Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej Birger!

Det finns tyvärr inga böcker om FM Ronneby, inget "facit" att ta till, det är som att lägga pussel. Man kan tro sig ha koll ena dagen men så dyker det upp något nytt nästa dag, och så får man ta sig en funderare igen ....

Älg .... ja, det dyker nog upp en till dig också! Frågan är när??? Min älg fick jag av en snäll kompis. Annars så har jag sett endast en älg under åren (förutom min), och det var på eBay USA.
    Vi kan göra så här! Det är ju inte bara samlare/FM intresserade som läser denna tråd ... utan även Tradera säljare! Vi får önska oss saker på Tradera, så får vi se om säljarna kan leverera!! Så plocka nu fram älgar och giraffer, så får vi lite drag på Tradera!

Katalogen med silverpärmar skulle jag datera till runt 1983, den prislista som säljs tillsammans med katalogen är inte samtida utan 1986.
    I katalogen står: V-019/20, 1+bu (12+bu)
    V-019 är artikelnummer, sedan kommer färgkoderna 20 (svart fjädereffekt), 1+bu (klar+bubblor), 12+bu (klar+blå+bubblor)

Variationer förekommer, föremål görs under flera år. Bara för att V-019 visas i en annan färg betyder inte, att den inte kan finnas i grönt något annat år.
    Kolla på S-031, den finns i 1+bu och 12+bu, och så tittar du på min fågel (13+bu, dvs. klar+grön+bubblor), en tidigare sak med silveretikett Handiwork.
    Bifogade filer
    Last edited by alegni; 2010-05-23, 04:19.

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
      I senaste avsnittet av Dickinsons auktionsklipp, del 37, visades en anka
      med lång ståtlig hals och samma förgsättning som alegnis fina älg och min sons lirafågel.
      Ankan fick ingen identifiering och antikköparen fick den billigt, tycker jag.
      Nu ska man inte svära i kyrkan, men jag tyckte det luktade FM lång väg.
      Vad tror ni?

Murano??? Jag tittar på bl.a. näbb och ögon, och det känns inte som FM.

Någon annan som vill tycka till?
      Last edited by alegni; 2010-05-23, 01:10.

Comment

• Hej!

Håller med dig alegni...Jag tror på Murano...Jag har haft flera Murano fåglar med etikett och samma typ av näbb

Mvh Pjotr

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
          Variationer förekommer, föremål görs under flera år. Bara för att V-019 visas i en annan färg betyder inte, att den inte kan finnas i grönt något annat år.
          Kolla på S-031, den finns i 1+bu och 12+bu, och så tittar du på min fågel (13+bu, dvs. klar+grön+bubblor), en tidigare sak med silveretikett Handiwork.
          Här kommer en katalogbild (ur katalogen med 'silverpärmar'). Här kan ni se hur S-031 ser ut i katalogen.
          Bifogade filer
          Last edited by alegni; 2010-05-23, 16:29.

Comment

• Hej!

Det är Valår i år så därför bör denna vara intressant.
            Fakta: 30 cm på längden och 11,5 cm hög etikettmärkt

Pjotr
            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
              Hej!

Det är Valår i år så därför bör denna vara intressant.
              Fakta: 30 cm på längden och 11,5 cm hög etikettmärkt

Pjotr
              Hej!
              Här kommer min val. Den väger ca 2,1 kg. Den är 31,5 cm
              lång. Signeringen är bara Fm Ronneby Sweden.
              Bifogade filer

Comment

• Hej!

Rainbow : Fin Val med det fina svarta mönstret.

Sänder in en gammal bild med en äldre Val med den röda etiketten FM Konstglas Ronneby Sweden. Signerad med Marcolin Sweden
                10cm hög och 22cm lång

Pjotr
                Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                  Signerad med Marcolin Sweden
                  Det gick nog lite fort! ... du glömde bilden med signeringen!

Helt klart intressant med signeringen, jag ser fram emot bild!

Comment

Det gick nog lite fort! ... du glömde bilden med signeringen!

Helt klart intressant med signeringen, jag ser fram emot bild!
                    Här kommer Signering

Pjotr
                    Bifogade filer

Comment

• Val,delfin och björn.

Lägger i några bilder på en val och en delfin plus delfinfamiljen
                      och björnfamiljen. Gulddelfinen saknar signering.
                      Två av delfinerna som ej har etikett är ej Fm Ronneby (tror jag).
                      På björnbilden är björnen till vänster gjord i Laxå glashytta.
                      Bifogade filer

Comment

• Här kommer två vackra fåglar.
                        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Rainbow Visa inlägg
                          Två av delfinerna som ej har etikett är ej Fm Ronneby (tror jag).
                          Jag är 99% säker på att de två delfinerna som saknar etiketter är designade av Miloslav Janku 1965 för Zelezny Brod, Tjeckoslovakien. Om du vill bli av med dem så kan du ju alltid skicka ett PM

Jag har en:

MvH
                          Emil
                          Bifogade filer

Comment

• Måndag!

Hej go vänner!

Idag är det måndag. Ibland kan måndagar vara lite tunga. Min måndag startade med att jag tappade en stor skål ner i min ännu otömda diskmaskin.Krasch!!!!!
                            Fick en del att ta hand om där ska jag säga! När jag städat upp och fått ordning på mig och mina barn bar det iväg till fritids, där upptäckte jag att jag glömt det mesta av deras saker hemma, hem igen. Sedan iväg till jobbet, ganska så försenad. När jag kommer dit upptäcker jag att jag tagit fel nycklar, fick som tur var tag i reservnycklar på orten. Måndag var rätta ordet.

När en dag börjar så illa så brukar det ju hålla i sig men just idag blev det ändå ett lyckligt slut. Jag tog en sväng förbi Pingstkyrkans loppis i Uddevalla och där blev en riktigt " sketen " måndag till en riktig Julafton. Jag blev "tokglad" när jag fick se 4 FM-figurer jag saknat i min samling. Hurra!!!

Den finaste var en, med tanke på dagens inlägg, mycket passande nog, en val B-878 med fin etikett och signerad. Sedan en Delfin C-765 ,en C-690 uggla och sist men inte minst en B-16 fisk. Alla i ett fantastisk skick.

Budskapet med denna lilla berättelse, lyder som följer. Ge inte upp, bryt ihop och kom igen. Det är inte över förrän den feta damen sjunger.
                            Mvh. Birger
                            Click image for larger version

Name:	PES-24maj Pingstkyrkan 007.jpg
Views:	1
Size:	45,0 KB
ID:	491748

Name:	003.jpg
Size:	40,0 KB
ID:	491749

Name:	PES-24maj Pingstkyrkan 002.jpg
Size:	41,9 KB
ID:	491750

Name:	PES-24maj Pingstkyrkan 006.jpg
Size:	43,6 KB
ID:	491746

Name:	PES-24maj Pingstkyrkan 004.jpg
Size:	38,5 KB
ID:	491747

Comment

• Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
                              Jag är 99% säker på att de två delfinerna som saknar etiketter är designade av Miloslav Janku 1965 för Zelezny Brod, Tjeckoslovakien. Om du vill bli av med dem så kan du ju alltid skicka ett PM

Jag har en:

MvH
                              Emil
                              Tack Emil för infon om delfinerna. Jag gillar dess design skarpt.

Comment

Murano??? Jag tittar på bl.a. näbb och ögon, och det känns inte som FM.

Någon annan som vill tycka till?
                                Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                                Hej!

Håller med dig alegni...Jag tror på Murano...Jag har haft flera Murano fåglar med etikett och samma typ av näbb

Mvh Pjotr
                                Tack för klargörandet! nu kan jag sova lite bättre
                                Det är detaljerna som gör det! Bra och lärorikt att få synpunkter på dessa från er som samlat länge och kännt på en hel del glas.

Mvh Simco

Comment

Working...
                                X