Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Och här en grön variant som också är på väg att lyfta!
    Bifogade filer

    Comment


    • Hejsan Är ny här på forumet. tänkte att jag kanske kunde vara till hjälp med att svara på frågor ang. FM konstglas. Min far är Benito Marcolin en av grundarna till FM. Han har väl glömt lika mycket som vi lärt oss men vissa grejer minns han säkert. Vem som designat vad och andra frågor som är svåra att få svar på.

      Comment


      • Ursprungligen postat av Micmar Visa inlägg
        Hejsan Är ny här på forumet. tänkte att jag kanske kunde vara till hjälp med att svara på frågor ang. FM konstglas. Min far är Benito Marcolin en av grundarna till FM. Han har väl glömt lika mycket som vi lärt oss men vissa grejer minns han säkert. Vem som designat vad och andra frågor som är svåra att få svar på.
        Hej!
        Jätteroligt att du är här, och fantastiskt att han vill svara på frågor! Du får väldigt gärna tacka honom för det fantastiska arbetet som han har gjort genom åren!

        Jag vet att det finns flera här som kommer att ha många bra frågor att ställa, men jag tänkte börja med att fråga rent allmänt om signeringar.

        Ungefär När började man signera föremålen? Och vad avgjorde vilka som skulle signeras och inte? Fanns det första och andra-sortering?
        Vi ser ju att de äldre föremålen från 60-talet aldrig verkar vara signerade, medan föremål från 70-talet och framåt ibland är signerade. Det verkar också som att föremål med vissa färgkombination är signerade oftare än andra?

        Comment


        • Jag passar på och ställer några frågor till.

          Alla artikelnummer börjar ju med en bokstav som oftast anger vem formgivaren är. T.ex. B = Benito Marcolin och M = Josef Marcolin.
          Vet vi vilka som står bakom alla de andra bokstäverna? T.ex A, C, D, F, G, L, U.

          Var det många som jobbade på glasbruket i Ronneby genom åren? T.ex på 60-talet när det startade, jämfört med tidigt 90-tal när det lades ner?

          När det gäller etiketter som klistrades på föremålen så var det väl så att alla föremålen blev etikettmärka? Vissa föremål har också två olika etiketter. Är det något som av någon anledning ibland gjordes, eller kan det kanske ha gjorts av tredje person i efterhand? Finn det någon lista eller likande med information om alla de etiketter som användes under de 30 åren?

          Comment


          • Film

            https://youtu.be/w4knex6i8Mg Denna länk till Youtube leder till en reklamfilm för FM Marcolin från 1989. Ganska rolig att se.

            Comment


            • Ursprungligen postat av Micmar Visa inlägg
              https://youtu.be/w4knex6i8Mg Denna länk till Youtube leder till en reklamfilm för FM Marcolin från 1989. Ganska rolig att se.
              Hej och välkommen.
              Det var en trevlig film att se, tackar.
              Med vänlig hälsning,
              Jonas

              Comment


              • Ursprungligen postat av Micmar Visa inlägg
                Hejsan Är ny här på forumet. tänkte att jag kanske kunde vara till hjälp med att svara på frågor ang. FM konstglas. Min far är Benito Marcolin en av grundarna till FM. Han har väl glömt lika mycket som vi lärt oss men vissa grejer minns han säkert. Vem som designat vad och andra frågor som är svåra att få svar på.
                Ursprungligen postat av Micmar Visa inlägg
                https://youtu.be/w4knex6i8Mg Denna länk till Youtube leder till en reklamfilm för FM Marcolin från 1989. Ganska rolig att se.

                Hej!
                Trevligt att du hittat hit, och tack för din hjälp här. En hälsning även från mig till Benito. Vi uppskattar att han tänker på oss, och erbjuder sig att svara på frågor som emellanåt dyker upp avseende vårt favoritglasbruk.

                Filmklippet är guld värt. Att se bröderna Marcolin in action. Otroligt givande! Så otroligt duktiga båda två. Så mycket skönhet och glädje som dessa båda bröder förmedlar genom sina vackra föremål, då som nu.

                Zeruel har ställt några frågor och det är en bra början. Vi får ta lite frågor då och då, så inte allt kommer på en gång.

                Comment


                • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                  Jag passar på och ställer några frågor till.

                  Alla artikelnummer börjar ju med en bokstav som oftast anger vem formgivaren är. T.ex. B = Benito Marcolin och M = Josef Marcolin.
                  Vet vi vilka som står bakom alla de andra bokstäverna? T.ex A, C, D, F, G, L, U.

                  Var det många som jobbade på glasbruket i Ronneby genom åren? T.ex på 60-talet när det startade, jämfört med tidigt 90-tal när det lades ner?

                  När det gäller etiketter som klistrades på föremålen så var det väl så att alla föremålen blev etikettmärka? Vissa föremål har också två olika etiketter. Är det något som av någon anledning ibland gjordes, eller kan det kanske ha gjorts av tredje person i efterhand? Finn det någon lista eller likande med information om alla de etiketter som användes under de 30 åren?
                  Hejsan. Träffade farsan idag och framförde dina frågor. Angående signeringar fick alla prima pjäser en signering. Sekunda fick det inte. Vad gäller design var det endast Josef, Benito och i ett tidigt skede Ingalill Färe. De andra bokstäverna var endast katalogbokstäver. När dom började i Ronneby var dom 12 personer i hyttan. Under 70 talet var dom 75 anställda med en leveranstid på ett år!! Under slutet 1990-1991 var dom tillbaka på endast 8 stycken. Så vitt han kommer ihåg fick alla föremål en etikett. Kan ha varit återförsäljare eller importörer som satt dit en etikett extra. Mvh Micmar.

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Micmar Visa inlägg
                    Hejsan. Träffade farsan idag och framförde dina frågor. Angående signeringar fick alla prima pjäser en signering. Sekunda fick det inte. Vad gäller design var det endast Josef, Benito och i ett tidigt skede Ingalill Färe. De andra bokstäverna var endast katalogbokstäver. När dom började i Ronneby var dom 12 personer i hyttan. Under 70 talet var dom 75 anställda med en leveranstid på ett år!! Under slutet 1990-1991 var dom tillbaka på endast 8 stycken. Så vitt han kommer ihåg fick alla föremål en etikett. Kan ha varit återförsäljare eller importörer som satt dit en etikett extra. Mvh Micmar.
                    Tack för svar!

                    Fanns det någon försäljning/butik i hyttan, eller var man verkligen tvungen att vänta ett helt år för att kunna köpa något under 70-talet?

                    Har han några särskilda favoritpjäser själv av allt de gjorde? Kanske blir man lite trött på/distanserad av det hela när man själv jobbat med det så länge?

                    Allt han vill dela med sig av, oavsett om vi har frågor om det eller ej är ju av glädje enligt min menig. T.ex. historien bakom det hela, flytten till Sverige osv.

                    Det verkar tyvärr som att kunskapen om detta glasbruket i allmänhet är väldigt liten, då det till skillnad mot många andra glasbruk inte verkar finns några böcker eller dylikt om just FM Konstglas i Ronneby. (Någon som också blir väldigt tydligt när t.ex. Antikrundan är i Ronneby. Istället för att prata om det fantastiska glasbruket, så drar de någon gammal ointressant historia om någon kändis som besökte Ronneby för 50 år sedan.)

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                      Tack för svar!

                      Fanns det någon försäljning/butik i hyttan, eller var man verkligen tvungen att vänta ett helt år för att kunna köpa något under 70-talet?

                      Har han några särskilda favoritpjäser själv av allt de gjorde? Kanske blir man lite trött på/distanserad av det hela när man själv jobbat med det så länge?

                      Allt han vill dela med sig av, oavsett om vi har frågor om det eller ej är ju av glädje enligt min menig. T.ex. historien bakom det hela, flytten till Sverige osv.

                      Det verkar tyvärr som att kunskapen om detta glasbruket i allmänhet är väldigt liten, då det till skillnad mot många andra glasbruk inte verkar finns några böcker eller dylikt om just FM Konstglas i Ronneby. (Någon som också blir väldigt tydligt när t.ex. Antikrundan är i Ronneby. Istället för att prata om det fantastiska glasbruket, så drar de någon gammal ointressant historia om någon kändis som besökte Ronneby för 50 år sedan.)
                      Det fanns butik. Först i samma byggnad som hyttan, senare i en separat byggnad strax intill glasbruket. Det kom bussar med turister som handlade i butiken minns jag. Skulle gissa på att han menade att vissa figurer hade så lång leveranstid inte alla. Tror inte han har några favoritfigurer. Vet bara att han sa att de stora tunga var fina men jävligt jobbiga att göra. Slet väl ganska bra på handleder kan jag tänka mig.

                      Comment


                      • Här ser vi Benito, Inga-Lill och Josef, tillsammans med landshövding Thure Andersson.
                        .
                        En ny modern glashytta ska byggas. Landshövding Thure Andersson tar första spadtaget.
                        Sölvesborgstidningen 1966-08-30.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Här kommer ett par M 220. Den första i färgkod 82, 12 cm. Tyvärr osignerad och saknar etikett. På bild ackompanjerad av en M 236 i samma färgkod.
                          Därefter ännu en M 220, 14 cm.
                          Signerad Marcolin Sweden M 220.14.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • ..och här kommer ytterligare 2 st M 220 i strl 14, båda tillverkade vid Sardinia Crystal I Italien. Röd har jag visat tidigare, men den gröna är nyinkommen.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Ingen grå liten mus men väl en blå!
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Trevligt med de fina bilder som kommer in i tråden. Varje tidsperiod har sin charm, och vi kan alla hitta en nisch inom utbudet, eller samla brett. Det underbara är att det finns inga ramar som snävar in oss. Kombinationerna är ”oändliga”.
                                Mitt senaste inköp fick jag hem för ett litet tag sedan. Leveransen gick fort men det kändes samtidigt som allt gick i snigelfart. Bilder kommer, under tiden får ni veta vad klockan är slagen….
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X