Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej Alegni!

Jag tycker ugglan är superfin oavsett skada eller ej. Självklart vill jag som samlare ha ett helt och oskadat föremål. Värdemässigt är naturligtvis denna uggla inte värd i stort sett någonting pengamässigt. Jag tycker att i detta fall är av ointresse. Jag köpte ugglan, väl medveten, om att den hade en skada. eftersom jag inte har denna i min samling gör det den ändå intressant. Jag hade inte betalat några större pengar för den men nu när jag köpt den är jag glad att jag gjorde det. Jag personligen tycker ändå att det är ett konsthantverk värt att titta på. Den nervärderar ju inte bröderna Marcolins arbete på något sätt. Den har ju skadats efter det att den lämnat fabriken. Jag kommer att fortsatt njuta av min uggla, fullt medveten om dess lite vingklippta framtoning. Det är väl med ugglan som med oss människor, även fast vi är lite tilltufsade, halta och lytta av själva livet, så är vi ändå värdefulla och har mycket att ge!

Mvh. BIrger!

Comment

• Hej FM-Vänner!

Lite loppisfynd! Guldpäron och Svan modell M-1 färgkod 47. Tror jag i vilket fall. Den är 17,5cm. hög samt väger 1,3kg. Inte så vanlig tror jag, jag har inte sett den förut. Håll till godo!
      Mvh. Birger!
      Click image for larger version

Name:	001.jpg
Views:	1
Size:	80,9 KB
ID:	509098

Name:	013.jpg
Size:	57,2 KB
ID:	509099

Name:	014.jpg
Size:	56,6 KB
ID:	509100

Name:	012.jpg
Size:	71,6 KB
ID:	509101

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
        Hej Guygil!

Tack! Ja visst är den ståtlig även fast den har en liten skada. Du är ju uggleälskare, har jag förstått. Har du själv några FM-Ronneby ugglor i din ägo?

Mvh. Birger!
        jodå, har visat den för en ganska bra tid sen, ska oxå inom en snar framtid fota de FM figurer jag har i vitrinen

Comment

• Hej Guygil!

Vad roligt! Ser fram emot att få se vad din vitrin kan innehålla för spännande FM-Föremål!

Mvh. Birger!

Comment

• hallå birger, emma 21 från tradera
            jodå den svanen har jag i signerad version m-1 17.5cm hög samt att jag har en mindre modell av samma utformning, signerad m-18-125,,

Comment

• Skulle fråga bara om det finns något sätt att reparea en sådan skada.
              Mvh cobe

Comment

• Ursprungligen postat av ICEMAN30 Visa inlägg
                hallå birger, emma 21 från tradera
                jodå den svanen har jag i signerad version m-1 17.5cm hög samt att jag har en mindre modell av samma utformning, signerad m-18-125,,
                Hej Iceman30!

Jättevälkommen till FM-Tråden! Alltid härligt med lite nytt blod! Jag hoppas och tror att du har en hel del att tillföra "tråden"

Tack för hjälpen med identifieringen av M-1 svanen. Kul att du har en signerad. Jag har en mindre svan som utseendemässigt liknar den här, dock i klarglas-grönt-ambra. Trodde kanske att det var en M-2. Svanunge.
                Jag lägger in några bilder på den!

Din M-18.125 har jag inte sett, skulle vara roligt om du kunde lägga in en bild. I -77 års priskurant står modell M-18 som fågel i storlek 140mm och färgkod 1 och 47. Vore kul att få se den!
                Mvh. Birger!

Name:	001.jpg
Size:	41,5 KB
ID:	509139

Name:	002.jpg
Size:	53,1 KB
ID:	509140

Comment

• Ursprungligen postat av Cobe Visa inlägg
                  Skulle fråga bara om det finns något sätt att reparea en sådan skada.
                  Mvh cobe
                  Hej Cobe!

Det man vanligtvis ser efter denna typ av skada är att man slipar till och polerar så att det ändå blir en snygg och fin yta. Om jag förstått frågan rätt så undrar nog du om det går att göra föremålet "helt" igen. Det kan jag inte svara på, utan där får vi förlita oss på de som kan det här med tillverkningen, Hirvi med flera.

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                    Hej Iceman30!

Jättevälkommen till FM-Tråden! Alltid härligt med lite nytt blod! Jag hoppas och tror att du har en hel del att tillföra "tråden"

Tack för hjälpen med identifieringen av M-1 svanen. Kul att du har en signerad. Jag har en mindre svan som utseendemässigt liknar den här, dock i klarglas-grönt-ambra. Trodde kanske att det var en M-2. Svanunge.
                    Jag lägger in några bilder på den!

Din M-18.125 har jag inte sett, skulle vara roligt om du kunde lägga in en bild. I -77 års priskurant står modell M-18 som fågel i storlek 140mm och färgkod 1 och 47. Vore kul att få se den!
                    Mvh. Birger!
                    [ATTACH]84079[/ATTACH]

[ATTACH]84080[/ATTACH]
                    HEJ IGEN,,
                    tyvärr så är min kamera gått sönder letar förtvivlat efter en,, kommer bilder senare,,
                    tillbaka till min m-18.125 så ser den exakt ut som min m-1, tyvärr har jag inga priskuranter tillhanda, men om jag har den sinerad, samt med ettiketen ,
                    fm ronneby- svart-silver som det står handiwork på,,

såg du annonsen på blocket?
                    iceman30

Comment

• Hej Iceman30!

Nej, jag hittade inte annonsen på blocket. Kan du lägga en länk på den?

Hoppas du hittar en kamera snart för jag ser fram emot bilder från dig.

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av Cobe Visa inlägg
                        Skulle fråga bara om det finns något sätt att reparea en sådan skada.
                        Mvh cobe
                        Det går inte att värma upp och få den återstäld som ett orginal.
                        Hirvi
                        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Hej hittade detta på you tube för dom som inte sett en sådan fisk från fm ronneby.
                          (www.youtube.com/watch?v=95GLtHglUJc)

Comment

• Hej Bill55!

Underbar fisk! Jag har sett den på Ebay! Den har legat ute någon vecka, utgångspriset är 490 dollar. Fisken är helt underbar men jag är ändå lite fundersam till att den inte är signerad. En sådan praktfull pjäs borde rimligtvis vara det. Har inte sett någon sådan fisk från FM eller Marcolin tidigare men jag har naturligtvis bara sett en bråkdel av deras produktion. Oavsett om det är Marcolin eller Murano, så är det en fantastisk pjäs. Jag skulle inte ha något emot att äga den.

Mvh. Birger!

Comment

• [QUOTE=birger;173692]Hej Iceman30!

Nej, jag hittade inte annonsen på blocket. Kan du lägga en länk på den?

Hoppas du hittar en kamera snart för jag ser fram emot bilder från dig.

Comment

• Hej! ICEMAN30!

Tack! Häftiga saker, det vill jag lova!

Mvh. Birger!

Comment

Working...
                                X