Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Godkväll!

Jag får väl efterlysa Halvan & Winteroonlight Igen

Det skulle vara jätteroligt om jag kunde få köpa kopior av bilder på
    Glastillverkningen och Byggnaden från deras tid i Ronneby trakten
    Det borde varit en hel del turister med kamera på besök....Eller var det inte öppet för besök?

Pjotr

Comment

• Hej glasvänner!

Bruket låg i Ronnebybrunsparken.. en fin gammal byggnad som vad jag vet nu är riven.

Skulle va jättekul att se lite bilder därifrån..

Så fram med scannern nu gott folk!!

Comment

• Hej!

Håller med Mi.ke. .....Leta i gömmorna efter lite bilder

Sen får Mi.ke leta fram kopieringsmaskinen

Pjotr

Comment

• Hej!

Är det någon som kan berätta mer om denna byggnad?

Ingela
          Bifogade filer

Comment

• Hej!

Det verkar lite lugnt på forumet. Jag kan bidra med några bilder på föremål
            ur min FM Konstglas samling.
            Hoppas att ni andra kan bidra med ytterligare bilder, alltid roligt att se vad
            andra har i sin samling!

Ingela
            Bifogade filer
            Last edited by alegni; 2007-05-01, 19:24.

Comment

• Här kommer några objekt ...Fågeln (Svan) är från början av 60-talet
              Bifogade filer

Comment

• Hej Pjotr,
                Jag har precis nu registrerat mig här på PES. Har läst alla inlägg ang. Ronneby glas och Marcolin.
                Den 9 september förra året frågade du om någon sett en "Snobben" från Ronneby - en figur som gick enbart på export till USA och inte såldes i Sverige. Jag har sett en sådan i Sverige - jag HAR nämligen en. Av en synnerligen lycklig omständighet lyckades jag få en i min ägo. Detta var på 1970-talet. Han är verkligen en utsökt liten glashund, ca 12 cm hög och ganska tung.
                Tänkte det kunde vara kul för dig att höra. Vänlig hälsning Tina

Comment

• Här kommer Snobben

Hej Pjotr - och alla andra i diskussionen om konstglas från Ronneby.
                  Här kommer några bilder på min Snobben (jag hoppas jag lyckas få in dem).

hälsningar Tina
                  Bifogade filer

Comment

• Välkommen till PES!

Intressant med Snobben...Jag har ingen aning om den såldes i Sverige eller bara på export..Det skulle vara intressant att få veta hur du köpte den ?...Förpackning?... Har den signering....isåfall vad står det. Finns det någon form av etikett.
                    Har suttit någon röd halsduk på hunden.....En miljon frågor

Hoppas på intressanta svar

Pjotr

Comment

• Hej Pjotr,
                      Här kommer svar på dina frågor - de du har formulerat. Den miljon som återstår får vi avhandla efterhand...haha.
                      Snobben såldes INTE i Sverige utan gick endast på export till USA.
                      Att jag hade turen att få köpa en berodde på, att en av mina bästa vänner, som bodde i Ronneby, var god vän med Marcolin. Både min vän och jag hade ett gemensamt hundintresse och när han (vännen) var hos Marcolin fick han syn på Snobbarna. Hur han lyckades övertala Marcolin vet jag inte, men min vän fick köpa tre (3) stycken. Och jag fick alltså en av dem. Den låg inte i någon förpackning. Jag vill minnas att det inte gick att ordna eftersom det fanns en beställare med ensamrätt i USA.
                      Min Snobben är inte signerad - jag tror faktiskt inte att de som gick till USA var det heller. men jag är inte säker. Däremot hade den en klistrad etikett - den där vanliga, som finns på bild tidigare i denna tråd. Tyvärr har etiketten skavts bort under de år jag har haft honom (vilket är sedan 1973 eller -74). Det återstår bara en "siluett" av formen på klistermärket.
                      Han hade ingen röd halsduk. Om de som emigrerade till landet i väster hade halsduk vet jag inte. Kan dock inte minnas att min vän sde något om det. Tror att vi i så fall hade fått halsdukar till våra.

Ja, det var några svar så här långt. Vi får kanske anledning att återkomma i ämnet "Snobben". Kanske ska vi kallas oss "Snobbar som jobbar"? - för att parafrasera på en gammal TV-serie?? Hahaha.
                      hälsningar Tina

Comment

• Godkväll!

Tack för ditt svar.
                        Jag har sett bilder från USA och där låg Snobben i en förpackning som ser ut som hundkojan Snobben har och den är signerad som att det skulle ha tillverkats 1000 st av den varianten, den var ca 19 cm hög och var med en röd halsduk. Jag har sett olika Snobben figurer....Sittande & Liggande.
                        Har du någon kontakt med någon som har bilder från Ronneby så vill jag gärna köpa kopior på hur det såg ut där.
                        Har du fler Marcolin glas eller något intressant om dem

Pjotr

Comment

• Hej igen,
                          Jag ska se om jag kan få tag i foton från Marcolins i Ronneby. Eftersom jag själv bor i Karlskrona finns det nog chans att kunna hitta bilder. Det är ju bara 3 mil mellan städerna och jag är i Ronneby lite nu och då.
                          Beträffande andra alster av Marcolin måste jag ledsamt konstatera, att jag har kastat dem vid någon flytt till annan bostad. Detta hände för ganska många år sedan och då hade jag ingen tanke på, att de kunde bli värdefulla. Ansåg (nog) att jag inte kunde/ville ha en massa onödiga prylar. Jag hade ett flertal djur, bl a två sådana ugglor som du visar ovan.
                          Jaja......ingen idé att gråta över spilld mjölk - inte heller över kastat glas. Numera är jag lite mer försiktig innan jag avyttrar något till soptunnan och då inte enbart med avseende på anbefalld sopsortering.

Du har säkert rätt i det där med signeringen. När jag läser det kommer minnet tillbaka och att Snobbarna tillverkades i begränsat antal. Det är ju mycket möjligt att han tillverkades i ett par olika utföranden.
                          Jag påbörjar detektivarbetet med bilder och hör av mig.
                          Ha det bra till dess. Tina

Comment

• Hello!

Det skulle vara väldigt intressant om du hittar bilder.
                            Hör av dig om det dyker upp några bilder och skicka gärna ett privat meddelande här på forumet ...Så löser vi kostnader för bilderna på bästa sätt.

pjotr

Comment

• Hej!!! Klart att jag hör av mig, Pjotr. Jag såg förresten en länk till Marcolins hemsida av idag och där de nu håller till (Italien) här på "länktips".
                              Jag funderade på om du - eller jag - skulle drista oss att skicka ett mail till dem och fråga lite om Snobben. fast det har du kanske redan gjort??

Vi hörs. hälsning Tina

Comment

• Japp!

Jag har haft mailkontakt med Josef och han är inte lätt att få tag i.
                                Det tog ca 1 år innan jag fick svar på mailet....Han är väldigt upptagen och ofta ute och reser...och han svarade på allmänna frågor och jag hade ingen aning om Snobben då.

Pjotr

Comment

Working...
                                X