Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
    Jag är också lite "lur" på min fågel. Skickar in en bild till hoppas det ger lite mer ledtrådar.

Tydligen var gissningen alltför svår, känn ingen press eller låt er inte tyngas ner av att ni inte klarade den, utan försök igen.

Oj, svårt att se näbbet framifrån, men det känns inte som FM. En bild från sidan skulle visa näbbet bättre.

Din gissning, ja, den är svår. Ser fram emot lösningen så småningom!

Comment

• Hej Alegni!

Skickar lite mer bilder. Kan också säga att den är ca. 8cm hög 11cm lång samt 14 cm. bred. Bottenslipningen ser ut som FM. Tycker att den kanske har lite likheter med M-371.
      Mvh. Birger!
      Click image for larger version

Name:	001.jpg
Views:	1
Size:	24,4 KB
ID:	505365

Name:	003.jpg
Size:	26,3 KB
ID:	505366

Name:	002.jpg
Size:	40,4 KB
ID:	505367

Comment

Skickar lite mer bilder. Kan också säga att den är ca. 8cm hög 11cm lång samt 14 cm. bred. Bottenslipningen ser ut som FM. Tycker att den kanske har lite likheter med M-371.
        Tack för fler bilder. Det är två detaljer som gör mig fundersam, och sätter frågetecken på att detta är FM.
        - Denna typ av näbb har jag inte sett tidigare hos FM.
        - Att "mönstret" sitter på främre kanten av vingen, och ej på bakre kanten.

M-371 är snarlik, med vingarna uppåt, men med "mönstret" på bakre kanten av vingen.

Hirvi, en fråga till dig!
        När man trycker till och får detta mönster/räffling på vingar och stjärtfjäder...vad ska man kalla det. Nu använde jag "mönster" men det känns inte riktigt rätt. Finns det ett bättre ord?

Tillägg: Vad säger ni andra FM-samlare? Pjotr? Cina? Simco? Gaspadin? Rainbow? Lasek? Och vad säger ni som säljer på Tradera, loppisar och mässor? Vad har ni sett? Skulle vara intressant med fler synpunkter?
        Last edited by alegni; 2011-01-07, 12:39.

Comment

Skickar lite mer bilder. Kan också säga att den är ca. 8cm hög 11cm lång samt 14 cm. bred. Bottenslipningen ser ut som FM.

Jag tittade runt lite på Tradera, och näbbet kan kanske vara FM. Svårt att se detaljer på en del bilder, men det verkar kunna vara så på 1960-tals modeller.
          Vingen med mönster i framkanten har jag inte sett tidigare, men det finns säkerligen variationer här också, så då kanske det är en FM som du har.
          Man kanske ska ta saker för vad det är, men med tanke på att etiketter flyttas så blir jag ibland lite fundersam .....

Comment

• Alegni du frågade om mönster, jag har några olika sådana,
            och jag kallar dessa saxar för (mönstersaxar), vet väl inget nytt om fågeln ni diskuterar, men något jag tänkte på var stjärten, den har dom tryckt ut med mönstersaxen och sedan klippt den på tvären,
            jag vet inte om FM gör så på flera alster.
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Hej Alegni!

Med tanke på att etiketter flyttas runt en del så ska man naturligtvis ha det i åtanke, känns ändå lite långsökt att sätta en etikett på denna fågel då jag har svårt att se att den i så fall skulle få en ev. samlare att betala några större summor i vilket fall. Jag tror nog att det är en FM-fågel men att den är ganska udda.

Åter till min gissning. Jag trodde jag gav tillräckligt med ledtrådar i det senaste inlägget rörande densamma. Tycker gissningen är svår och även lite KUL ANnnars
              skulle det ju bli lite väl enkelt. Så, Pang på bara, ni kommer att ta den till slut.

Mvh. Birger!

Comment

Med tanke på att etiketter flyttas runt en del så ska man naturligtvis ha det i åtanke, känns ändå lite långsökt att sätta en etikett på denna fågel då jag har svårt att se att den i så fall skulle få en ev. samlare att betala några större summor i vilket fall. Jag tror nog att det är en FM-fågel men att den är ganska udda.
                Ja, det kanske känns långsökt men jag har träffat flertalet "långsökta" personer!
                Din fågeln har några otypiska detaljer. Det skulle vara spännande att höra vad övriga FM-fantaster har i sina gömmor!

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                Åter till min gissning. Jag trodde jag gav tillräckligt med ledtrådar i det senaste inlägget rörande densamma. Tycker gissningen är svår och även lite KUL ANnnars
                skulle det ju bli lite väl enkelt.Så, Pang på bara, ni kommer att ta den till slut.
                Hmm, ja, då ska det kanske vara en brevpress, rund, blå med bubblor i, kanske klarglas utanpå?
                Så mitt svar är ..... kanske M-455 .... nu gissar jag friskt!

Comment

• Hej Alegni!

Grattis till rätt svar. Ja visst är det en M-455 "kula eller bullet" Därav också mina kryptiska små ledtrådar. Första delen av 70-talet. En riktigt snygg brevpress tycker jag!
                  Mvh. Birger!

Name:	005.jpg
Size:	54,2 KB
ID:	505428

Name:	006.jpg
Size:	49,8 KB
ID:	505429

Name:	007.jpg
Size:	63,1 KB
ID:	505430

Comment

• Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                    Alegni du frågade om mönster, jag har några olika sådana, och jag kallar dessa saxar för (mönstersaxar)
                    Hirvi, tack för ditt svar.

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                    vet väl inget nytt om fågeln ni diskuterar, men något jag tänkte på var stjärten, den har dom tryckt ut med mönstersaxen och sedan klippt den på tvären, jag vet inte om FM gör så på flera alster.
                    Jo, jag tänkte också på den detaljen, hur den var klippt/avslutad. Jag har aldrig sett det avslutet förut, och då är det bra om FM-samlarna, och även FM-säljarna, kan ge lite respons vad dom ser/har ute på loppisar, samt vad dom har hemma på sina hyllor.

Comment

• Blåsorna!

Har inget att gissa på derekt, vad jag kan se på blåsorna så är dom mindre blåsorna i botten på något, dom längre blåsorna har drivits ut,
                      så ett avlångt föremål måste det vara, kan vara vad som helst
                      från katt till vas.
                      Hirvi
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Ja ha så var det, skärsaxen som gjort blåsorna avlånga.
                        Hirvi

Comment

• Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                          vet väl inget nytt om fågeln ni diskuterar, men något jag tänkte på var stjärten, den har dom tryckt ut med mönstersaxen och sedan klippt den på tvären, jag vet inte om FM gör så på flera alster.
                          Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                          Jo, jag tänkte också på den detaljen, hur den var klippt/avslutad. Jag har aldrig sett det avslutet förut, och då är det bra om FM-samlarna, och även FM-säljarna, kan ge lite respons vad dom ser/har ute på loppisar, samt vad dom har hemma på sina hyllor.
                          Tittade runt på mina hyllor och hittade faktiskt följande fågel.

.
                          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                            Tittade runt på mina hyllor och hittade faktiskt följande fågel.

.
                            En vacker liten pipi med trubbig stjärt
                            Hirvi

Comment

• Tack för alla fina nyårshälsningar och ett något försenat Gott Nytt År till er alla Fm fantaster!

Jag tycker vi gör inget annat än skottar snö här,ska det aldrig sluta?
                              Jag längtar till våren och sommaren så jag kan komma ut på lite loppisar igen

Det är dåligt med loppisar och marknader just nu så det har inte blivit några Fm fynd på länge,jag fick en fin kaninunge M-525 i julklapp i klarglas med ametist ögon(13cm hög ingen signering)som jag bifogar halvbra bilder på.
                              Fick någon annan ett hårt paket i jul?

Alegni:Fantastisk fin grön fågel,bra bilder som vanligt från dig

Birger: synd att jag missade din gissningsgåta,härlig brevpress med bubblor!

Hirvi:Tack för att du delar med dig av din kunskap av glastillverkning

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                              Tack för fler bilder. Det är två detaljer som gör mig fundersam, och sätter frågetecken på att detta är FM.
                              - Denna typ av näbb har jag inte sett tidigare hos FM.
                              - Att "mönstret" sitter på främre kanten av vingen, och ej på bakre kanten.

M-371 är snarlik, med vingarna uppåt, men med "mönstret" på bakre kanten av vingen.

Hirvi, en fråga till dig!
                              När man trycker till och får detta mönster/räffling på vingar och stjärtfjäder...vad ska man kalla det. Nu använde jag "mönster" men det känns inte riktigt rätt. Finns det ett bättre ord?

Tillägg: Vad säger ni andra FM-samlare? Pjotr? Cina? Simco? Gaspadin? Rainbow? Lasek? Och vad säger ni som säljer på Tradera, loppisar och mässor? Vad har ni sett? Skulle vara intressant med fler synpunkter?

Vad det gäller birgers syrade fågel så tror jag att det mycket väl kan vara en Fm fågel trots att den avviker lite som alegni säger.

Jag är tveksam till att etiketten ska ha flyttats till ett sådant litet föremål för vinnings skull men som sagt kan man ju aldrig vara säker!

Jag har två fåglar med samma näbb som birgers fågel.
                              *Neodymium kolibri F-172 och Finch F-174 i opalin.
                              Båda finns med i fm katalogen från 1970-71.
                              Jag bifogar bilder på fåglarna och katalogbilden.
                              Bifogade filer
                              Last edited by Gaspadin; 2011-01-08, 13:23.
                              Loppisadiktus

Comment

• Hej Hirvi!

Tack för alla glasteknisk kunskap. Den är ovärderlig!

Mvh. Birger!

Comment

Working...
                                X