Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Särskilt nr 1 var riktigt fint och Pjotr´s ägg, det mörka. När det gäller vitt glas generellt hos FM, hur ser det ut där?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
      Både sambon och jag utbrast - Det var den snyggaste fisk vi sett i genren!!!!!!
      Visst är den fin! Tyvärr inte min, utan jag får nöja mig med dessa bilder.....
      Lite ovanlig i sin form, med denna typ av stjärtfena och på fotplatta.

      Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
      Särskilt nr 1 var riktigt fint och Pjotr´s ägg, det mörka. När det gäller vitt glas generellt hos FM, hur ser det ut där?
      Svårt att säga! Jag har inte sett så mycket opakt/vitt glas,
      faktiskt bara den typ av ägg som du visar upp här.
      Vad som mer kan tänkas dyka upp har jag tyvärr ingen koll på.

      .

      Comment


      • Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
        Rejäla bitar alegni, profsigt arbete, där var det säkert höga krav på glasmassan, ja det krävdes ett bra glas som inte svalnade av så fort,jag vet inte om Sverige har någon konstglasblåsare i dag som klarar att göra en sådan delfin i den klassen, duktiga glasblåsare har vi ju kvar i landet, men att göra en sådan och få fram det där lilla extra, det går inte träna sig till, det måste ligga i blodet,och inte att förglömma, en duktig medhjälpare är oxå ett krav Hirvi

        Ah, det värmer mitt FM hjärta att höra dessa ord!

        Eftersom du själv har jobbat med glas så vet du vad som krävs, och kan bedöma hantverket och skickligheten,
        samt vilka förutsättningar som krävs för att klara av detta.
        Ibland får jag känslan av att djurfigurer inte riktigt tas på allvar. Det ska vara vaser och skålar och, visst, inget ont om det,
        men att skapa dessa djur, alla detaljer.....


        Ursprungligen postat av Halvan Visa inlägg
        De "små" hästarna, som den gröna som visats på bild, gjordes bara när turisterna kom på sommaren och mästaren skulle showa lite och göra en en häst lite snabbt. De hästarna gjordes annars mest för att träna på handlaget och teknikerna för lekfulla "lärlingar". Antar att idén kom från Murano.
        Dom gör de små hästarna så lekande lätt ... men om man inte har det rätta handlaget så blir det nog därefter!

        Comment


        • Tungviktar panda

          Hittade denna bamse ståendes i ett hörn på en loppis jag besökte för några veckor sedan.
          Pandan väger nästan 2kg (min våg visar inte gram så bra) Har för mig attjag har sett denna någonstans när jag surfade på nätet för länge sedan. Det finns igen signering och etiketten är också borta, är detta Marcolin och FM Ronneby?
          Mvh Simco
          Bifogade filer

          Comment


          • Här kommer bild på några Marcolin/FM Ronneby pandor.

            .
            Bifogade filer

            Comment


            • Vilken häftig bild!
              Betyder detta att min är en FM/panda, tycker att öronen skiljer sig lite åt på min, men varje pjäs kanske är unik? Vilka år tillverkades dessa pandor?

              Comment


              • Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                Vilken häftig bild!
                Betyder detta att min är en FM/panda, tycker att öronen skiljer sig lite åt på min, men varje pjäs kanske är unik?
                Vilka år tillverkades dessa pandor?

                Kan du sätta in en bild så vi ser hur din panda är slipad i botten.

                Din panda är så pass lik FM pandorna så det bör vara en FM.
                Det är ju handgjorda föremål så en viss variation förekommer alltid.

                FM pandorna kom i produktion 1980, och fanns i produktion fram tills Marcolin stängde ner i Ronneby.
                Last edited by alegni; 2009-10-04, 21:22.

                Comment


                • Hej Alegni och alla andra!
                  Här kommer lite kompletterande bilder på pandan
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                    Hej Alegni och alla andra!
                    Här kommer lite kompletterande bilder på pandan

                    Bottenslipningen ser ut att stämma, så din panda är nog en FM.

                    .

                    Comment


                    • Pandan påminner störande mkt i formen om björnarna FM gjorde.
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                        Pandan påminner störande mkt i formen om björnarna FM gjorde.

                        Vad är det för störande med det
                        Pandan är ju en björn så det är ju inte så konstigt!

                        Last edited by Gaspadin; 2009-10-06, 08:42.
                        Loppisadiktus

                        Comment


                        • Hej!
                          Har nu granskat bilden som Alegni la in på FM-pandorna. Jag har noterat att pandan i mitten har liknande rundade öron som min, jag ser även att benen och nosen på FM-pandorna är genomskinliga och att det svarta och vita ligger inuti själva glaset precis som på min samt att svängarna på benen stämmer ganska bra överens. Tror nog att min panda kanske ändå är Marcolin/FM, för ingen kan väl ha haft fräckheten att kopiera dem?
                          Mvh Simco

                          Comment


                          • Jag tycker du kan vara säker att din fina panda är en FM/Marcolin.
                            Grattis till ett fint loppisfynd
                            Loppisadiktus

                            Comment


                            • Tusen tack Gaspadin och Alegni!

                              Comment


                              • Hej Glasvänner.

                                Här kommer mitt senaste köp en Brevpress 10 cm i diameter 1,5 kg.
                                Man kan nästan höra den.....Grrrrrr.... för den ser så arg ut.
                                Signerad FM Ronneby Sweden M79

                                Mvh Pjotr
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X