Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    Allt som kommer vår väg kan bli nya pusselbitar.

    Jag tänker på det som Kommerskollegium skrev på sin hemsida:
    ” Många som vill märka sina varor gör det för att konsumenterna efterfrågar det.
    Men Made in Sweden kan också signalera kvalitet och därmed ge en konkurrensfördel.”

    Vi kan begrunda att FM Konstglas/Marcolin på 1970-talet var med i en gemensam försäljningsorganisation, ”Krona”. Syftet var att nå en effektivare bearbetning av marknaden i främst USA.


    Den som vill sälja måste fånga kundens uppmärksamhet! Det där lilla extra!
    Hur kan man göra detta? Med t.ex. en etikett som berättar om det där lilla extra … att det är äkta guld, äkta silver, lead crystal. Eller en etikett Made in Sweden.

    Men självklart även på hemmaplan var det viktigt för de olika glasbruken att bearbeta marknaden.






    Skogens, grattis till inköpet.
    Det var en grann fågel! Vilka härliga färger! Jag såg den, ångrar att jag inte köpte den men är glad att den hamnade hemma hos dig. I ett gott FM-hem!

    C-130: Bird ”Cardinal”
    Färgkod 147: clear + green-yellow-red

    Stort tack för kritik och info om fågeln Alegni!

    Ja, den har fantastiska färger, men den blev inte helt enkel att placera bland övriga modeller dock.
    Så det blev startskottet på en lite "röd-nischad" inköps era, varav "Tang Fish" som jag nyligen visade, är ett exempel på.


    Ja det är ju helt sant som du skriver, alla detaljer som kan säga något är ju positivt och jag glömmer i all hast även bort "krona-historien".
    Kan etiketterna ha något gemensamt med detta att göra kanske?

    Jag funderar också fortfarande på om de (FM) beslöt ha dem på, eller om kan det ha varit reglerat/styrt under en tid? Om de har satt dit dem själva i förhoppning om att sälja mer, eller för att det var "tradition" (dvs "alla andra gjorde så")?
    Alternativt, under ett samarbete eller genom en återförsäljare?

    Det är nog kanske svårt att säga och troligast är det väl kanske bara i rent marknadssyfte, att de själva satt på dem för exportmarknaden.
    ..och jag tror mig ha sett fler föremål med etiketten i fråga, men jag är väldigt osäker på om det var på några utländska sidor dock..
    Men har någon annan här gjort det och/eller på föremål från "Royal Krona"?

    Mvh Skogens

    Comment


    • Här har vi ytterligare en pjäs som jag är lite osäker på om den har varit med i tråden tidigare, en "C 19" på glassockel?

      Signerad "Marcolin Sweden C 19".
      Den är ca 26 cm hög, 11 cm bred och väger ca 1.2 kilo, samt bär Marcolin-etiketten med "FM-loggan" inkluderad.

      Jag tar mkt tacksamt emot info om modellen om någon har det!
      Undrar tex om alla "C19" står på sockel och vilket hjortdjur specifikt det ev föreställer?

      Trevlig fredag alla FM-vänner!

      Mvh Skogens
      Bifogade filer

      Comment


      • Det var ett fint hjortdjur som inte ser det minsta smutsigt ut (ursäkta det dåliga skämtet), och därför är C-19 en "ren på sockel". Nyhet 1984.
        Det finns också C-15 och C-16 som bara är "ren", samt C-18 som också är "ren på sockel".

        Comment


        • Min vessla har fått en kompis. 30 cm hög.
          Click image for larger version

Name:	fm-20190315-1.jpg
Views:	1
Size:	111,6 KB
ID:	570568

          Click image for larger version

Name:	fm-20190315-2.jpg
Views:	1
Size:	118,2 KB
ID:	570567

          (Den jag har visat tidigare är 21 cm hög.)
          Click image for larger version

Name:	fm-20190315-3.jpg
Views:	1
Size:	132,7 KB
ID:	570566

          Click image for larger version

Name:	fm-20190315-4.jpg
Views:	1
Size:	138,0 KB
ID:	570565

          Comment


          • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
            Det var ett fint hjortdjur som inte ser det minsta smutsigt ut (ursäkta det dåliga skämtet), och därför är C-19 en "ren på sockel". Nyhet 1984.
            Det finns också C-15 och C-16 som bara är "ren", samt C-18 som också är "ren på sockel".

            Stort tack för det utförliga svaret Zeruel!

            Borde givetvis ha skrivit "klövdjur", men även då det nu inte var en hjort, så känner jag bara "ren" glädje ändå!

            Mvh Skogens

            Comment


            • Skogens, grattis till ren glädje!

              Zeruel, grattis till att din vessla har hittat en kompis!




              etikett Made in Sweden
              googlade runt och hittade en etikett här

              men jag tror att vi just nu har fler pusselbitar än slutsatser så vi får nog låta detta ligga till sig ett tag, och se om något nytt dyker upp så småningom.


              Jag nämnde Marcolin och "Krona"

              Ett påpekande om Krona
              Håll isär begreppen:
              Ronneby-gruppen
              Krona, Glassmakers of Sweden
              Krona-Bruken (Royal Krona)

              Här kan ni följa tidslinjen, samt vilka glasbruk som var med vid olika tidpunkter.

              Comment


              • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                Min vessla har fått en kompis. 30 cm hög.
                (Den jag har visat tidigare är 21 cm hög.)
                Jättefina, särskilt ihop och i olika storlekar!



                Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                Skogens, grattis till ren glädje!

                Zeruel, grattis till att din vessla har hittat en kompis!


                etikett Made in Sweden
                googlade runt och hittade en etikett här

                men jag tror att vi just nu har fler pusselbitar än slutsatser så vi får nog låta detta ligga till sig ett tag, och se om något nytt dyker upp så småningom.


                Jag nämnde Marcolin och "Krona"

                Ett påpekande om Krona
                Håll isär begreppen:
                Ronneby-gruppen
                Krona, Glassmakers of Sweden
                Krona-Bruken (Royal Krona)

                Här kan ni följa tidslinjen, samt vilka glasbruk som var med vid olika tidpunkter.
                http://precisensan.com/antikforum/sh...ona&highlight=
                Stort tack för den mycket matnyttiga länken!

                Det hela är lite invecklat ändå och man har fått till sig ganska många blandade fragment från tidslinjen.
                Bästa vore nog att kunna få sätta sig och skrivit ner allt på egen hand, skapa sig en kontinuerlig historia och grundligt bearbeta varje detalj.
                Det är nog kanske det enda sättet att faktiskt få en någorlunda rätsida med alla detaljer och årtal, etc. Samt att få fast det hela i minnet..

                Mvh Skogens

                Comment


                • Hej,

                  Skogens, håller med att allt blir lite rörigt.
                  Artiklarna är i kronologisk ordning som Alegni skrev.
                  Men för att få ihop all information i tråden får man hålla tungan och tankarna rätt...

                  Jag tar upp ett gammalt fynd som jag gjorde uppe i Blekinge.
                  Jag ställde en generell fråga för många år sedan i en egen tråd.
                  Men med mer insikt undrar jag nu om dessa två massiva ankor är från FM?
                  De kanse inte är ankor, ena ser ut som en fiskmås nu när jag tittar.
                  De är fint gjorda och slipade plana o polerade i botten
                  Båda ankorna tittar bakåt.
                  Höjd. 100mm resp 70mm.
                  Mvh
                  Cenedese.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Idag fick en fågel följa med hem Äkta 24 karat Guld..
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Snart Fredag så en stor skål med...
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Jag började gå igenom tråden för att se om jag kunde hitta min fisk i den men inser att jag kommer få sitta till i morgon om jag ska gå igenom allt🤣
                        Jag har denna fisk som jag undrar om den kan vara FM Ronneby, är det nån som känner igen den?
                        Hoppas jag fick till bilderna nu!
                        Click image for larger version

Name:	20190322_150801.jpg
Views:	1
Size:	65,9 KB
ID:	570609Click image for larger version

Name:	20190322_151126.jpg
Views:	1
Size:	105,7 KB
ID:	570610Click image for larger version

Name:	20190322_150733.jpg
Views:	1
Size:	31,3 KB
ID:	570611Click image for larger version

Name:	20190322_151326.jpg
Views:	1
Size:	74,8 KB
ID:	570612

                        Comment


                        • Ser ju ut för mig som om bilderna blev väldigt avhuggna? Knas. Men ni kanske kan på ett ungefär se ändå?

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                            Hej,

                            Skogens, håller med att allt blir lite rörigt.
                            Artiklarna är i kronologisk ordning som Alegni skrev.
                            Men för att få ihop all information i tråden får man hålla tungan och tankarna rätt...

                            Jag tar upp ett gammalt fynd som jag gjorde uppe i Blekinge.
                            Jag ställde en generell fråga för många år sedan i en egen tråd.
                            Men med mer insikt undrar jag nu om dessa två massiva ankor är från FM?
                            De kanse inte är ankor, ena ser ut som en fiskmås nu när jag tittar.
                            De är fint gjorda och slipade plana o polerade i botten
                            Båda ankorna tittar bakåt.
                            Höjd. 100mm resp 70mm.
                            Mvh
                            Cenedese.
                            Ursäkta den något sena återkopplingen, men tack Cenedese! Jo, det får man. Men skam den som ger sig, tids nog har man nog fått ordning på det hoppas jag.

                            Grattis till alla fina föremål du hittat och skål..
                            Men det var bland annat en trevlig fågel i guld!
                            Gällande de 2 fåglarna i klarglas, så tycker jag det fanns detaljer som påminde om Ronneby, ögon bl.a. Men utan ett verifierade exempel eller dylikt, så är det nog kanske lite svårt att säga något med säkerhet tyvärr?

                            Mvh Skogens

                            Ursprungligen postat av VeraE Visa inlägg
                            Ser ju ut för mig som om bilderna blev väldigt avhuggna? Knas. Men ni kanske kan på ett ungefär se ändå?
                            Hej och välkommen!

                            Jo, jag tycker nog det ser ut som en "B 16", men vågar inget säga säkert än dock.
                            Men gör gärna ett nytt försök så man får se hela modellen. Alla detaljer som kan lämnas är bra för en ev identifikation, så både mått, vikt och bild uppskattas.

                            Ett tips ang kapade hörn:
                            Välj inte "infoga in line", utan välj bara "klar" när du laddar upp bilderna. Då går det att scrolla bilden i sidled sedan och höger sida klipps därmed inte bort.

                            Mvh Skogens

                            Comment


                            • Hej kära Fm-vänner!

                              Jag spinner nu vidare här medans det finns en "röd tråd" att följa enligt mina tidigare inlägg.
                              Förra modellen jag visade var iofs helt färglös på "ren" svenska, men "glassockeln" har vi ju som en gemensam nämnare här då iaf..

                              Så här kommer nu en för mig, mkt efterlängtad pjäs!

                              Den väger 1835 gram, är ca 16 cm hög, 10 cm i diameter (av kulan) och signerad: "FM Ronneby Sweden 6.79".
                              ..och jag tycker nog modellen påminner väldigt mkt om en "T 1" med färgkod 15..? (Enligt de exempel man kan finna i "silverkatalogen". Bild bifogas)

                              Så vad säger då egentligen signeringen här?

                              Siffrorna stämmer ju inte så värst väl med några eventuella dimensioner, även om jag vet att det kan vara ganska radikala mått ibland..

                              Den har också en genomskinlig "Studio line"-etikett (verksam ca 80-82?) och om jag nu minns rätt, så är "silverkatalogen" från ca 88?
                              ..Så jag funderade då först på om min modell kanske var lite väl "tidig" jämfört med katalogen.
                              Men då noterar jag ju att 2 av exemplen på bilden i katalogen bär samma etikett som min modell.

                              Så, skulle då möjligtvis "79" kunna vara årtal och att det är fråga om en datummärkning"?

                              Samt, vet någon när "T" kom som nyhet, vad "T" eventuellt står för, eller vem som formgivit?

                              Hoppas verkligen någon här kan skänka lite ljus över det här. Jag tar ödmjukt emot alla tankar och idéer ni har!

                              Hoppas ni alla får en trevlig helg!

                              Mvh Skogens
                              Bifogade filer
                              Last edited by Skogens; 2019-03-23, 16:58. Anledning: Rättar efter ett trött och rörigt huvud.

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                                Jag tar upp ett gammalt fynd som jag gjorde uppe i Blekinge.
                                Jag ställde en generell fråga för många år sedan i en egen tråd.
                                Men med mer insikt undrar jag nu om dessa två massiva ankor är från FM?
                                De kanse inte är ankor, ena ser ut som en fiskmås nu när jag tittar.
                                De är fint gjorda och slipade plana o polerade i botten
                                Båda ankorna tittar bakåt.
                                Höjd. 100mm resp 70mm.
                                Mvh
                                Cenedese.

                                Det är många glasbruk som gjort djurfigurer. Nej, det här ser inte ut som FM i mina ögon.






                                Ursprungligen postat av VeraE Visa inlägg
                                Jag började gå igenom tråden för att se om jag kunde hitta min fisk i den men inser att jag kommer få sitta till i morgon om jag ska gå igenom allt藍
                                Jag har denna fisk som jag undrar om den kan vara FM Ronneby, är det nån som känner igen den?
                                Hoppas jag fick till bilderna nu!
                                Ursprungligen postat av VeraE Visa inlägg
                                Ser ju ut för mig som om bilderna blev väldigt avhuggna? Knas. Men ni kanske kan på ett ungefär se ändå?
                                Ja, det här tycker jag ser ut som FM.

                                Bilderna finns där i sin helhet. Det är forumet som har något fel i formatet för bildvisning.

                                Comment

                                Working...
                                X