Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av nyfyr Visa inlägg
    Det har funnits med några ljusstakar tidigare i tråden, men det var ett tag sedan.
    http://www.precisensan.com/antikforum/showpost.php?p=38691&postcount=196
    http://www.precisensan.com/antikforum/showpost.php?p=54396&postcount=359
    http://www.precisensan.com/antikforum/showpost.php?p=100796&postcount=960
    lånar en katalogbild av Alegni, den hade hon med i inlägg 198
    tack nyfyr för ditt svar.

Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
    Här en dubbelljusstake i smide och med turkosa solar. Jag har inte sett någon så’n här tidigare, vilket förstås inte betyder särskilt mycket. Är de vanligt förekommande?
    Dom dyker upp lite då och då.

De ljusstakar som jag har sett, har haft samma typ av etikett som du har på din.

I inlägg nr 100 när vi diskuterade denna etikett så säger Pjotr så här:
    Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
    När det gäller Marcolin´s etiketter så finns det en mängd varianter och det blir lite knepigt med årtal ibland.
    Jag tror vi måste flytta fram till 1965 med din etikett, drärför att detta märke registrerades på PRV 1965.
    Nu framgår det inte av Pjotrs inlägg om det avser etikett med guldtext (eller silvertext), på svart botten.
    Men det kanske inte framgick från PRV ..... det kanske bara var "form" och "ordalydelse" på etiketten som registrerades.

Men om jag, baserat på mina noteringar, skulle datera ljusstaken så får det bli mitten 1960-tal fram till 1971.

Om någon har en ljusstake med annan etikett så snälla, rara sätt in en bild här i FM tråden!

.

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
      tack nyfyr för ditt svar.

Dom dyker upp lite då och då.

De ljusstakar som jag har sett, har haft samma typ av etikett som du har på din.

I inlägg nr 100 när vi diskuterade denna etikett så säger Pjotr så här:

Nu framgår det inte av Pjotrs inlägg om det avser etikett med guldtext (eller silvertext), på svart botten.
      Men det kanske inte framgick från PRV ..... det kanske bara var "form" och "ordalydelse" på etiketten som registrerades.

Men om jag, baserat på mina noteringar, skulle datera ljusstaken så får det bli mitten 1960-tal fram till 1971.

Om någon har en ljusstake med annan etikett så snälla, rara sätt in en bild här i FM tråden!

.
      Tack nyfyr för genväg till tidigare länkar. Och tack alegni, för närmare åldersdatering.

Comment

Godkväll!

Märket som de sökte på hade vit text och svart botten... Samma som min avatar och det står inget om någon färg i deras ansökan... så det är nog formen och texten som du skriver.

Mvh Pjotr

Comment

• Om någon har en ljusstake med annan etikett ...

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
          De ljusstakar som jag har sett, har haft samma typ av etikett som du har på din.......

Låter som det är bildkrav men det är det ju inte.....

Har ni ingen bild så skriv istället några rader och berätta!

Vad säger ni! Gaspadin? Pjotr? Rainbow? eller någon annan som har FM på hjärnan!!!
          Last edited by alegni; 2009-08-12, 03:09.

Comment

• Jag har snälla kompisar!
            Den här fisken fick jag helt appropå ingenting,
            eller om det nu var en försenad födelsedagspresent eller julklappp...
            eller om det var för att jag är så trevlig!

Hur som helst, jag ifrågasätter aldrig när någon vill ge mig presenter!

Här kommer fisken med lite lagom blänk i bilden.....

... kanske någon nu vill ge mig en present, ett fototält!!

.

tillägg:
            Hittade en bild till, gul och blå tillsammans.

och så tar jag min blå fisk igen.....den har varit med tidigare, i inlägg 498.

.
            Bifogade filer
            Last edited by alegni; 2009-08-12, 03:10.

Comment

• Pjotr och Rainbow har visat upp svärdsfiskar i tidigare inlägg, 1047 resp. 1066.

Min är en tidigare modell så den skiljer sig lite åt jämfört med Pjotrs och Rainbows.
              .
              Bifogade filer
              Last edited by alegni; 2009-08-14, 23:58.

Comment

• en valfråga hittar ni här:

och här kommer en val, ca 20cm lång:

.
                Bifogade filer

Comment

• Hejsan!

Letade lite information om en glasfågel jag ärvt av min Farmor och hittade hit, Sökt massor men har inte hittat någonting direkt om just denna fågel, mer än att den är från FM Ronneby. Läst igenom lite och sett att många här är väldigt kunniga.

Finns även text och siffror inristat undertill
                  *FM. Ronneby Sweden. G645.450

Har ni sett denna fåglen förr? vet ni hur många ex den kan finnas i? Värde kan vara intressant med men den är inte till salu.

[IMG][IMG]http://i194.photobucket.com/albums/z257/Darkipzen/DSC01243.jpg
                  [/IMG]
                  Last edited by Ipzen; 2009-08-20, 09:21.

Comment

• Ursprungligen postat av Ipzen Visa inlägg
                    Letade lite information om en glasfågel jag ärvt ...
                    Finns även text och siffror inristat undertill
                    *FM. Ronneby Sweden. G645.450
                    Har ni sett denna fåglen förr? vet ni hur många ex den kan finnas i? Värde kan vara intressant med men den är inte till salu.
                    Hej Ipzen och välkommen till FM-tråden!

Stor, pampig och fin fågel.
                    Jag har tittat i mina priskuranter och undrar om det står C645? Jag hittar ingen G645.
                    450 avser storlek, 450mm.

Om jag utgår ifrån etikett och färgsättning, och att det står C645,
                    så skulle jag datera din fågel till ca 1974-1975.

Jag har en fasan men det är en tidigare modell, tidigt 1960-tal
                    storlek: ca 36 cm

Hur många som gjordes? Jag har tyvärr ingen aning om det.....

Värde? Bästa tipset är att titta på Tradera, där ser du vad större pjäser kan gå för...

.

Comment

• Mitt lilla bidrag till denna tråd får bli en fisk. 20 cm hög och märkt FM Ronneby Sweden holl. 200
                      Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                        Mitt lilla bidrag till denna tråd får bli en fisk. 20 cm hög och märkt FM Ronneby Sweden holl. 200
                        Hej luchur och välkommen till FM-tråden!

Ah, fina fisken! En färgkombination som jag faktiskt inte har i min samling! Snygga färger!
                        Vad jag kan påminna mig så har vi inte haft med denna färgkombination tidigare i FM-tråden.
                        Har jag glömt bort så finns det säkert någon som kan rätta mig!

Jag brukar säga:
                        Allt är välkommet, stort som smått! Vi FM-samlare har mycket i våra gömmor
                        men vi har inte allt!
                        Det finns alltid något som kan överraska ... så det är jätteroligt när det kommer
                        in bilder och/eller berättelser.

Nu har du hjälpt mig identifiera vilken fisk som gömmer sig bakom
                        artikelnummer H-011. Det tackar jag för!

H som i havet. Jo, H står för havet. FM Ronneby introducerade i mitten av 1970-talet
                        ett specialsortiment: Skog, Havet, Gården, Vår

Jag tar med en sida ur 1976 års priskurant så ser ni själva en del av detta specialsortiment.

.
                        Bifogade filer

Comment

Hej luchur och välkommen till FM-tråden!

Ah, fina fisken! En färgkombination som jag faktiskt inte har i min samling! Snygga färger!
                          Vad jag kan påminna mig så har vi inte haft med denna färgkombination tidigare i FM-tråden.
                          Har jag glömt bort så finns det säkert någon som kan rätta mig!
                          Tack för välkomnandet! Jag gick igenom alla 109 sidorna igår för att kolla om fisken redan varit med, men då den inte varit det så tyckte jag att det var värt att visa upp den Kul även att ha hjälpt till med identifikation.

Comment

Hej Ipzen och välkommen till FM-tråden!

Stor, pampig och fin fågel.
                            Jag har tittat i mina priskuranter och undrar om det står C645? Jag hittar ingen G645.
                            450 avser storlek, 450mm.

Om jag utgår ifrån etikett och färgsättning, och att det står C645,
                            så skulle jag datera din fågel till ca 1974-1975.

Jag har en fasan men det är en tidigare modell, tidigt 1960-tal
                            storlek: ca 36 cm

Hur många som gjordes? Jag har tyvärr ingen aning om det.....

Värde? Bästa tipset är att titta på Tradera, där ser du vad större pjäser kan gå för...

.

Tack för både välkomnandet och Informationen

Jo du har nog rätt att de kan stå C istället för G.
                            Om du eller någon nångång skulle få se en likadan skulle det vara roligt att få reda på detta

Tack!

Comment

• Jag har precis börjat intressera mig för konstglas och skickliga formgivare, men jag hittade den här dammiga pelikanen i vårt barskåp som jag efter denna tråd är säker på är en FM Ronneby.

Click image for larger version

Name:	IMG_2173_liten.JPG
Views:	1
Size:	110,7 KB
ID:	478797

Name:	IMG_2175_liten.JPG
Size:	83,5 KB
ID:	478798

Name:	IMG_2174_liten.JPG
Size:	93,9 KB
ID:	478799

Tyvärr är etiketten skadad, och ännu mer tyvärr så är en flisa ur stjärt-fjädrarna borta... Ej signerad, men den är pampig ändå!

Däremot så undrar jag över den lilla kissen... Den liknar lite på andra katter som kommer från FM Ronneby, men den kan samtidigt vara något helt annat. Någon som känner igen färgsättningen eller ansiktsdragen på katten bara sådär?

Name:	IMG_2155_liten.JPG
Views:	2
Size:	103,4 KB
ID:	478800

Name:	IMG_2156_liten.JPG
Size:	145,7 KB
ID:	478801
                              Last edited by dodozi; 2009-08-24, 16:05.

Comment

• Hej dodozi och välkommen till FM-tråden!

Fågeln är som sagt FM, och den är jättefin. Tidig etikett som daterar den till början 1960-tal.
                                Synd att den är skadad men jag tror inte man tänker på det där den står. Den är fin ändå!

Appropå katten. Ja, båda katterna ska jag kanske säga .... jag gillar skarpt din avatar bild!
                                Läcker bild på dom båda katterna....

Var lilla glaskatten kommer ifrån? Jag får inte riktigt FM vibbar här .... kanske Mantorp???

.
                                Last edited by alegni; 2009-08-26, 01:39.

Comment

Working...
                                X