Själv har jag runt 60 glassvanar. Av dem är sju från FM Ronneby.
Oj, det var många svanar i din samling. Dom på bilden är fina!
Den vänstra på bild 2 gillar jag, är det ett rutmönster på halsen?
Jag gillar också Jan-Stievens svan, mönster som på ett fågelägg!
Jag kanske ska nämna att samtliga svanar på min svanhylla är FM.
Har du förresten jämfört guldet i ditt päron och ditt äpple? Intressant att guldet är olika i ytstrukturen.
Bubblorna på äpplet (såvitt jag kan se på bilden) ligger längre från guldytan och kastar till och med en skugga ner på guldet. Päronet har det "rutmönster" och bubblor som jag är van att se.
alegni.. fågeln på sockel ser inte ut som FM är inte 100 men 99.. Troligen murano.. men mycket fin!
Sen va det de där med guld.. ytan kan skifta lite från bit till bit beroende på att det är bladguld som man rullar på glaset.. 23-24 karat är det vanliga. Bubblorna sitter i ett lager klart glas ovanpå guldet, därför en viss distans.
Oj, det var många svanar i din samling. Dom på bilden är fina!
Den vänstra på bild 2 gillar jag, är det ett rutmönster på halsen?
Jag gillar också Jan-Stievens svan, mönster som på ett fågelägg!
Jag kanske ska nämna att samtliga svanar på min svanhylla är FM.
Har du förresten jämfört guldet i ditt päron och ditt äpple? Intressant att guldet är olika i ytstrukturen.
Bubblorna på äpplet (såvitt jag kan se på bilden) ligger längre från guldytan och kastar till och med en skugga ner på guldet. Päronet har det "rutmönster" och bubblor som jag är van att se.
Linjerna på den svarta vänstra svanens hals har vridits på både sidor så att det ser ut som ett rutmönster när man ser svanen från sidan (lite svårt att förklara). Guldet på äpplet är inte lika genomskinligt jämfört med päronet. Äpplets guldfärg får därmed en starkare lyster. Helt rätt när du noterar att bubblorna på äpplet ligger längre från guldytan än päronet.
Skickar med en bild på två "miniäpplen" och en marcolinboll. Även en delfin från Gränna glasbruk.
Fönsterkarmar? Låter inte som någon bra idé! Jag skulle inte ställa min samling i fönstret, samlar damm och alltför lätt att riva ner i golvet. En olycka händer så lätt!
Jag använder (från IKEA) BILLY bokhyllor med vitrindörrar + BERTBY väggvitrinskåp. Jag vet några som även har DETOLF vitrinskåp (också från IKEA), bra för större föremål.
.
Tack för att du ville dela med dig hur du har det!
Jag har ju inte så mycket glas ännu,men det börjar bli dax att fundera på att ordna ett vitrinskåp.
Problemet är bara att hitta något som passar vi har lite gammaldax möblerat kan se lite maplacerat ut med ett nytt skåp från Ikea.
Jag har ett gammalt Äpplet skåp med vitrindel men det är så mörk inuti så man inte ser vad som finns i skåpet.
Vi har inga barn och katterna brukar inte sitta i fönstret så jag kommer att ha lite små glasprylar i fönstrena,tycker det är så fint när solen lyser i glaset. Ursäkta,lite offtopic!
Kul att med så många fina bilder speciellt på fåglar!
Jag har fyllt år nyligen och i present fick jag en färgglad Fågel och en Giraff
Så nu har jag två Giraffer!
Den nya är lika hög men lite nättare än den första jag skaffade,de passar riktigt bra bra ihop
Hej HelenaK
Jag kan nästan inget om FM glas men delfinen på mittenbilden tycker jag liknar min delfin väldigt mycket. Min delfin är etikettmärkt med FM glas.
Du kan se den på länken om FM glas sidan 53 inlägg 526
Min delfin har nu fått sällskap av en säl.
Sälen har ett puntelmärke (har jag förstått att det heter) på bröstet (se bild2) Jag ställer min säl på sina "fötter" för jag tycker den är finast så. Jag tror det är glaskonstnärens tanke också. Är jag fel ute?
Sen va det de där med guld.. ytan kan skifta lite från
bit till bit beroende på att det är bladguld som man rullar på glaset..
23-24 karat är det vanliga. Bubblorna sitter i ett lager klart glas ovanpå
guldet, därför en viss distans.
Är det alltid bladguld man rullar på glaset? Jag har föremål där ytan ser ut
att vara rullad i guldpulver. Kan det variera beroende på föremål
och vilken effekt man vill få fram? När det gäller bubblorna så uppfattade
jag att bubblorna var längre ifrån guldytan än vad jag sett tidigare.
Hej! Här kommer bilder på samma svan men med olika
bakgrund och belysning.
Det blev ju fint!
Sedan kan man också leka med att t.ex. kasta om färger, ändra form mm. Jag
började leka med några bilder i mitt fotoprogram PhotoImpact och tyckte
det var riktigt roligt! Onödigt men riktigt roligt så nu har jag ett album i
Webshots som heter: Just for fun!
Vit svan kan bli svart om man reverserar färgerna!
Comment