Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
    Är det så att djur i flerfångsglas, färg och glitter, är det som symboliserar FM-glas för de flesta?
    Omöjligt att svara på.......ju mer folk ser av FM/vet om FM, ju bättre uppfattning kan dom bilda sig!

    Och med glitter avses.... guld??? aventurin???

    Kommer man in på en loppis och det enda FM som finns är blå fåglar....ja, då blir det blå fåglar som symboliserar FM.
    Kommer man in på en samlarmässa och det enda FM som finns är ugglor med grått inlägg och/eller svanar med vitt inlägg......ja, då blir det väl dessa föremål som symboliserar FM.

    Personligen föredrar jag den grå effekten (exempel finns att se i inlägg 133, sid 14). Se även sköldpaddan som jag nyligen visade upp i inlägg 731. Underbart vacker! Från början hade jag enbart föremål med den grå effekten men nu är även andra färgkombinationer, klarglas och inlägg/mönster representerade....och mycket uppskattade.



    Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
    Personligen tycker jag en del djur och en del frukter är väldigt läckra, men jag har sett alldeles för lite av FM-glas för att bilda mig en uppfattning om vad de producerat (tror jag)

    Här gäller det att handlarna tar med sig ett större utbud men samtidigt gäller det att ett större utbud finns att ta med! En stor del av FMs produktion gick på export, t.ex 1970 gick 60% på export, 1989 gick så mycket som 92% på export!
    När det gäller att visa upp bredden av FMs utbud så kan det inte bli bredare än det som erbjuds på loppisar/mässor och Tradera/eBay.

    Jag har under årens lopp varit på en hel del loppisar och mässor och vad har då jag sett av andra designers och glasbruk? Det är ett rätt så ensidigt utbud som jag möter, handlarna tar oftast med samma saker på varje loppis/mässa, ingen större variantion där. Jag är därför inte förvånad att så lite är känt om FMs produktion, det finns ju ett väldigt litet utbud av FM på loppisar/mässor.

    En sak har jag i alla fall upptäckt när jag botaniserar runt bland glasföremålen att Göran Wärffs föremål ofta får mig att stanna upp och titta lite närmare. Även här hittar vi en hel del färger och klarglas.......

    Följande hämtat från Kosta Bodas hemsida:
    Göran Wärff från Kosta Boda på prestigefylld USA-turné (2003)
    " Ett genomgående tema i de glaspjäser som ställs ut är de kraftfulla
    färgerna. De fungerar som en accent i det klara glaset. Leken med det röda,
    gröna och blå håller kvar och förstärker rörelserna i glaset och ger det
    liv. Med slipade moment fördjupas känslan av själva uttrycket ytterligare. I
    utställningarna samsas vackert konstglas i vas- och fatformer med rena
    glasskulpturer. "





    Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
    Fler sådana här objekt Alegni, så kanske du kan prova mig wrong!!
    Behöver du egentligen "provas wrong"?

    Vi har - i mitt tycke - redan visat upp en hel del i denna långa tråd. Både när det gäller form, färg och olika inlägg/mönster.

    Vi kan bara fortsätta med att visa upp bredden i FMs produktion så ös på med alla bilder ni har!

    .
    .
    .

    Comment


    • Vad jag menar är att jag gärna ser de där lite udda objekten. Personligen rör jag mig ute på loppisar-auktioner-mässor en hel del och bland allt konstglas finns det mycket jag vare sig känner till eller är intresserad av och gällande FM glas finns det säkert massor jag sett utan att veta var de hör hemma i produktionen. Tacksamt nog är många objekt etikettmärkt, men långt ifrån alla.
      Ni har en gigantiskt dokumentationstråd här och jag tilltalas av det som sticker ut. te.x kärringen som Raoul la in
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • Sitter och bläddrar lite i gamla inlägg och bilder men tror aldrig det kom fram här i FM tråden
        vad det var Äjth hade hittat, sid 45, inlägg 450

        .




        Detta är Mandruzzato, Murano.

        Det finns även en separat tråd om denna lilla skapelse!

        Comment


        • Och vad kan då detta vara? En bild från yttre rymden, ett asteroidbälte??
          Eller kanske en närbild på ett av mina senaste FM köp?


          .
          Bifogade filer

          Comment


          • Tror att det är i glas du fotat , om du inte
            fotar i mikroskop, då kan det vara vad som helst,
            kanske får utöka bilden något
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

            Comment


            • Jag tror det är en liten röd fågel

              Snygga bilder på dina nyförvärv,jag är inte alls avundsjuk

              Eftersom du har flera vaser kan du väl skicka en till mig!
              Last edited by Gaspadin; 2008-11-01, 11:54.
              Loppisadiktus

              Comment


              • Visst är det glas jag fotat och mycket riktigt en röd fågel!
                Och jag får väl tillägga ...... FM såklart!

                Min röda fågel har etikett men ingen signering och är ca 12cm hög.

                Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                Signering och Etiketter är lite av en djungel när det det gäller Marcolin´s produkter...
                Det finns många varianter på både Signeringar och Etiketter
                Jag håller med om att det finns många varianter på både Signeringar och Etiketter
                men jag skulle inte kalla det en "djungel". Jag tycker tvärtom att det är till hjälp
                för mig när jag ska datera föremålen.....


                Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                Jag vet inte om den här har varit med innan eller, men den lilla FM musen är väl söt?
                Den lilla FM musen som du visade upp för ett tag sedan heter Topo och är designad
                av Inga-Lill Färe (artikelnr F-192).


                Avslutar med bild på min röda fågel. Denna färg och inlägg hade jag inte sedan tidigare
                så här blev det något nytt för mig i samlingen!

                .
                Bifogade filer
                Last edited by alegni; 2008-11-02, 02:24.

                Comment


                • Mkt bra bild! och en riktigt fint stiliserad fågel med behaglig färgstättning!!! Dubbla storleken på den - så hade jag jagat efter den!!
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • alegni: Visst är det glas jag fotat och mycket riktigt en röd fågel!
                    Och jag får väl tillägga ...... FM såklart!

                    Min röda fågel har etikett men ingen signering och är ca 12cm hög.



                    Jag håller med om att det finns många varianter på både Signeringar och Etiketter
                    men jag skulle inte kalla det en "djungel". Jag tycker tvärtom att det är till hjälp
                    för mig när jag ska datera föremålen.....


                    Hej!

                    Jag menar att det finns mycket som inte är utforskat ännu när det gäller etiketter och det ser ut som man använde olika etiketter under samma år... det blir problem att årtalsbestämma

                    Fint foto på din nya fågel

                    Pjotr

                    Comment


                    • Passade på att ta lite bilder ute i det fina vädret.
                      En gran ca.15 cm hög och en stabbig svamp ca.7 cm hög.
                      Båda etikettmärkta,ingen signering.
                      Bifogade filer
                      Loppisadiktus

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                        Jag menar att det finns mycket som inte är utforskat ännu när det gäller etiketter och det ser ut som man använde olika etiketter under samma år... det blir problem att årtalsbestämma


                        Jag kan självklart inte datera en etikett på året när men jag tycker man kan bilda sig en rätt så bra uppfattning om det är t.ex. början, mitten eller slutet av ett årtionde.

                        När ett företag byter etikett - till en med annat useende/lydelse - så måste det under det året komma en brytpunkt mellan etiketterna och då blir det "olika etiketter under samma år".

                        Har du något annat i åtanke?

                        .

                        Comment


                        • Den svampen var häftig

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
                            Passade på att ta lite bilder ute i det fina vädret.
                            En gran ca.15 cm hög och en stabbig svamp ca.7 cm hög.
                            Båda etikettmärkta,ingen signering.

                            Snyggt!

                            Nu var jag ju tvungen att leta fram lite bilder på min FM svamp (ca 9cm hög).
                            På sista bilden fick även min Rainbow svamp vara med.

                            .
                            Bifogade filer
                            Last edited by alegni; 2008-11-03, 03:30.

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                              Jag kan självklart inte datera en etikett på året när men jag tycker man kan bilda sig en rätt så bra uppfattning om det är t.ex. början, mitten eller slutet av ett årtionde.

                              När ett företag byter etikett - till en med annat useende/lydelse - så måste det under det året komma en brytpunkt mellan etiketterna och då blir det "olika etiketter under samma år".

                              Har du något annat i åtanke?

                              .
                              Hej!

                              Det jag tycker är svårt är denna typ av etiketter

                              Pjotr
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Hej Pjotr!

                                Ja, det är ett gäng etiketter som ser förvillande lika ut......

                                Vi har ju pratat datering förut och om vi går tillbaka till inlägg 88, sid 9, så diskuterade vi följande föremål som John P la in en bild på:


                                Ursprungligen postat av John P Visa inlägg
                                Hon är 99% säker att hon fick den julen 62 eller 63 av sin bror.
                                Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                                När det gäller Marcolin´s etiketter så finns det en mängd varianter och det blir lite knepigt med årtal ibland. Jag tror vi måste flytta fram till 1965 med din etikett, därför att detta märke registrerades på PRV 1965.
                                Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                                Det är som sagt svårt att avgöra exakt när dom övergick från en etikett till
                                nästa och hur länge en etikett användes. En etikett kan tydligen användas
                                innan den är inregistrerad.
                                Jag tänker t.ex. på etiketten med Royal Sweden Crystal. Du nämnde att
                                etiketten är registrerad hos PRV 1982 men den användes uppenbarligen redan 1980.
                                Jag bifogar 2 bilder på en apelsin daterad 1980, från Los Angeles firande av
                                sitt 200-årsjubileum.

                                Etikett nr 2 är väldigt vanligt förekommande vilket tyder på att den användes under en längre period.

                                Etikett nr 3 däremot har jag sett extremt få av.

                                Vi vet att etikett nr 4 fanns i bruk under 1971.

                                Etikett nr 5 är föregångare till etiketten med flagga (med den korta texten, vi vet att flaggetiketten fanns i bruk under 1980).
                                Jag började köpa FM i slutet av 1970-talet och uppskattningsvis kom flaggetiketten 1978-1979.


                                Man kan inte utläsa exakt årtal för varje etikett utan vi får dra slutsatser utifrån de observationer vi har gjort. Jag tycker som sagt att man kan bilda sig en rätt så bra uppfattning om det är början, mitten eller slutet av ett årtionde.

                                Jag skulle också placera etiketterna i den ordning som du har placerat dom.


                                .
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X