Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
    Jag olika uppgifter på färgkod nr 3 den står som Grön i en del färgkodsbeskrivningar och Klar + Gul i andra
    Färgen Svart har haft både siffran 4 och 6
    Det jag hittat i min efterforskning är att det är högst troligt att de började med färgkoder i listor och beskrivningar 1973...och före detta årtal beskrev man färgerna med text.

Oj, Pjotr, du får det att låta så planlöst!

Det är ju inte så att FM använt färgkoderna huller om buller, att en kod
    betyder grön ena året, klar+gul nästa år för att sedan betyda grön igen, utan de förändringar som du nämner har skett under flera års tid.

Vi har dessutom tidsaspekten. Om en färgkod införs igen efter flera års
    frånvaro så är den ursprungliga betydelsen bortglömd och kunderna möter
    färgkoden på nytt, fast nu med en annan innebörd.

Vi som samlare betraktar produktionen i ett svep, från första till sista
    produktionsdagen. Om t.ex. en färgkod återanvänds efter flera års frånvaro
    ur produktionen så kan det förvirra oss idag, men det är helt logiskt om man
    följer allt i kronologisk ordning, år efter år, och det gjorde ju dom som
    drev glasbruket.

Färgkoder började användas i priskuranterna 1973.

Sedan har jag noterat att även artikelnummer kan återanvändas. För några dagar sedan kom jag hem med en B-2, och beroende på vilken priskurant man tittar i (före eller efter 1981) så kom jag hem med antingen en älg eller en duvhök. Om ni undrar? Jo, jag vet vad jag kom hem med!!!

Och till sist designers. Jag har pratat R-serien förut och varit helt säker på att Rune Strand har designat alla föremål i R-serien. Jag hörde av dig, Pjotr, att du hade uppgift om att Renate Marcolin har designat Guldsäcken, artikelnummer R-100. Hoppsan! Det var nyheter men jag har nu själv fått den informationen bekräftad, och får härmed "göra en pudel".
    Rune Strand har designat föremål med lägre artikelnummer R1-R14, och Renate Marcolin har designat föremål som har artikelnummer R-100 och högre!
    Ett stort TACK till dig, Pjotr, för att du uppmärksammade mig på detta!

När jag ändå håller på så kan jag ta med den vackra U-serien också. Här har
    jag funderat på om Ulrik Nilsson designat, men U-serien "Sublime Collection"
    heter U för att serien när den kom var unik, unik i det avseendet att den
    skiljde sig totalt från tidigare produktion. Här hittade jag först en
    uppgift om att Josef och Benito Marcolin designat serien tillsammans, men
    sedan har jag fått information om att det är Josef Marcolin som ensam
    designat U-serien.

.
    Last edited by alegni; 2009-03-09, 00:36.

Comment

• Det närmar sig nr 1000!
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

Comment

• Gullaskruf tupp med guld i?

Hej!
        Var på loppis i helgen och hittade en tupp med guld i klart glas, kristall?, med röd tuppkamm och näbb, hade kunnat slå mig i backen på att det var FM och Marcolin tills jag såg Gullaskrufetiketten, gjorde Gullaskruf också glasfigurer med guld i?

Comment

• Hej Glasvänner!

Ursäkta om det låter planlöst...Men det blir svårt för man måste försöka hitta alla prislistor och kataloger för att få säker bedömning om årtal, färgkoder.
          Samtidigt är det spännande för det dyker upp förändringar när man hittar en lista.

Jag måste bara tillägga att färgkod 6 är väl den som jag har hittat som bytt
          färg 3 gånger Yellow....Clear light-brown....Black

Artikelnummer B 8 har jag hittat med 3 olika figurer Fågel, Koala, Kärleksfigur.

"Sublime Collection" har jag också uppgift om att båda bröderna designat
          I en prislista står det så...Har du något annat.

Godkväll
          Pjotr

Comment

• Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
            "Sublime Collection" har jag också uppgift om att båda bröderna designat
            I en prislista står det så...Har du något annat.
            Jag har uppgift från en initierad källa att U-serien var designad
            och gjord av Josef Marcolin, att Josef Marcolin ensam stod
            bakom U-serien.

Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
            Jag måste bara tillägga att färgkod 6 är väl den som jag har hittat
            som bytt färg 3 gånger Yellow....Clear light-brown....Black

När det gäller färgkoder så har färgkod 6 bytt "färg" ett par gånger,
            här följer några observationer som jag har gjort:

1973 finns den med i priskuranten/prislistan som = svart
            sedan är den 'borta' i 4 år
            1978+1980 finns den med igen men nu som = gul
            sedan är den 'borta' i 4-5 år
            1986+1988 finns den med igen men nu som = klar+ljusbrun

jag har även sett senare referenser till färgkod 6,
            1994-1995 finns den med som = klar+ljusbrun

.

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
              Hej!
              Var på loppis i helgen och hittade en tupp med guld i klart glas, kristall?, med röd tuppkamm och näbb, hade kunnat slå mig i backen på att det var FM och Marcolin tills jag såg Gullaskrufetiketten, gjorde Gullaskruf också glasfigurer med guld i?
              Bild?

Comment

• Clownfish.

Hej! Denna Clownfish har först simmat och sedan flugit ända från Japan.
                Den är 13,5 cm hög och 16 cm bred. Signeringen är Marcolin Sweden M.341.
                Bifogade filer

Comment

• Hej!
                  Beträffande tuppen så köpte jag den aldrig, ville bara veta om någon visste om Gullaskruf också gjort konstglas med guld i? Den loppisen jag var på har bara öppet på helgerna, måste nog ta mig en tur nästa helg och titta om den finns kvar.
                  Mvh Simco

Comment

• Ursprungligen postat av Rainbow Visa inlägg

Grattis till en fin fisk! Och tack för fina bilder!

Din Clownfish M-341 var en av årets nyheter 1988.

.

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg

Hej!

Jag känner inte till Gullaskruf men vi har andra här på PES som är kunniga på Gullaskruf, och som förhoppningsvis kan hoppa in här. Vi får hoppas att t.ex. Raoul tittar in och berättar hur det ligger till. Om inte du kan få fram en bild så har förhoppningsvis Raoul (eller kanske någon annan) en bild ur någon katalog som kan visas upp för oss. Jag skulle uppskatta att få se en Gullaskruf-tupp!

.

Comment

• Hej!
                        Tack för svaret! Jag måste som sagt åka ut i helgen och se om den lilla rackaren finns kvar!

Comment

• Ursprungligen postat av Rainbow Visa inlägg

Låg din fisk i en Marcolin kartong?

Här kommer några bilder på en Marcolin kartong, framsida, baksida och sedan så är det en liten karta i botten av kartongen.

.
                          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg

Låg din fisk i en Marcolin kartong?

Yes,jag glömde att fota den. Kartongen ser exakt ut som din.

Comment

• FM-gran!

En sån här gran har ju visats här förut, men ville visa den första jag haft i verkligheten. Ca 23 cm hög och signerad samt etikettmärkt!
                              Söffe
                              Bifogade filer

Comment

• fyndade 2 ljusstakar i dag
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X