Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jag har mycke svårt att tro någon annan än FM.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Om min åsikt räknas så sätter jag min ära på att det är en tjur.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

Comment

• Lite tjurigt Greven!
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Alla åsikter räknas självklart!
          Loppisadiktus

Comment

• Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
            Lite tjurigt Greven!
            Hirvi
            Tjurigt eller inte...har aldrig sett en snigel med ben och/eller puckel.
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

Comment

• Fast man skulle kunna kalla den för "fantasivarelse" så blir alla glada.
              Konfucius

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                FM skål med fina färger!

.
                Hur ser din skål ut i botten?
                Jag hittade en i samma form idag på loppis men lilafärgad.
                så här ser den ut.

Jag fick inte med din skål när jag kopierade citat så jag klistrar in din skål under bilderna på min,hoppas det är ok.
                Bifogade filer
                Loppisadiktus

Comment

• Vackra skålar!
                  Centrifugerat glas.
                  Hirvi

Comment

• Du får hemskt gärna förklara vad centrifugerad glas är!
                    Loppisadiktus

Comment

• Hej! Här kommer "fina fisken" . Denna marcolinfirre har simmat
                      ända från USA (e-bay). Signeringen under är Marcolin. Andra
                      raden kan jag ej tyda. Beteckningen är M.341.15. Det är både guld
                      och silver i fisken. Den är 14 cm hög.
                      Bifogade filer

Comment

• En riktig akvariefirre!

Gaspardin, man klipper av flytande glas i formen, sedan roteras formen
                        runt (drivs av motor) så slungas glaset upp, till form av en skål
                        Hirvi

Comment

• FROSTAD = sandblästrad
                          SYRAD = doppad i syra (fluorvätesyra, ammoniumfluorid) skulle jag tro.. båda dessa tekniker sker i kallt tillstånd.

Din isbjörn däremot skulle kunna vara rullad i sand inuti...

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                          Hej Äjth,

Din Buddha ser väl "något" bättre ut som syrad eller frostad. Den jag har på bild är rosalila i färgen,
                          antar att det kan vara neodymium, jag har lagt in ett album här på PES med dom bilder jag har.......

Appropå frostad/syrad? Är det skillnad på frostad och syrad, och vad är i så fall skillnaden?
                          I katalogen så står det betr. Buddhan: klar-syrad

På ett annat föremål (isbjörn B-6) står det i katalogen: klar-frost resp. klar-syrad.
                          I en annons har jag sett en annan benämning: klar-sand.
                          Jag förmodar att min isbjörn är klar-sand?

.

Comment

• Tack för förklaringen Hirvi,alltid kul att lära sig något nytt

Jättesnygg firre Rainbow!
                            Loppisadiktus

Comment

• Ursprungligen postat av Gaspardin Visa inlägg
                              Tack för förklaringen Hirvi,alltid kul att lära sig något nytt

Jättesnygg firre Rainbow!
                              Tackar. Fisken har en riktigt skön "look".

Comment

• Jag har jätteproblem med min dator just nu! Får återkomma med mer
                                kommentarer när datorn fungerar bättre! Får se om jag får igenom detta?

Tänkte först tipsa om följande lilla video.
                                Gå till denna sida

och klicka på länken i texten:

".....At his now experienced stage of age, he returned to his homeland and
                                is still physically involved in the Marcolin creations, each year with new
                                designs and techniques surprising the crystal world (please click here for
                                one example-video)
                                . He is right now collaborating with the ColleVilca
                                factory in Tuscany, one of the few italian factories working in over 24%
                                lead handsculptured art-crystal........"

till Gaspardin:
                                Min skål ser likadan ut i botten som din. Sedan är den slät, blank på
                                insidan och ojämn ytstruktur på utsidan.
                                Din skål ser ut att vara samma på både insidan och utsidan, stämmer det
                                eller är det bilden som lurar mig?

till Rainbow:
                                Mycket snygga fiskar!

Den med guld o silver såg inte så "märkvärdig" ut på eBay men på dina bilder
                                är den desto mer intressant! "Andra raden kan jag ej tyda." Kan det stå
                                Marcolin Sweden i botten? Lägg gärna in en bild.....nu blir jag ju nyfiken!
                                Sen produktion i alla fall, ca 1989-1991.

.

Comment

Working...
                                X