Name:	002.jpg
Size:	83,6 KB
ID:	550738Click image for larger version

Name:	005.jpg
Size:	133,3 KB
ID:	550739
            Last edited by birger; 2013-10-13, 12:05.

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
              Hej FM-Vänner!

Dags för lite nya bilder. Här kommer en riktigt stor och häftig anka i en bedårande grå fjädereffekt. Stora fjädrar som drar mer i färg mot ametist än grått. Tar med en liten kycklin i grå fjädereffekt som referens. Ankan är 30cm hög, 8cm bred 22 cm lång. Vikt 2,3kg. Silveretikett Handsculptured. Jag tror inte vi haft med den tidigare. I vilket fall så tål den att tittas på. Håll till godo!
              Mvh. Birger
              Grattis till en fin fågel! Pryder sin plats! Jag har aldrig funderat över storleken och blev överraskad att den är så stor som 30 cm. Tänk om du nu skulle hitta M-72 också, vilket vackert par det skulle bli!

Här har jag en läcker brevpress med regnbågseffekt, signerad: FM Ronneby Sweden M-36
              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                Grattis till en fin fågel! Pryder sin plats! Jag har aldrig funderat över storleken och blev överraskad att den är så stor som 30 cm. Tänk om du nu skulle hitta M-72 också, vilket vackert par det skulle bli!

Här har jag en läcker brevpress med regnbågseffekt, signerad: FM Ronneby Sweden M-36
                Tack! Alegni! Jag tror också den skulle göra sig bredvid M-72 som den gör i silverkatalogen. Ett vackert par!

Grattis till din fina brevpress. Ger väldigt häftiga färgeffekter denna färgkod. Ger lite samma effekt som oljeprodukter i en vattenpöl men med en metallisk glans. Tycker också att formen är lite intressant. Nästan som om man tagit kärnan från en M-385 snäcka och sedan omslutit med klarglas till ett klot. Lite kul! Vacker är den likväl!

Mvh. Birger!

Comment

• Till mina FM-vänner!
                  Bifogade filer

Comment

• Vill dela med mig av denna fantastiska skapelse gjord av Benito Marcolin.
                    Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                      Hej Flobben,

Tack för intressant info! Vad trevligt det var att se dessa bilder och det blev ju dessutom mer
                      målande beskrivning genom dina kommentarer. Var dom t.ex. hade sitt kontor,
                      utställnings- och konferensdel, butiken ...... det tackar vi för! Gärna fler
                      bilder och berättelser! Vi tar tacksamt emot alla bidrag!

Tack för infon!
                      Blekinge ROT sålde tomten till kommunen och nu vill Blekinge ROT bygga
                      exklusiva bostadsrätter åt pensionärer där. Hittade följande i BLT:

"Det blir bostäder på Glasbrukstomten. Kommunstyrelsen har nu beslutat att
                      sälja marken. Först i kön av köpare står Greger Andersson med byggföretaget
                      Blekinge Rot."

---------------------------------------------------------------

Sedan hittade jag följande i Sydöstran:

Arsenik och bly på Glasbrukstomten

RONNEBY
                      Arsenik och bly finns sannolikt i marken i Glasbrukstomten, där nya
                      bostäder planeras.
                      Nu måste markförhållandena undersökas och eventuellt måste tomten saneras
                      innan byggstart.

Företrädare för Ronneby kommun har redan anat att det finns bland annat
                      tungmetaller i jorden, där Glasbrukstomten ligger.
                      Fram till 1990-talet fanns ett glasbruk där och ämnen som innehöll arsenik
                      och bly användes sannolikt i produktionen.
                      För att tomten ska få bebyggas med bostäder måste en ordentlig
                      markundersökning genomföras.
                      Glasbrukstomten finns redan på länsstyrelsens varningslista över platser i
                      Blekinge där det kan finnas giftiga ämnen.
                      Kommunen handlar nu upp den undersökning som krävs. Arbetet kan påbörjas i
                      höst.
                      Om halterna av tungmetaller är höga krävs en marksanering. Och då kan
                      kostnaderna skena iväg mot miljonklassen, vilket är fallet när den gamla
                      sågverkstomten i Backaryd nu saneras.

--------------------------------------------------------------

Du undrade om Luigi och Giovanni omnämnts och det har dom. Om du tittar på
                      inlägg 56 (sid 6) och 138 (sid 14) så är dom omnämnda. Inte så mycket men
                      länken till Sörgårdens Konstateljé/Blekingepärlor var med då.
                      Luigi skriver på denna site att han tillverkar "Unika smycken och miniatyrer i
                      glas. Halsband, ringar mm." Jag undrar vad som avses med miniatyrer i glas?
                      Din fru kanske kan fråga Luigi?
                      När det gäller Giovanni så har jag sett några av hans objekt (signerad G. Marcolin, Kalejdoskop, jag tror det stod Ronneby också) i en glasaffär här i
                      Stockholm men annars så har jag inte någon mer info om honom.

hälsningar,

Ingela
                      Giovanni bor numera i Ettebro.

Comment

• Click image for larger version

Name:	IMG_1199[1].JPG
Size:	30,5 KB
ID:	551464Click image for larger version

Name:	IMG_1200[1].JPG
Size:	37,4 KB
ID:	551465Click image for larger version

Name:	IMG_1201[1].JPG
Size:	47,4 KB
ID:	551466Vår lilla samling av FM-glas.Click image for larger version

Name:	IMG_1198[1].JPG
Size:	75,9 KB
ID:	551463

Comment

• Hej Anita!

Välkommen till PES! Oj, vilken start på det nya året! Vilken FM/Marcolin-adrenalinkick! Härliga bilder på underbart vackra föremål av Marcolin.
                          Detta glasbruk fortsätter att bringa mig glädje, år efter år. Jag kom i kontakt med FM Konstglas första gången i slutet av 1970-talet, och blev fascinerad av den grå effekten, och det är jag fortfarande även om jag nu upptäckt mycket annat i både färg, form och teknik. Fick nytändning på FM/Marcolin för drygt 10 år sedan, och inget annat glasbruk har fascinerat mig på samma sätt. FM/Marcolin har något för alla. Djurfigurer, brevpressar, vaser, skålar, abstrakta föremål, ja, absolut något för alla smaker!

Tack för dessa härliga bilder! Vilket fint fiskrev! En dag hoppas jag hitta ett fiskrev som får pryda sin plats hemma hos mig!

Vi har haft ett fiskrev tidigare, inlägg 3302 http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post236735
                          Jag funderar på om Birgers fiskrev kan vara ett “första generationens” fiskrev. Fiskarna har, som jag uppfattar det, ingen bottenslipning, samt är fastsatta på sidan, dom står inte på själva revet. Jag tycker alltid det är intressant att fundera kring hur tingen är gjorda, vilken teknik som används vid en specifik tidpunkt, hur denna teknik förändras med åren, och jag inser samtidigt att det är spekulationer från min sida, men det är alltid roligt att bolla idéer fram och tillbaka! Ibland kommer någon glaskunnig in och reder ut begreppen.

Underbar båt/skål, svärdfisk och stor Angelfish! Vackert! Och bilden på din samling! Mums filibabba!
                          Jag skådar den fina nyckelpigan, en pilgrim shell, fåglar och fiskar, och på vänsterkanten vas och skål som jag blev nyfiken på, samt ligger det dessutom 2 brevpressar på ett fat, är allt i samma serie. Vet du artikelnummer här, är dom signerade? Och bredvid nyckelpigan 2 brevpressar som ser spännande ut. Och ett grönt avlångt fat. Och bredvid de två B-15 fiskarna något som jag inte kan urskilja vad det är? ..... Det här är som att släppa in ett barn i en godisaffär! Om du har lust så får du jättegärna presentera de olika föremålen lite närmare.

FM/Marcolins djurfigurer ligger mig varmt om hjärtat, men med åren så har min samling utökats med både vaser och brevpressar.
                          Här kommer bilder på en vas som jag köpte för ett tag sedan. Vasen, 22 cm hög, har ingen etikett men är signerad: FM Ronneby Sweden
                          Bifogade filer
                          Last edited by alegni; 2014-01-06, 20:13.

Comment

• Här kommer ett par.

Skulle vara lite intressant om någon vet lite mer om dessa.
                            Är det någon som vet hur skärmarna såg ut?
                            Bifogade filer

Comment

• Click image for larger version

Name:	IMG_1180.jpg
Size:	148,0 KB
ID:	551557Click image for larger version

Name:	IMG_1225.jpg
Size:	101,8 KB
ID:	551558Click image for larger version

Name:	IMG_1227.jpg
Size:	144,7 KB
ID:	551559Click image for larger version

Name:	IMG_1228.jpg
Size:	84,1 KB
ID:	551560Click image for larger version

Name:	IMG_1229.jpg
Size:	97,3 KB
ID:	551561Click image for larger version

Name:	IMG_1230.jpg
Size:	90,3 KB
ID:	551562Click image for larger version

Name:	IMG_1231.jpg
Size:	97,7 KB
ID:	551563Click image for larger version

Name:	IMG_1232.jpg
Size:	146,7 KB
ID:	551564Click image for larger version

Name:	IMG_1233.jpg
Size:	109,2 KB
ID:	551565Click image for larger version

Name:	IMG_1234.jpg
Size:	145,2 KB
ID:	551566Click image for larger version

Name:	IMG_1235.jpg
Size:	98,2 KB
ID:	551567Click image for larger version

Name:	IMG_1236.jpg
Size:	147,1 KB
ID:	551568

Det är min svärfar som startade Marcolins glasbruk tsm med sin bror, svärfar heter Benito Marcolin, därav denna samling, vi har precis flyttat så jag kan inte hitta katalogerna men här ser ni lite närbilder på några av föremålen, den du frågade om är en liten vas, den som stod vid fiskarna.

Comment

• Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                                Skulle vara lite intressant om någon vet lite mer om dessa.
                                Är det någon som vet hur skärmarna såg ut?
                                Oftast var dom gula/guldfärgade och hade denna modellen http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80228626/

Comment

Working...
                                X